Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Норма“ на Teatro La Fenice от програмата на OperaVision

Записът на „Норма“ от Винченцо Белини е интересен по много причини - първо участието на голямата белкантова певица в последните десетилетия Мариела Девия в ролята на Норма, след това - непознатия за нас театър Ла Фениче Венеция, а и самата опера, изпълнена безупречно - творба, любима на всички оперомани.

Ще започна с Мариела Девия - действително майстор на белкантовата музика. Нейната Норма беше изваяна в музикално отношение - много нюансирана, с изящна фразировка и непостижими пианисими, точни колоратури, много топлота и темперамент в интерпретацията. Бях много учудена, когато прочетох, че това е нейният прощален спектакъл, с който завършва бляскавата си кариера. Но, още по-потресена бях, когато разбрах, че видеозаписът е направен през май тази година, а Девия е на 70 години. Представяте ли си, че тази трудна партия тя изпълнява с лекота на такава възраст?! Това е истинско чудо, защото почти не се усеща някаква промяна в гласа или вокалната техника. Дори само заради този факт си заслужава да я чуете! И още нещо любопитно – към ролята на Норма Девия, която има блестяща кариера по света с героините на Доницети, Росини и Белини, се обръща за първи път на 65-годишна възраст. Още едно чудо!

За мен откритие бе румънският тенор Стефан Поп в ролята на Полионе, блестящ глас, артистичност, музикалност – той  притежава всичко това, а е само на 31 години! Единствено фигурата му напомня за Лучано Павароти, а за това допринасяше и нелепият тоалет, с който бе облечен - вместо римски войн, нещо средно между рибар и ловджия. Но Стефан Поп пее прекрасно и това компенсира всичко. Кармела Ремиджо в ролята на Адалжиза е прецизна, музикална, но природата на нейния глас не подхожда за тази роля. Гласът е твърде остър и висок, за да се съпостави с мекотата и нежността, с която пее Девия. И Лука  Титото като Оровезо демонстрира богат басов тембър, убедителен бе, въпреки костюма си на африкански вожд с кожа на врата.

Въобще, като изключим странните виждания върху епохата, в която се развива действието на „Норма“, и костюмите, които ужасно загрозяваха хористите, операта бе изпълнена много добре. Хорът е с красива звучност, споен, точен, оркестърът много добър - неслучайно театър Ла Фениче има 226-годишна история, традиции и слава! Спектакълът бе дирижиран от Рикардо Фрица - известен италиански диригент, който държеше здраво в ръцете си всичко и не допусна никакви отклонения в интерпретацията.

Видеозаписът на операта „Норма“ от Винченцо Белини ще бъде излъчван само до 7-и декември в сайта на OperaVision. Не пропускайте!       




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!