Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Национална кръгла маса за безопасен транспорт и транспортни политики на общините и държавата

Снимка: БГНЕС
Мерките за безопасен транспорт и транспортните политики на общините и държавата при превоза на пътници ще бъдат обсъдени на национална кръгла маса. Дискусията е организирана от Асоциацията на индустриалния капитал и Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта след зачестилите инциденти с жертви на пътя.

Форумът ще дискутира и обществените поръчки при възлагането на превоза на пътници, мерките за борба със сивия сектор и нерегламентираните превози, безопасните условия на труд на заетите в бранша и мерките за намаляване на вредните емисии и подмяната на транспортните средства.

Искрено се надявам да излезем с конкретни решения след тази среща, може би за създаването на една национална стратегия за развитие на транспорта като цяло. Основният проблем, който съществува за всички ни, е липсата на правилна политика и отношение към нашия сектор, краткосрочните възлагания на превозите – каза преди дискусията Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта.

За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" тя обясни, че превозвачите не могат да кандидатстват по нито една европейска програма за финансиране за подобряване качеството на транспорта. Големите фирми обслужват линиите с голям пътникопоток, а за малките остават слабо население региони:

Имаме като идея на днешния форум за пореден път да поставим проблема с нерегламентираните превози, проблемът с липсата на национална стратегия за развитие на транспорта, която всъщност води до това, че имаме разногласие с общините по отношение на възлагането на превозите. Липсата на тази стратегия води до там, че превозите се възлагат много краткосрочно в рамките на 2-3 до 5 години максимум, при условие че европейският регламент позволява срокът на договорите да бъде до 10 години, и ние нямаме обяснение защо нито една община не желае дългосрочно партньорство с транспортните фирми.

Възлагането на обществени поръчки за 2, за 3, за 5 години води до това да се ползват стари автобуси, защото сами разбирате, че един автобус, който струва от порядъка на 250 000 евро, няма как да бъде изплатен за 2 или за 3 или за 5 години при условията, при които ние работим, и при липсата на пътникопоток.

Основният проблем, който имаме, е неразбирането за прилагането на обществените поръчки от страна на общините, или по скоро не неразбирането, а и нежеланието общините да прилагат обществени поръчки по реда, по който са предвидени. За съжаление, никой не приема факта, че не може да проведе обществена поръчка, когато няма средства по нея и когато няма стойност. В момента имаме един правен абсурд, в който общините ограничават средства, които идват от Държавния бюджет, което е абсолютно недопустимо, тоест, когато една община образува собствената си поръчка, тя няма собствен бюджет от общинските средства, а залага средствата, които се предоставят само под формата на субсидии и компенсации.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!