Независимият избор. Него жадуват мнозина, за него в битка се впускат силните, смелите и безпардонните. От него като попарени с вряла вода бягат повечето, привели глава и приели "трябва" за единствения закон на времето. Независимият избор – има ли го, няма ли го? Мит ли е, легенда ли е? Навярно всеки има свой отговор. И дано е така.
Човек обаче, в дни като днешния, в който се отбелязва независимостта на България, може да си даде сметка, че ако има нещо, което избира независимо, то това е музиката, която слуша. По простата причина, че с музиката винаги е лично. Ако не харесваш някоя песен, просто не я слушаш. Ако някой друг ти я пусне, сменяш я.
Като се още повече се позамисли човек, във фестивални дни като тези на 42-рата "Златна роза" във Варна, и с киното не е по-различно. То – стилът му, ритъмът му и онези, които говорят езика му – е от влюбванията, които, дори да се случат неусетно, ти носят усещане за цял живот и за тях никога не съжаляваш. Защото само ти, еднолично и с чисто съзнание, избираш кой филм да гледаш.
Независим избор е изкуството в живота ни, но за създаването му се налага да се справяш с немалко зависимости. За това какви и как се прави изкуство във време, в което хиперкомерсиализмът и свръхконсумацията му дишат във врата, в "Кино с думи" говорят една режисьорка и един продуцент и разпространител на българско кино, и двамата актьори. Яна Титова е член на журито за пълнометражно кино на тазгодишния Фестивал на българския игрален филм, а Алек Алексиев се завърна от Украйна и взе участие в "Общата молитва за мир" във Варна, която се проведе едновременно на четири континента.
В звуковия файл ще чуете:
• какво означава да се чувстваш свободен в това, което правиш;
• до какво води вярата в себе си;
• кога вътрешната молитва и колективната енергия могат да доведат до усещане за мир;
• защо любовта е това, което ни кара да изпитваме сила и да се намираме в точната компания;
• каква е разликата между това да правиш кино, за да разкажеш историята, която истински те вълнува, и да правиш бизнес с киноизказ;
• защо на актьора може да се гледа като на висше същество;
• колко важна е всъщност рекламната кампания на един филм за неговия успех и пълните кинозали;
• как стои въпросът с цензурата и автоцензурата;
• защо вървим към опростачване във време на политкоректност;
• как през призмата на хумора можем да засегнем и най-болезнените проблеми;
• защо да правиш изкуство няма цена, но има възвращаемост във времето;
• каква е значимостта на българския език и нуждата от съвременен лидер;
• когато живеем един живот и сме тук за малко, колко важно е да се усмихваме и да се стараем да даваме добър пример?
Чували сте неведнъж израза: "По-добър сценарист от живота няма!". Даже не само сте го чували, но навярно безброй пъти сами сте си го повтаряли, докато случващото се ви е заливало като бурна вълна. Животът несъмнено заслужава "Оскар" за сценариите, които пише. За нас като режисьори обаче не може да се каже същото. Все ще се намери за какво да ни..
"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..
Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..
Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..
В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и..
В съвремието сме свидетели на всичко – фалшиви новини, подвеждащи реклами, демагогия и некомпетентност. Когато обаче тези "пороци на деня" са свързани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg