Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

75% от младите учители напускат до 5 г.: наставници ще борят текучеството на кадри в Бургас

| обновено на 12.02.24 в 16:44
Снимка: pexels.com



Педагогическите специалисти излизат от университетите с добра теоретична, но недостатъчна практическа подготовка и сблъсъкът с реалността на класната стая ги кара да напуснат системата. На национално ниво по данни на Световната банка за България 75% от новопостъпилите се отказват от учителството в рамките на първите си пет години пред черната дъска. За да предотврати текучеството на млади кадри, община Бургас започна подготовката на старши и главни учители за наставници с помощта на фондация „Заедно в час“. След обучението на първите 23-ма зам.-кметът по образованието Михаил Ненов и старши координаторът във фондацията Мирена Петрова разказаха как е протекло то и какво предстои.

„Това, което споделят не е по-различно от това, което наблюдаваме на национално ниво. Липсва подкрепа на терен, което се опитваме да разрешим, да дадем модел точно с тази програма и с този опит. За съжаление, много често от университета излизат недостатъчно подготвени за реалността, която ги очаква в училище. Имаш един начин на подготовка, реалността те блъсва, няма кой адекватно да те подкрепи в работата ти и избираш в един момент да се развиваш в друга кариерна област, което е изключително голяма загуба, и то най-вече за учениците“, казва Петрова.

Според нея има и друг фактор: неправилното разбиране за това какво е и какво не е учителската професия:

„За съжаление, в обществото продължава да битува нагласата, която се прехвърля и на хората, които записват педагогически специалности, че да си учител означава да имаш три месеца ваканция, да си тръгваш на обяд и да нямаш никакви други ангажименти. Педагогическата професия отдавна не е това. Тя става все по-комплексна, изискват се все повече знания, умения и все по-голяма мотивация от начинаещите педагози. Изключително неприятно е ако си влязъл в професията с едни очаквания и разликата между очакванията и реалността те откаже“.

На подобно мнение е и зам.-кметът Ненов.

„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има нужда от още повече практика в реалната класна стая. На всички тези преподаватели е необходима допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретното дете. Това са предизвикателства, когато човек се изправя едва когато застане на „бойното поле“ на образованието и за които няма достатъчно подготовка“, казва той.

Работата на наставниците ще включва те да влизат и наблюдават учебния час на по-младия си колега и обратното – новопостъпилият да влиза и наблюдава часовете на по-опитния, така че опитът да бъде предаден, но не в теоретичен разговор, а директно в работата с децата, посочи Петрова.

Задачата на наставника не е той да каже какво трябва да се случва, а напротив – да изгради самостоятелност в човека, когото подкрепя, и да му помогне той сам да осъзнае кои са неговите силни страни, кои са областите за подобрение, как най-ефективно да работи за тях, а не да е просто човек, който влиза, размахва пръст и си тръгва, и те оставя да се справяш както можеш, допълни тя.

Обучението се осъществява по програмата на Община Бургас „Млади учители“.

„Във връзка с устойчивото нарастване на доходите в предучилищното и училищното образование, учителската професия стана атрактивна и все повече млади, а вече и не толкова млади хора се преориентират към педагогическата кариера. Всички тези новоназначени преподаватели имат нужда от допълнителна подкрепа, тъй като реалностите на класната стая вече се променят. Всички тези промени ни доведоха до това да развием съществуващата програма „Млади учители“ по един нов начин и не само да ги награждаваме, а и активно да ги подкрепяме като учители“, обясни Михаил Ненов.

От една страна, повишаването на учителските заплати води до по-голям интерес към конкурсите за учители и за свободно място вече имаме случаи с 20 или 30 кандидати, много от които са завършили скоро, посочи Михаил Ненов. От друга, расте различно, много по-свързано с технологиите поколение, което поставя нови предизвикателства пред педагозите.

Сега педагогическите специалности са освободени от такси с цел държавата да стимулира увеличаването на приема там, където има очакван голям недостиг на специалисти. Пред БНР – Бургас Ненов коментира този въпрос на фона на предвижданото от правителството освобождаване от такси на всички студенти по държавна поръчка

„Облекчаването на таксите в педагогическите специалности създава възможност за по-голяма конкуренция там. Това повишава и качеството на самото преподаване. Друг е въпросът дали генералното освобождаване на образованието от такси ще има в дългосрочен план добри резултати, но засега поне успява да генерира интерес.

Ако погледнем статистиката на кандидатстване в различните направления на висшето образование, ние можем много лесно да видим, че с най-голямата популярност се ползват специалности като „Предучилищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика“ и на другия полюс с най-малкия интерес се ползват специалности като „Физика“. Давам този пример, защото тук очевидно не това дали е платено или безплатно обучението, а степента на трудност и количеството материал и сложността му, които трябва да се покрият от студента, са решаващи за неговия избор. Накратко казано: не на всекиго му се учи толкова много, дори и да е безплатно. Въпросът е отворен до каква степен това облекчаване на таксите наистина ще стимулира задържането на млади специалисти в направления, които са все по-малко популярни“, каза той. На въпрос дали ще се постигне тази цел той отговори: „Съмнявам се“.

Интервютата с Михаил Ненов и Мирена Петрова чуйте в прикачените файлове.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Комисията по заетост в Бургас утвърди Държавния план - прием за 2025/2026 г.

149 са паралелките за прием на ученици след седми клас в Бургаска област

В Бургаска област за следващата учебна година се предвиждат 149 паралелки след 7 клас, с 8 по-малко от миналата година .  В тях ще могат да продължат обучението си 3 799 ученици, които са с близо 200 по-малко в сравнение с година назад. Запазва се тенденцията към увеличаване на STEM профилите и професиите, показва приетия план-прием за учебната..

публикувано на 14.02.25 в 13:00

Продължава отпадането на ученици в гимназиалния курс в Ямболска област

Продължава отпадането на ученици в гимназиалния курс в Ямболска област. За следващата учебна година се предвиждат 44 паралелките за осмокласници, броят на децата остава почти без промяна, стана ясно по време на обсъждането държавния  план-прием за учебната 2025 – 2026 година.   За следващата учебна година от просветното министерство са отпуснали..

публикувано на 14.02.25 в 12:30

Единадесетокласници посетиха Апелативния съд в Бургас

Разделението на властите според Конституцията, мястото и ролята на съдебната власт в Република България и структурата на съдебната система обсъди днес председателят на Апелативен съд – Бургас - съдия Пламен Синков с единадесетокласници от ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. Учениците от XI „д“ клас с профил „софтуерни и хардуерни науки“ проведоха час на..

публикувано на 11.02.25 в 16:30

Тодор Тодоров: 40% от децата играят тото на матурата по математика след 7-и клас

Липсва национална стратегия за развитието на математическото образование в прогимназията. За това алармират от гражданска група "Математика за всички деца". Пред БНР Тодор Тодоров обясни: " Има единствено частична регионална стратегия , която е под шапката на Регионалните управления за образованието и тя засяга само математическите..

публикувано на 11.02.25 в 11:00

Търсят се доброволци за второто издание на Фестивала на роботиката FIRST LEGO League в Бургас

На 12 и 13 април Бургас отново ще бъде домакин на най-големия фестивал за LEGO роботика в света - FIRST® LEGO® League Challenge, който ще се проведе в Конгресния център и се организира от Център за творческо обучение и Община Бургас. Търси се енергична и вдъхновена група доброволци, с които събитието да стане незабравимо за всички участници и гости...

публикувано на 10.02.25 в 13:17

Български ученици с награда от конкурс за проектиране на космическа колония

Екип от 12 български ученици от 11-и клас, ръководен от Елица Павлова, спечели първо място сред участници от цял свят в престижния конкурс за проектиране на космическа колония, организиран от  Националното космическо общество  в САЩ. Тазгодишното издание на конкурса привлече повече от 9 хиляди ученици с над 1600 проекта от 11 държави. Проект на нашите..

публикувано на 10.02.25 в 08:48

Платформа на бургаски ученици помага при подготовката за матурите

Нова дигитална образователна платформа ще помага на бургаските ученици при подготовката им за пробни изпити и НВО по математика в 4 и 7 клас. Платформата –  www.izpita.com , е заредена с безплатни учебни материали и тестове за упражнение, които ще помогнат на децата да се подготвят по най-ефективния начин.  Izpita е създадена от възпитаниците на..

публикувано на 08.02.25 в 13:00