Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Лафка“ си тръгна, но лавките останаха


От около две години павилионите на „Лафка“ стоят заключени и с катинари в цялата страна. Бургас също не прави изключение. Тези обекти се намират на едни от най-ключовите и апетитни места в града. Сега обаче не само са затворени, но и част от тях са със занемарен външен вид. Защо не са премахнати, след като „Лафка“ обяви, че спира дейността си? Много просто, защото все още фирмите, които са сключили договор да ги стопанисват, плащат и наем

В самото начало павилионите представляваха вестникарски будки, в които се продаваха още цигари, напитки и пакетирани храни. След това те се превърнаха в основни места за продажба на търкащите се талони и други хазартни игри. 
През февруари 2020 г. „Лафка маркет“ АД официално обяви, че прекратява дейността си заради одържавяването на лотариите. В съобщение от ръководството на фирмата тогава се посочваше, че: „Влезлите в сила на 22 февруари нови законови ограничения в областта на лотарийните игри и въвеждането на държавен монопол, водят до значителен спад на продажбите в търговската мрежа на Lafka и до практическа невъзможност за нормалното функциониране на дружеството“. И така много от обектите в цялата страна бяха затворени. 
След въпроси от БНР- Бургас, от Общината посочват, че в града много от обектите на „Лафка“ са премахнати доброволно. „Останалите са разположени на позиции по одобрена годишна схема за преместваемите обекти за 2022 година. Те имат действащи разрешения за поставяне и за тях се плащат дължимите наемни такси. Включително е платена и тази за месец октомври. Поради тази причина към момента няма основание за тяхното премахване. Ако се стигне до такова, то ще е за сметка на фирмата. Ако тя откаже, следва принудително премахване от страна на Общината, която би потърсила изразходените средства по съдебен път“, посочват от местната администрация. 
От самото начало павилионите, които са около 20 в Бургас, се стопанисват от фирмите „Боби прес“ ООД и „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД. Обектите на първата се намират на общински терени, а на втората са върху частни, поясниха от местната администрация. Тези фирми обаче са свързани една с друга, тъй като „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД е собственик на половината капитал на „БОБИ ПРЕС“.

Интересно е, че от 2021 г. „Лафка маркет“ АД я няма, но със същия ЕИК в Търговския регистър продължава да е вписано „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“.
Според финансовите отчети на „Боби прес" ООД пък през 2019 г., година преди „Лафка Маркет“ да прекрати дейността си, „Боби прес“ отчита оборот от 6,315,000 лв. 
От Община Бургас посочват, че понастоящем няма проявен интерес от други фирми към заетите от тези павилиони площи в града. Подобно е и мнението на Николай Димитров от Асоциацията в защита на дребния и средния бизнес. През 2019 г. три текста от наредбата, по която се отдават обекти в Бургас, бяха оспорени от браншовите организации на бизнесмените, които развиват павилиона търговия. 
„В Бургас много трудно върви всякакъв бизнес. Жалко е, че на апетитни, добри позиции, които бяха стопанисвани години наред от хора, които ги бяха разработили, те се настаниха на готово. Един бизнес не става печеливш веднага. За него се изисква време. Тези търговци съответно се преориентираха към други дейности. Няма работа. Бургас, за съжаление, много отдавна е спрял да се развива като град на възможността“,  допълни Димитров. 

Според него, над 150 фирми, занимаващи се с подобна дейност в Бургас, са се преориентирали към друг вид бизнес. „На първо място, наемите за подобни обекти в Бургас са най-високи в държавата. Включително и в София не са такива. Градът в последните няколко  години се разви като една лятна туристическа дестинация и всичко е свързано само с летния туризъм. Не е вината само от страна на Общината и администрацията, много са факторите, които влияят на това. Включително и на държавно ниво. На първо място трябва да се преосмисли политиката и стратегията на Община Бургас за такива малки временни обекти. Да се актуализират цените в по-ниски“, посочи той. 

Димитров допълни, че бюрокрацията също трябва да се намали. Той посочи като пример, че при създаването на подобен малък обект от 10 – 15 кв. м., само за изготвянето на документите са необходими между 3000 – 4000 лв. Всяка година се оказва, че има повече свободни обекти, отколкото фирми, които желаят да ги заемат. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Цветан Цирков е новият представител на държавата в "Лукойл Нефтохим Бургас"

Новият представител на държавата в надзорния съвет на "Лукойл Нефтохим Бургас" е Цветан Цирков - дългогодишен служител в Министерството на икономиката и индустрията.  Той е бил избран на Общо събрание на компанията и ще заеме длъжността след вписване в Търговския регистър, искане за което вече е подадено от "Лукойл Нефтохим Бургас". Държавата в..

публикувано на 15.11.24 в 08:26

Разходка из потайностите на Сливенската планина

Сливенската планина е една от най-мистериозните и непристъпните планини в България. Не е висока, но е достатъчно стръмна и камениста. Именно това я направило желано място за направата на защитни съоръжения в древността наречени калета. Всъщност това са крепости или стражеви кули, като някои от тях датират от времето на траките, наследени от римляни,..

публикувано на 14.11.24 в 15:21

Българският туризъм с рекордни показатели

България е спокойна, стабилна и сигурна дестинация и това прави страната ни привлекателна за туристите . Това каза заместник-министърът на туризма Павлин Петров, който пристигна в Бургас за участие в конференция за развитието на устойчив туризъм. По данни на Националния статистически институт периодът януари - септември   2024 година е с..

публикувано на 14.11.24 в 14:58

Искат извънредна сесия в Приморско заради морски резерват Маслен нос

В Приморско е внесено предложение за свикване на извънредна сесия на Общинския съвет по казуса с обявяване на морски резерват в района на Маслен нос.  Свикване на местния парламент по казуса са поискали председателят на „Възраждане“ Приморско Снежана Йорданова и представители на туристическия бранш. Те се опасяват, че морския резерват ще навреди на..

публикувано на 14.11.24 в 09:58

Работодатели и синдикати обсъждат нов механизъм за определяне на минималната работна заплата

Работна група от представители на работодатели и синдикати ще обсъди за първи път конкретни предложения на Министерството на труда и социалната политика за въвеждане на нов механизъм за определяне на минималната работна заплата. Това се случва ден преди крайния срок за въвеждане  на Директивата за адекватни минимални работни заплати в Европейския съюз...

публикувано на 14.11.24 в 07:39
ТД на НАП в Бургас, архив

До 15 ноември фирми и граждани коригират декларираните от тях авансови вноски

На 15 ноември изтича срокът, в който фирмите, както и физическите лица, извършващи дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително ЕТ и регистрираните земеделски стопани, избрали да се облагат с данък върху годишната данъчна основа, могат да коригират размера на декларираните от тях авансови вноски за корпоративен данък или данък..

публикувано на 13.11.24 в 13:34
Пазар

Зеленчуците поскъпват на борсите

Зеленчуците поскъпват на борсите в страната през седмицата, показват данните в седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). Индексът на цените на едро се повиши с 0,94 на сто. Най-много са поскъпнали оранжерийните краставици  -  с 9,1% до 2,78 лева за килограм на едро средна цена в страната. Доматите са по-скъпи с..

публикувано на 10.11.24 в 09:34