Предложеният от Министерството на туризма гаранционен фонд отваря широко вратата за сивия сектор, създава възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривява пазара и поставя в неравностойно положение туроператорите, организатори на туристически пътувания. Около това становище се обединиха три от работодателските организации – Обединение „Бъдеще за туризма” (ОБТ), Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Сдружение „Туризъм”, чиито представители от началото на юли 2021 г. обсъждат текстовете за изменение на Закона за туризма.
Освен че сериозно се различават от дискутираното и одобрено съдържание от работната група, проектозаконът въвежда нов правен субект – туроператор Б, който не кореспондира с разпоредбите на Директива (ЕС) 2015/2302 относно пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги, посочват организациите в прессъобщение до медиите.
„Новият правен субект (туроператор Б) не е „организатор на туристически пакет” по смисъла на директивата, не е страна в правоотношението с потребителя в договора за туристически пакет и не е задължен към новата гаранционна схема за разлика от туроператор А. Въпреки това той е назован „туроператор” и това създава предпоставки потребителят да бъде заблуден”, коментира адв. Мария Кръстева, правен съветник на ОБТ и участник в работната група към министерството..
В предложения от министерството вариант липсват съществени изисквания към туроператор Б, като например офис, персонал, образователен ценз, отчетност за целите на данъчното облагане. „След пандемията именно браншът настояваше за въвеждане на гаранционна схема в синхрон с Директива (ЕС) 2015/2302, която ясно структурира пазара – организатор на туристически пътувания (туроператор) и туристически агент (комисионер). Представеният от министерството текст променя изцяло философията и духа на гаранционната схема и предполага няколко основни проблема – имиджов, финансов, пазарен и потребителски”, е мнението на председателя на ОБТ Павлина Илиева.
„Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за туризма няма нищо общо с коментираните повече от година текстове. Целта на Гаранцония фонд е да гарантира безпроблемното осъществяване на организираните пътувания на потребителите в чужбина. Оказва се, че са дописани необсъждани неща с браншовите организации от работната група, с което ние не сме съгласни”, категоричен е Одисей Спасов, председател на БАТА.
„Част от текста се разминава с договореното в работната група. Така например в предложения вариант не е отразено как ще се контролира този нов субект – туроператор Б, който трябва да работи само В2В. Ако продава пакети на крайни потребители, трябва да участва солидарно в гаранционната схема и да подлежи на контрол. Всъщност въпросът е колко са туроператорите у нас, които никога не са продавали на крайни клиенти. Вероятно са под броя на пръстите на двете ръце. В такъв случай заслужава ли си една толкова сложна схема за тях”, пита колегата му от Сдружение „Туризъм” Венцислав Кръстев.
Въвеждането на обезпечителната схема за защита на потребителите в случай на несъстоятелност на организатори на пакетни туристически услуги (туроператори) е изискване на приетата на 25 ноември 2015 г. Директива (ЕС) 2015/2302 за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги на Европейския парламент и на Съвета. Туристическият бранш отдавна настоява за нейното въвеждане в българското законодателство, тъй като застрахователното покритие на действащите сега застраховки „Отговорност на туроператора“ е частично, страната е в наказателна процедура и рискува да плати огромна парична санкция.
Трите работодателски организации считат, че ако гаранционната схема е правилно конструирана, тя ще осъществява ефективен надзор върху пазара, адекватен мониторинг на риска и ще да ограничи сивия сектор. В този си вид предложеният проект, за съжаление, не предлага това, се уточнява в позицията на организациите.
Определен е концесионер на морски плаж „Атанасовска коса“ - част 1, община Бургас. След проведена открита процедура, Министерският съвет упълномощава Министъра на туризма да сключи договор за концесия с „Еспи Агро“ ООД. Концесионерът се задължава за целия срок на договора за концесия от 15 г. да предоставя цена за чадър в размер до 1 лв . с..
Близо пет милиона лева е стойността на проекта за реконструкция на водопроводната мрежа в село Лъка и на поморийския квартал Каменар.Средствата са по ПУДОС. Изграждането на водопроводите ще продължи година, имаме готовност да започнем до края на този месец, обясни кметът на Поморие Иван Алексиев: "Проблемът със загубите на вода е много голям.Това..
Министерството на туризма внесе в Министерския съвет новия пакет документи за одобряване на средствата на хотелиери, осигурили нощувки по Програмата за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила у нас. Кандидатите са по списък №24, в който са включени средствата към хотелиери, държавни, общински и..
Три министерства- Министерството на туризма, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на околната среда и водите, заедно с концесионери и наематели на плажове, дискутираха възможности за справяне с предизвикателствата и опазването на черноморското крайбрежие в ранен етап на подготовка за следващия туристически..
Броят на автомобилите, които ще извършват таксиметрова дейност на територията на Община Созопол следващото лято, отново ще е 130. Решението за лицензите е на Общинския съвет след бурен дебат, на който присъстваха и представители на бранша. Един превозвач да извършва дейност с един автомобил, а браншът да има думата в разпределянето на..
Данъчните ставки за ресторантьорството и за хляба трябва да се върнат на 20%. Причината е, че тези мерки сработиха в помощ на бизнеса, но не и за потребителите, които така и не усетиха намаление на цената на хляба, напротив стойността му се повиши. На бизнеса трябва да се помага през разходната политика на държавния бюджет. Изключение трябва да се..
Бургас се включва в националния таксиметров протест на 20 ноември. Това съобщи Снежана Никова, председател на браншовата организация на таксиметровите превозвачи и шофьори за морския град. Причината за недоволството е резкият скок на застраховката „Гражданска отговорност“ за бранша. Повишението е между 300 и 1 000 %, поясни Никова:..
Близо пет милиона лева е стойността на проекта за реконструкция на водопроводната мрежа в село Лъка и на поморийския квартал Каменар.Средствата са по..
Определен е концесионер на морски плаж „Атанасовска коса“ - част 1, община Бургас. След проведена открита процедура, Министерският съвет упълномощава..
Министерството на туризма внесе в Министерския съвет новия пакет документи за одобряване на средствата на хотелиери, осигурили нощувки по Програмата за..