Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Лафка“ си тръгна, но лавките останаха


От около две години павилионите на „Лафка“ стоят заключени и с катинари в цялата страна. Бургас също не прави изключение. Тези обекти се намират на едни от най-ключовите и апетитни места в града. Сега обаче не само са затворени, но и част от тях са със занемарен външен вид. Защо не са премахнати, след като „Лафка“ обяви, че спира дейността си? Много просто, защото все още фирмите, които са сключили договор да ги стопанисват, плащат и наем

В самото начало павилионите представляваха вестникарски будки, в които се продаваха още цигари, напитки и пакетирани храни. След това те се превърнаха в основни места за продажба на търкащите се талони и други хазартни игри. 
През февруари 2020 г. „Лафка маркет“ АД официално обяви, че прекратява дейността си заради одържавяването на лотариите. В съобщение от ръководството на фирмата тогава се посочваше, че: „Влезлите в сила на 22 февруари нови законови ограничения в областта на лотарийните игри и въвеждането на държавен монопол, водят до значителен спад на продажбите в търговската мрежа на Lafka и до практическа невъзможност за нормалното функциониране на дружеството“. И така много от обектите в цялата страна бяха затворени. 
След въпроси от БНР- Бургас, от Общината посочват, че в града много от обектите на „Лафка“ са премахнати доброволно. „Останалите са разположени на позиции по одобрена годишна схема за преместваемите обекти за 2022 година. Те имат действащи разрешения за поставяне и за тях се плащат дължимите наемни такси. Включително е платена и тази за месец октомври. Поради тази причина към момента няма основание за тяхното премахване. Ако се стигне до такова, то ще е за сметка на фирмата. Ако тя откаже, следва принудително премахване от страна на Общината, която би потърсила изразходените средства по съдебен път“, посочват от местната администрация. 
От самото начало павилионите, които са около 20 в Бургас, се стопанисват от фирмите „Боби прес“ ООД и „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД. Обектите на първата се намират на общински терени, а на втората са върху частни, поясниха от местната администрация. Тези фирми обаче са свързани една с друга, тъй като „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД е собственик на половината капитал на „БОБИ ПРЕС“.

Интересно е, че от 2021 г. „Лафка маркет“ АД я няма, но със същия ЕИК в Търговския регистър продължава да е вписано „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“.
Според финансовите отчети на „Боби прес" ООД пък през 2019 г., година преди „Лафка Маркет“ да прекрати дейността си, „Боби прес“ отчита оборот от 6,315,000 лв. 
От Община Бургас посочват, че понастоящем няма проявен интерес от други фирми към заетите от тези павилиони площи в града. Подобно е и мнението на Николай Димитров от Асоциацията в защита на дребния и средния бизнес. През 2019 г. три текста от наредбата, по която се отдават обекти в Бургас, бяха оспорени от браншовите организации на бизнесмените, които развиват павилиона търговия. 
„В Бургас много трудно върви всякакъв бизнес. Жалко е, че на апетитни, добри позиции, които бяха стопанисвани години наред от хора, които ги бяха разработили, те се настаниха на готово. Един бизнес не става печеливш веднага. За него се изисква време. Тези търговци съответно се преориентираха към други дейности. Няма работа. Бургас, за съжаление, много отдавна е спрял да се развива като град на възможността“,  допълни Димитров. 

Според него, над 150 фирми, занимаващи се с подобна дейност в Бургас, са се преориентирали към друг вид бизнес. „На първо място, наемите за подобни обекти в Бургас са най-високи в държавата. Включително и в София не са такива. Градът в последните няколко  години се разви като една лятна туристическа дестинация и всичко е свързано само с летния туризъм. Не е вината само от страна на Общината и администрацията, много са факторите, които влияят на това. Включително и на държавно ниво. На първо място трябва да се преосмисли политиката и стратегията на Община Бургас за такива малки временни обекти. Да се актуализират цените в по-ниски“, посочи той. 

Димитров допълни, че бюрокрацията също трябва да се намали. Той посочи като пример, че при създаването на подобен малък обект от 10 – 15 кв. м., само за изготвянето на документите са необходими между 3000 – 4000 лв. Всяка година се оказва, че има повече свободни обекти, отколкото фирми, които желаят да ги заемат. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Община Карнобат все още очаква средства от държавата за гаровия площад

Община Карнобат все още очаква от държавата пари, за да се разплати с фирмата-изпълнител на ремонта на гаровия площад, каза кмета Георги Димитров. Държавата бави плащания по ключови проекти в Карнобат "Получихме един аванс от 180 хил. лева с ДДС, а площада е пред завършване. Фирмата направи искане за междинно плащане, около  350 хил...

публикувано на 17.12.24 в 16:17
НАП в Бургас

Изтича срокът, в който да се заяват данъчните облекчения за деца чрез работодателя

Остават осем работни дни, в които родителите могат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си. За целта е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2024 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2025 г. Размерите на..

публикувано на 17.12.24 в 15:30

България остава последна в ЕС по материално благосъстояние и БВП

И през 2023 г. българите бяха с една от най-слабите възможности за потребление на стоки и услуги в рамките на целия ЕС, като т.нар. "фактическо индивидуално потребление" (AIC) беше с 30% под средното за Съюза (или 70% от средноевропейското ниво), докато в Люксембург беше с 36% над средноевропейското (или 136% от осредненото ниво), показват последните..

публикувано на 17.12.24 в 12:56

Такса смет да скочи от 1.3 на 2 промила, иска администрацията в Бургас

Такса смет за бургазлии да поскъпне от 1.3 на 2 промила за 2025-та година, предлага администрацията в морската община.  Сред мотивите са ръстът на минималната работна заплата от догодина и острият дефицит на средства, които не могат да покрият разходите. Целта е да се изпълнят предвижданията по План-сметката за дейностите по събиране, извозване,..

публикувано на 16.12.24 в 15:04

Без напояване има риск България да излезе от картата за производство на земеделска продукция

"Недоволни сме, защото  след 2 години протести и ясно заявяване от наша страна какво е необходимо за сектора, за да стои здраво на краката си, се върнахме в изходна позиция. “ С тези думи председателят на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите и член на Управителния съвет на националната асоциация Радостина Жекова обясни стачната..

публикувано на 16.12.24 в 09:50

Държавата възстанови разходите на хотелите за настанените украинци за второто тримесечие на 2024 г.

Министерството на туризма изплати 4,063 млн. лева на хотелите и почивните бази, които са настанили украински граждани, получили временна закрила в България, и осигурили им подслон и храна. Средствата покриват разходите им за месеците март, април, май и юни 2024 г. Те са по Програмата  за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с..

публикувано на 13.12.24 в 13:09
Сградата на НАП в Бургас.

Земеделците избират как да бъдат облагани доходите им за 5 г. напред

Регистрираните като земеделски стопани имат право да изберат как да бъдат облагани доходите за дейността им, напомни Националната агенция за приходите 13 работни дни преди изтичането на срока. До края на декември те могат да заявят това чрез декларация, която ще важи не само за 2025 година, но за пет последователни данъчни години. Декларацията е по чл...

публикувано на 13.12.24 в 12:48