„Вива ла мама или Театрални удобства и неудобства” – опера в две действия от Гаетано Доницети (съдържание)

Снимка: operamusica

Либретото е на Доменико Гелардони, по пиесите „Театрални удобства“ на от 1794 г. и „Театрални неудобства“ от 1800 г. на Антонио Симеоне Сографи

Действащи лица

Мама Агата – майка на Луиджа, баритон
Дариа Гарбинати – примадона, сопран
Проколо – съпруг на Дария, бас
Луиджа Кастрагати – млада певица, сопран
Гулиелмо Антолстойноф – първи тенор, немец, тенор
Бискрома Страпавишере – композитор, баритон
Чезаре Салсапариля – поет, баритон
Пипето, мецосотран
Импресарио, бас

Времето на действието е 18 в. в малък италиански провинциален театър.

Първо действие:

Местна и доста посредствена оперна трупа репетира нова творба „Ромул и Ерсила“, но артистите са изправени пред много препятствия. Диригентът Бискрома Страпавичери и поетът Чезаре Салсапариля се стараят импресариото да хареса творбата им. Дария Габинати играе Ерзилия, а немецът Гулиелмо Антолстойноф – Ромул. В пиесата има и роля определени за Луиджа Кастрагати, но тя е по-малка роля. В началото нещата се развиват добре. Дария репетира своята ария - „E puoi goder, tiranno,“. Останалите участници в спектакъла също иска – рондо, романс ария с тромпети. Диригентът отпраща мераклиите към поета, който обяснява, че трябва да се спазва либретото. Генералната репетиция е насрочена за пет часа. Но ситуацията са усложнява след като пристига мама Агата – майката на Луиджа. Тя настоява за солова ария за нейната дъщеря и дори задава подробни указания каква да бъде арията – „Mascalzoni! sfaccendati! più creanza, più rispetto“. После настъпва спор кой, къде да бъде поставен на различните рекламни материали. Тук също се включва мама Агата, която припомня миналото на примадоната и нейния съпруг. Проколо веднага скача, за да защити жена си – „Che credete che mia mogliesia di quelle canterinemediocri, anzi a dozzine?“ Мама Агата иска да бъде изпълнен дуетът на Луиджа и Дариа, но Примадоната отказва. Двете си разменят обиди и то на доста висок тон и с грозни слова.

Идва лоша вест. Кастратът е избягал. Агата решава да замести избягалия тенор кастрат, но първият тенор отказва да пее с нея и напуска. Композиторът е отчаян. Тогава Проколо решава да го замести. На финала на действието идва инспекторът и кани всички на репетиция.

Второ действие:

Отново сме на сцената на театъра. Мама Агата отново поставя въпроса за заплащането на артистите. Импресариото отказва да заплати. Междувременно се завръща примадоната. Мама Агата решава заедно с композитора да изрепетира своята ария, която е от операта на Росини „Отело“ - „Assisa a' piè d'un sacco“ – песента за върбата на Дездемона. След нея своята ария пее и примадоната Дариа. Репетицията продължава с триумфален марш, но Проколо никак не може да изпълни своята ария. Следващата сцена е траурен марш, по време на който водят мама Агата пред победителя окована като робиня.

В този момент диригентът прочита във вестника новината, че градският съвет няма да отпусне средствата за постановката. Всички са отчаяни и единственият изход е всеки да се спаси, както може.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Група Froyd за албума Frankfurt

Записан извън студио, албумът Frankfurt на група Froyd носи характерния за пост-пънк и инди вълната low-fi звук. В случая загубата на детайл завършва усложнените композиции с участието на ударни, струнни, духови и клавишни инструменти.  В процеса на композиране основно вдъхновение за групата са експерименталните музиканти от края на 70-те години и..

публикувано на 22.10.19 в 14:38

"Кварто квартет" откриват сезона със звездни гости от Амстердам

На 25 октомври от 19:00 часа в зала „България“  "Кварто квартет" ще открият своя сезон с елитния камерен състав Камерата RCO. Програмата е посветена на някои от най-красивите произведения от Меделсон и Бах.  „Предполагам, че за публиката ще е много интересно да чуе истинския звук на великолепните инструменти, на които свирят музикантите от Кралския..

публикувано на 22.10.19 в 12:46

Българско заглавие в юбилейния сезон на Русенската опера

На 27 ноември 1949 г. с операта „Травиата“ на Верди е открита Русенската държавна опера. На същата дата със същата опера ще бъде отбелязана 70-годишнината на театъра. Целият сезон е празничен и за русенци предстоят много интересни срещи – премиери на „Мефистофел“ на Бойто, „Ловци на бисери“ на Бизе, „Парижки живот“ на Офенбах, детски спектакли,..

публикувано на 21.10.19 в 13:05

Плевенската филхармония отбелязва юбилеи на именити музиканти

Новият сезон на Плевенската филхармония започна още на 6 септември. Имаха и турне в Плевен, Добрич и София с Веско Пантелеев-Ешкенази, с когото имат великолепни отношения, и още от сега са поканени да участват в юбилейния концерт на цигуларя в НДК на 17 март, а през юли ще имат концерти на летните театри във Варна, Бургас и Пловдив. Друго успешно..

публикувано на 21.10.19 в 09:05

Новият сезон на квартет „Филхармоника“ преминава под знака на Бетовен

250-годишнината от рождението на Лудвиг ван Бетовен обединява четирите концерта, които квартет „Филхармоника“ са подготвили през втория си сезон. На 21 октомври от 19 часа в Камерна зала „България“ , на концерт, озаглавен „Сладки мечти“, музикантите канят всички почитатели на класическата музика. Програмата включва Струнен квартет KV 464 в Ла мажор..

публикувано на 20.10.19 в 09:05