Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Вива ла мама или Театрални удобства и неудобства” – опера в две действия от Гаетано Доницети (съдържание)

БНР Новини
Снимка: operamusica

Либретото е на Доменико Гелардони, по пиесите „Театрални удобства“ на от 1794 г. и „Театрални неудобства“ от 1800 г. на Антонио Симеоне Сографи

Действащи лица

Мама Агата – майка на Луиджа, баритон
Дариа Гарбинати – примадона, сопран
Проколо – съпруг на Дария, бас
Луиджа Кастрагати – млада певица, сопран
Гулиелмо Антолстойноф – първи тенор, немец, тенор
Бискрома Страпавишере – композитор, баритон
Чезаре Салсапариля – поет, баритон
Пипето, мецосотран
Импресарио, бас

Времето на действието е 18 в. в малък италиански провинциален театър.

Първо действие:

Местна и доста посредствена оперна трупа репетира нова творба „Ромул и Ерсила“, но артистите са изправени пред много препятствия. Диригентът Бискрома Страпавичери и поетът Чезаре Салсапариля се стараят импресариото да хареса творбата им. Дария Габинати играе Ерзилия, а немецът Гулиелмо Антолстойноф – Ромул. В пиесата има и роля определени за Луиджа Кастрагати, но тя е по-малка роля. В началото нещата се развиват добре. Дария репетира своята ария - „E puoi goder, tiranno,“. Останалите участници в спектакъла също иска – рондо, романс ария с тромпети. Диригентът отпраща мераклиите към поета, който обяснява, че трябва да се спазва либретото. Генералната репетиция е насрочена за пет часа. Но ситуацията са усложнява след като пристига мама Агата – майката на Луиджа. Тя настоява за солова ария за нейната дъщеря и дори задава подробни указания каква да бъде арията – „Mascalzoni! sfaccendati! più creanza, più rispetto“. После настъпва спор кой, къде да бъде поставен на различните рекламни материали. Тук също се включва мама Агата, която припомня миналото на примадоната и нейния съпруг. Проколо веднага скача, за да защити жена си – „Che credete che mia mogliesia di quelle canterinemediocri, anzi a dozzine?“ Мама Агата иска да бъде изпълнен дуетът на Луиджа и Дариа, но Примадоната отказва. Двете си разменят обиди и то на доста висок тон и с грозни слова.

Идва лоша вест. Кастратът е избягал. Агата решава да замести избягалия тенор кастрат, но първият тенор отказва да пее с нея и напуска. Композиторът е отчаян. Тогава Проколо решава да го замести. На финала на действието идва инспекторът и кани всички на репетиция.

Второ действие:

Отново сме на сцената на театъра. Мама Агата отново поставя въпроса за заплащането на артистите. Импресариото отказва да заплати. Междувременно се завръща примадоната. Мама Агата решава заедно с композитора да изрепетира своята ария, която е от операта на Росини „Отело“ - „Assisa a' piè d'un sacco“ – песента за върбата на Дездемона. След нея своята ария пее и примадоната Дариа. Репетицията продължава с триумфален марш, но Проколо никак не може да изпълни своята ария. Следващата сцена е траурен марш, по време на който водят мама Агата пред победителя окована като робиня.

В този момент диригентът прочита във вестника новината, че градският съвет няма да отпусне средствата за постановката. Всички са отчаяни и единственият изход е всеки да се спаси, както може.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Мелин

Музикалната автентичност на тромбониста и композитор Иван Мелин

"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение, от комуникирането с музикантите през годините. Дадох свобода на моите идеи." – думи на младия тромбонист и композитор Иван Мелин, който в самото начало на 2025 година представи на концерти пред..

публикувано на 13.03.25 в 08:05

Програма "Христо Ботев" излъчва директно концерти от МФ "Мартенски музикални дни"

Официалното откриване на Международния фестивал "Мартенски музикални дни" е на 14 март със солисти Александър Ситковецки и Андрей Йоница, заедно с Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров. Фестивалът се провежда за 64-ти път и предлага общо 29 събития (23 концерта и 6 изложби), с музика от ренесанса и барока до съвременната..

публикувано на 12.03.25 в 17:25

Закопчайте се!

На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на "Грами" е със заглавие "Закопчайте се!" (Fasten Up) и с тази своя нова продукция сякаш ни отправят командата: "Затегнете коланите! Ще ви изстреляме в необятния космос на нашата изобретателност!" И..

публикувано на 12.03.25 в 10:30

"Европейски музикален фестивал" открива 25-о издание

Три елитни оркестрови ансамбъла от Европа ще бъдат специални гости в 25-ия "Европейски музикален фестивал" в София. Форумът ще бъде открит на 12 март и ще предложи общо 19 събития , които ще се реализират в пролетен и есенен дял. Богатата програма обединява музика от барока до нашето съвремие и в нея ще вземат участие забележителни чужди и български..

публикувано на 12.03.25 в 08:20