Eмисия новини
от 11.00 часа

Лондон прибира за своя сметка 2500 британски туристи на почивка у нас, съобщи министър Ангелкова

Фалитът на „Томас Кук“ може да засегне българския туризъм

Румен Драганов: Възможен е банкрут на български туроператор, ако е бил посредник

| обновено на 23.09.19 в 18:27
Клиент снима обява на гишетата на „Томас Кук“ на лондонското летище „Гетуик“, че туроператорът прекратява полетите и сделките.
Снимка: БТА

Фалитът на британския туроператор „Томас Кук“ може да засегне и българския туризъм, заявиха за „Хоризонт“ експерти от бранша.

Министър на туризма Николина Ангелкова съобщи, че ще се срещне утре с български хотелиери, за да изясни очакваните щети.

Тя съобщи на брифинг, че около 2500 британски туристи, чиято почивка в България е уредена чрез „Томас Кук“, ще бъдат върнати обратно в родината си за сметка на британския орган по гражданско въздухоплаване.

„Това ще бъде изцяло за сметка на британския орган по гражданско въздухоплаване чрез техния гаранционен фонд „Атол“, като и днес очакваме два полета - в 19,00 и 23,00 часа от летище Бургас, да бъдат изпълнени към Обединеното кралство. На единия има може би около 180, на другия 175 пътника“, каза тя.

Ангелкова потвърди, че „Астрал холидейс“ е посредникът, който работи с компанията за България. И посочи, че туристите, които „Томас Кук“ води у нас през лятото, са между 350 000 и 450 000.

Щетите за българския туризъм ще са в две направления, заяви пред „Хоризонт“ директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов, според когото "фалитът на британския туроператор ще предизвика цунами в туризма".

Той смята, че „Томас Кук“ има значителни задължения към български хотелиери, а освен това няма да бъдат реализирани бъдещи пътувания до края на сезона.

Драганов посочи още, че авиокомпанията извършва значителен дял от летните чартърни полети до Варна и Бургас.

Фалит на български туроператор, ако е бил посредник?

Възможно е да се стигне до фалит и на български туроператор, ако той е бил посредник на фалиралата компания „Томас Кук“, заяви още Румен Драганов.

„Томас Кук“ не е регистриран в регистъра на туроператорите и туристическите агенции в България, което означава, че той работи с посредник. Но сега се оказва, че има и хотели, които директно са работели с него. Те попадат извън чл. 61 от закона и останалите членове, които третират фирми, регистрирани в страна на ЕС и съответно включването им в нашия регистър и съответно застраховка и отговорност на туроператора. Което означава, че щетата може да достигне близо 100 млн. лв.“, каза Драганов.

По-значими щети за туризма у нас ще има, ако повече от половината гости в даден хотел са клиенти на компанията и има неуредени плащания, каза за „Хоризонт“ Бранимир Миланов - председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Той уточни, че хотелите сами се договарят с туроператорите.

„Всеки хотел индивидуално се договаря с туроператора, с онлайн платформи, с корпоративни клиенти. В зависимост от това какъв е процентът на договореност с туроператора, разбира се в частност, да речем случаят с „Томас Кук“, съответно ще има или няма да има някакви последствия за него. Още повече, че договорите са съвсем индивидуални, възможно е някъде разплащанията да са приключили, някъде да има и възможност някой да не си е получил парите“, обясни Бранимир Миланов.

Около 2300 човека са засегнати от фалита „Томас Кук“ само в Бургас. От летището в „Сарафово“ днес са били планирани два полета за Бирмингам и Манчестър, които са били отменени. 

Британският туроператор фалира, след като в последната минута се провалиха на преговорите да бъде спасен. Правителството в Лондон увери, че ще бъдат организирани полети, с които да се приберат 150-те хиляди британски туристи по целия свят, включително от български черноморски курорти.

В момента „Томас Кук“ има около 600 000 клиенти, почиващи на различни места по света.

Интервюто на Даниела Големинова с Румен Драганов за предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

Още от