Ако за нас това звучи изненадващо, също толкова шокиращо би било за шведските родители да си представят, че трябва да плащат за допълнително обучение на децата си извън редовните занимания в училище.
В скандинавската страна се смята, че училището е длъжно да осигури образование и подкрепа на учениците, така че да бъдат готови за самостоятелен живот и успешна реализация. Ако родителите се включват в образованието на децата си, това е добре дошло, но никой не го очаква от тях. Задължението да образова децата като пълноценни граждани и справящи се с живота личности е изцяло на училището.
За учениците, които изпитват затруднения или са пропуснали част от материала, се осигуряват допълнителни занимания с преподаватели от училището. Ако по време на тези занимания те покажат напредък, това се отразява на оценките им.
Оценките са буквени и се поставят от шести клас нагоре, като броят им е по преценка на учителите. Цялостното представяне на ученика през годините е решаващо за крайния му успех, а не оценката от матурата и изпитите в края на етапите на обучение, което спестява стреса от явяването на изпит.
Това, което мотивира шведските ученици да учат, е желанието да си осигурят добър живот, което не значи задължително висше образование, а професия. Тези, които имат амбиции, са достатъчно добре подготвени да продължат в университет, където обучението е съсредоточено върху необходимите за специалността им предмети и е съчетано с много практика.
По въпроса с дисциплината и проблемното поведение на някои от учениците директорката казва, че е длъжна да реагира на всеки сигнал, подаден от учителите, и да обсъди и състави план за работа с ученика. За това тя разчита на екипа от специалисти в училището, които отговарят за здравето и социалното състояние на децата. Случаят се обсъжда с училищния лекар или медицинска сестра, психолог, кариерен консултант, с родителите, за да се помогне на детето да преодолее проблемите си и да се съобрази с правилата на поведение. Наказания не се прилагат. При изключителни случаи се търси съдействие от социалните служби или полицията.
Кремена Сьодерстрьом е директорка на училището "Игелста" в град в близост до Стокхолм, известен с голям брой имигранти, висока безработица и престъпност. За няколко години тя успява да превърне училището от проблемно в проспериращо
Още за шведското училище чуйте в звуковия файл.
Снимка – личен архив