Симфоничният оркестър на БНР завършва сезона с концерт с произведения на Брукнер, Малер и Щраус на 8 юни в зала „България“

гост-диригентът Константин ИлиевскиСимфоничният оркестър на БНР завършва сезон 2017/2018 с концерт с произведения на Антон Брукнер, Густав Малер и Рихард Щраус на 8 юни, петък, от 19.30 ч. в зала „България“. На пулта ще е гост-диригентът Константин Илиевски, солисти са Иван Данко (обой) и Светлина Стоянова (мецосопран).

Програмата започва със Симфоничен прелюд в до минор – прекрасно произведение със заплетена история. Осемдесет години музиканти, експерти и публика се питат дали наистина неговият автор е Антон Брукнер, или може би е Густав Малер? Партитурата е открита през 1948 г., седемдесет години след създаването ѝ, и след щателни изследвания експерти потвърждават авторството на Брукнер. Трийсет години по-късно други изследвания стигат до извода, че това вероятно е едно от изгубените студентски произведения на Густав Малер. Четири години по-късно обаче анализи отново връщат версията за авторството на Брукнер. И все пак Малер или Брукнер? Преценете сами…

Красивият Концерт за обой и оркестър също има вълнуваща история. Написан е от Рихард Щраус веднага след войната по време на принудителната му изолация в Гармиш-Партенкирхен заради връзки с нацисткия режим. Сред охраняващите вилата на композитора американски военни е и Джон де Ланси (първи обоист на Питсбъргския симфоничен оркестър), познавач и почитател на Щраус. При една от многобройните им срещу, Ланси пита Маестрото дали някога е мислел да напише Концерт за обой. Щраус лаконично отговоря: „Не”, но идеята покълва и само шест месеца по-късно е премиерата на концерта.

Идеята за Четвъртата симфония на Густав Малер, последната от неговата тетралогия, израства от песента  „Небесен живот”. Първоначално Малер възнамерява тя да бъде финал на Третата симфония, но после я полага като финал на Четвъртата. За голяма част от публиката Четвъртата симфония е музикална загадка, която вече повече от век предизвиква разгорещена полемика. Самият Малер проницателно отбелязва: „Не е достатъчно да се чуе веднъж. Дори и най-опитният слушател трябва първо да открие връзката между отделните теми в симфонията: едва тогава за него ще се разкрие значението на цялото”.

Билети в Рекламно-информационния център на БНР (бул. „Драган Цанков“ 4), на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“ и онлайн на ticketsbg.com

Вход свободен за ученици от музикалните училища и студенти от НМА „Проф. Панчо Владигеров“, специалност „Музика“ към СУ, катедра „Музика“ към НБУ и АМТИИ Пловдив, срещу ученическа или студентска карта.