Сезонът на Националната опера в Амстердам продължи през октомври с осем представления на „Така правят всички жени“ на Волфганг Амадеус Моцарт, белязала последното сътрудничество на композитора с бележития либретист Лоренцо да Понте. Образец на комична опера с множество дегизирания и усложнения – изкусен манипулатор, подпомогнат от своята талантлива и подкупна асистентка, увлича в своята мрежа от ловки интриги и подлага на тест крехките любовни чувства на четирима млади хора, доказващ способността им на лесна изневяра. Опера, изпълнена с лекота, веселие, тънък хумор и житейски поуки.
Всички тези елементи намират отражение в постановката на Йоси Вилер и Серджо Морабито от 2006 година, която се възстановява за втори път в Амстердам. Изходна режисьорска точка е арията на Деспина от второ действие „Една жена на петнайсет години“. В нея девойката обяснява на приятелките си как трябва да се държат момичета на тяхната възраст, а именно: да познават изкусно занаята на любовта; да маскират добре желанията и чувствата си; да симулират както смях, така и сълзи; лесно да намират извинения и да умеят да лъжат, без да се изчервяват. За режисьорите четиримата главни герои са тийнейджъри в разгара на пубертета. Действието е ситуирано през шейсетте години на миналия век по време на сексуалната революция, в младежки летен лагер на брега на океана. Сцената е огряна от ярко слънце, цари атмосфера на лято, море, купон и безгрижие. Декорът на Барбара Енес представлява масивна дървена конструкция, разделена на три части. С помощта на въртящата се сцена виждаме героите във всекидневната, кухнята и спалните помещения.
Персонажите носят прекрасни спортни, свободни облекла, решени в светли, ярки, многоцветни тонове – дело на Аня Рабес. Режисьорите се концентрират не толкова върху темата за лесната изневяра, а по-скоро върху проблемите на пубертетната възраст и прехода към съзряването. В началото на операта четиримата тийнейджъри не се различават много един от друг. С течение на времето те претърпяват развитие, натрупват житейски опит и придобиват индивидуални черти на характера, превръщат се в зрели хора. Действието протича на много високи обороти, като движенията на персонажите са изключително раздвижени, детайлно изработени и представляват сериозно актьорско предизвикателство за певците.
Солистичният изпълнителски състав в спектакъла на 13 октомври бе много хомогенен и балансиран. Екип от шест, предимно млади, много талантливи и добре изглеждащи певци, притежаващи не само изявени вокални качества, но и ярки актьорски умения.
Германката Анет Фрич чудесно представи по-сериозния характер на Фиордилиджи. Певицата притежава сравнително лек, светъл глас. Изтъкната Моцартова специалистка, Фрич, изпълни с безупречна техника двете големи арии на героинята, изискващи диапазон от две октави и половина: първата – „Come scoglio“, с непоколебима решителност; а втората – „Per pieta“, наситена с колебание и откровение. Гулиелмо бе младият, тембрист, лиричен баритон Давиде Лучано, който пя с голяма мекота и чудесна бравурна техника. Италианецът е не само утвърден Моцартов интерпретатор, но и изявен Росиниев певец. Той е чест гост на фестивала в Пезаро, където през 2018 година изпълни Фигаро в „Севилският бръснар“. В партията на остроумната и хитра Деспина чудесно се изяви американското сопрано с пуерторикански корени София Бургос. Изгряващ млад талант, нейното изпълнение се отличи с голяма музикалност, спонтанност, кристално чиста дикция и ярко сценично присъствие. Опитният холандски баритон Томас Олиманс бе забележителен Дон Алфонсо – неуморим двигател на действието. Завършен певец-актьор, влязъл напълно в кожата на героя. Все още си спомням неговия невероятен Папагено от миналия сезон.
Анджела Брауър насити с голяма жизненост и емоционалност образа на по-веселата и повърхностна сестра – Дорабела. Американката има великолепен лиричен, изравнен мецосопран, воден от певицата с голяма лекота. Брауър изпя много елегантно арията „È amore un ladroncello“. В бъдеще ѝ предстоят престижни изяви в роли, подходящи за гласа ѝ – в Метрополитън тя ще бъде Октавиан от „Кавалерът на розата“, а на следващия фестивал в Залцбург – Керубино от „Сватбата на Фигаро“. Любимият на Дорабела, поне в началото и края на операта, е Ферандо, изпълнен от германеца Себастиан Колхеп. В последните години тенорът си създаде име като интерпретатор на Моцартови роли, както и на кантати на Йохан Себастиан Бах. Колхеп притежава глас с красив, лиричен тембър, воден от певеца с чувство за стил и фразиране.
Холандският камерен оркестър бе ръководен от именития англичанин Айвър Болтън – всепризнат майстор на музика от бароковата и класическата епоха. В продължение на дванайсет години, от 2004-та до 2016-а, диригентът бе начело на Моцартеума в Залцбург. В момента Болтън е музикален директор на Театро Реал в Мадрид, както и главен диригент на Симфоничния оркестър в Базел. Под неговата веща грижа и голяма всеотдайност Холандският камерен оркестър бе пълнокръвно действащо лице с лек, чист, изразителен, вдъхновен звук. Безупречни бяха многобройните ансамбли и особено вихреният финал на първо действие. Изтъкнат чембалист, Айвър Болтън сам акомпанира солистите в речитативите, като в отделни моменти бе асистиран от китариста Михаел Фраймут, облечен като хипи и в непосредствена близост до младежите на самия морски пясък.
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..
Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg