„Вива ла мама или Театрални удобства и неудобства” – опера в две действия от Гаетано Доницети (съдържание)

Снимка: operamusica

Либретото е на Доменико Гелардони, по пиесите „Театрални удобства“ на от 1794 г. и „Театрални неудобства“ от 1800 г. на Антонио Симеоне Сографи

Действащи лица

Мама Агата – майка на Луиджа, баритон
Дариа Гарбинати – примадона, сопран
Проколо – съпруг на Дария, бас
Луиджа Кастрагати – млада певица, сопран
Гулиелмо Антолстойноф – първи тенор, немец, тенор
Бискрома Страпавишере – композитор, баритон
Чезаре Салсапариля – поет, баритон
Пипето, мецосотран
Импресарио, бас

Времето на действието е 18 в. в малък италиански провинциален театър.

Първо действие:

Местна и доста посредствена оперна трупа репетира нова творба „Ромул и Ерсила“, но артистите са изправени пред много препятствия. Диригентът Бискрома Страпавичери и поетът Чезаре Салсапариля се стараят импресариото да хареса творбата им. Дария Габинати играе Ерзилия, а немецът Гулиелмо Антолстойноф – Ромул. В пиесата има и роля определени за Луиджа Кастрагати, но тя е по-малка роля. В началото нещата се развиват добре. Дария репетира своята ария - „E puoi goder, tiranno,“. Останалите участници в спектакъла също иска – рондо, романс ария с тромпети. Диригентът отпраща мераклиите към поета, който обяснява, че трябва да се спазва либретото. Генералната репетиция е насрочена за пет часа. Но ситуацията са усложнява след като пристига мама Агата – майката на Луиджа. Тя настоява за солова ария за нейната дъщеря и дори задава подробни указания каква да бъде арията – „Mascalzoni! sfaccendati! più creanza, più rispetto“. После настъпва спор кой, къде да бъде поставен на различните рекламни материали. Тук също се включва мама Агата, която припомня миналото на примадоната и нейния съпруг. Проколо веднага скача, за да защити жена си – „Che credete che mia mogliesia di quelle canterinemediocri, anzi a dozzine?“ Мама Агата иска да бъде изпълнен дуетът на Луиджа и Дариа, но Примадоната отказва. Двете си разменят обиди и то на доста висок тон и с грозни слова.

Идва лоша вест. Кастратът е избягал. Агата решава да замести избягалия тенор кастрат, но първият тенор отказва да пее с нея и напуска. Композиторът е отчаян. Тогава Проколо решава да го замести. На финала на действието идва инспекторът и кани всички на репетиция.

Второ действие:

Отново сме на сцената на театъра. Мама Агата отново поставя въпроса за заплащането на артистите. Импресариото отказва да заплати. Междувременно се завръща примадоната. Мама Агата решава заедно с композитора да изрепетира своята ария, която е от операта на Росини „Отело“ - „Assisa a' piè d'un sacco“ – песента за върбата на Дездемона. След нея своята ария пее и примадоната Дариа. Репетицията продължава с триумфален марш, но Проколо никак не може да изпълни своята ария. Следващата сцена е траурен марш, по време на който водят мама Агата пред победителя окована като робиня.

В този момент диригентът прочита във вестника новината, че градският съвет няма да отпусне средствата за постановката. Всички са отчаяни и единственият изход е всеки да се спаси, както може.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Чухте ли този концерт? Не? Вече може да го направите в следващите дни

Радиото е магия, радиото е вълшебство, което достига до сърцето на всеки. Не е необходимо кой знае колко – един приемник. Щракваш копчето и слушаш. Може да правиш и най-различни други неща. Проблемът е, че за жалост всичко отлита в ефира и не може да се повтори. Ето сега в сайта на програмата ще ви предлагаме някои концерти, излъчени преди време и..

обновено на 15.07.19 в 11:15
Заз

Да заминеш

„Да заминеш – ето дума, която рядко бива осъществена на дело“, казва Фредерик Бегбеде и продължава: „Думите не бива да се мечтаят, а да се живеят“. Бегбеде донякъде си противоречи, ако припомним, че „заминаването“ е не делима част от пътуването – пътуването като необходимост, естествена проява, пътуване към себе си, към другия… или онзи обичаен..

публикувано на 13.07.19 в 13:25

„Вива ла мама“ от Гаетано Доницети – опера в две действия

„Неделен следобед“ представя комичната опера на Гаетано Доницети, която представя отношенията в оперната трупа в края на 19 в. Спектакълът е от 28 декември 2018 г. с участието на мъжки хор на женевската „Гранд опера“, камерен оркестър на Женева с диригент Гергели Мадарас. В ролите ще чуете: Мама Агата – Лоран Наури Дариа Гарбинати –..

публикувано на 13.07.19 в 08:25
Димитър Тъпков (на снимката вляво)

В Музикалната вечер на програма „Христо Ботев“ – концерт с творби от Димитър Тъпков

Във време, когато е рядък „лукс“ да бъдат изпълнявани в концертните зали произведения от български композитори, в програмата за култура на БНР те все още са част от важната мисия на държавната медия. А по традиция петъчната музикална вечер е запазена територия за българското музикално изкуство в различните му проявления – творчество, изпълнителство,..

публикувано на 12.07.19 в 13:45

Спомен за маестро Димитър Димитров

На 11 юли големият музикант, посветил 40 години от живота си на Старозагорската опера като диригент, главен диригент, главен художествен ръководител и директор, щеше да навърши 90 години – Димитър Димитров, наричан с много любов Маестрото! Роден в Кюстендил, но от 9-годишен живее в Стара Загора при вуйчо си Георги Стоянов (дългогодишен..

публикувано на 12.07.19 в 09:25