Руска мрежа за дезинформация, манипулации и откровени лъжи за войната в Украйна и последиците от нея в Европа, е била разбита от компанията „Мета“ /Meta/, стояща зад популярни социални мрежи като „Фейсбук“ и „Инстаграм“."По време на нашето разследване, докато блокирахме домейните на тази операция, те се опитаваха да създадат нови сайтове, което предполага постоянство и непрекъснато инвестиране в тази дейност" - обясняват от "Мета". „Тази мрежа от лъжи все още ще става ясно как действа. Информацията за разбитата мрежа е още едно доказателство, че живеем в състояние на война. Тази война е не само на бойното поле в Украйна, войната е и в нашите домове – в телефоните ни, в компютрите ни, в телевизорите ни, в океана от информация, в който живеем. Съвсем скоро стана ясно, че Русия, Кремъл, са похарчили през последните години над 300 000 милиона долара за дезинформация, за пропаганда. Това е разсекретена информация на американското правителство, но ние виждаме, че дезинформацията е навсякъде около нас. И всички тези новини за разбита мрежа на фалшиви сайтове, би следвало да насочи нашето внимание към безкритичното приемане на всяка информация. Преди седмица излезе и друго разследване, което посочваше България като особено „добър“ пример като поле за разпространяване на дезинформация. Ние сме много благодатна почва, тъй като вероятно нямаме достатъчно развита медийна грамотност, както и критично мислене. В това британско разследване става дума за начините, по които пропагандата се просмуква в нашето информационно поле. Може би трябва да си дадем сметка, че в момента има армия от тролове, които ни атакуват. Те могат да ни атакуват през абсолютно безобидни сайтове за лайфстайл, за звезди, за здравословен начин на живот, през които прокарват и тип пропаганда“ - темата коментира гл. ас. д-р Силвия Петрова, преподавател в ЮЗУ „Н. Рилски“- Благоевград, в месечното издание на рубриката „Капанът фалшиви новини“ на Радио Благоевград.
В мрежата се е създавало съдържание основно на немски, английски, френски, италиански, испански, руски и украински, като в някои случаи то е разпространявано и от руски посолства в Европа.
„Механизмите чрез които са действали са много интересни. Използвани са лицата на известни сайтове като „Гардиън“, „Билд“, използвани са дори техни снимки, т.е. правени са дубликати на тези уважавани западни сайтове за разпространяване на новини и анализи, а вътре е вкарвано пропагандно съдържание. От една страна е много лесно да бъде разкрит, защото човек може да влезе в оригиналния сайт. От друга страна, когато човек види реномиран сайт, си казва защо да го проверявам, то е ясно. У нас една от най-често посочваните като пример фалшива новина, свързана с руската пропаганда беше, че Путин е обещавал на България да намали цената на газа с 50%, ако страната ни излезе от Европейския съюз. Разбира се, това е фалшива новина, която обаче е разпространявана многократно в социалните мрежи и по този начин е достигнала до много хора, които след това не са прочели опровержението на новината. В България „Фейсбук“ е един от най-сериозните канали за разпространение на дезинформация, на пропаганда и тролски атаки. Става дума за внимателно обмислена пропагандна кампания, която е реализирана и финансирана години наред. Може би част от нашите слушатели ще подминат тази информация като не толкова важна, но тя според мен е изключително ключов фактор в живота ни днес. Защото всеки ден излизат нови и нови доказателства, че пропагандната машина е финансирана с огромни средства, зад нея стоят умни хора и тя работи добре. Т.е. способна е да променя нашето съзнание, да променя начина, по който мислим, политическите ни убеждения и всичко това в крайна сметка означава, че армиите от тролове въздействат конкретно върху нашия живот“.
Гл. ас. д-р Петрова коментира и друго проучване, свързано с хората в България, които се занимават с тролене, с разпространение на фалшиви новини срещу заплащане. „Това най-често са хора от малки населени места, т.е. те живеят доста затворено, и получават между 10 и 12 стотинки за публикация на фалшива новина. Представете си колко евтин труд е това! Самите те не си дават сметка за вредите, които нанасят. Възприемат троленето в социалните мрежи като начин да изкарат някой допълнителен лев. И това е изключително тъжно и жалко според мен. Защото цената на пропагандата в България е изключително ниска, а ефектът и може да е катастрофален.“
Как потребителите на сайтове и на популярните социални мрежи могат да се ориентират, кога разпространявана информация е фалшива, защото всичко изглежда някак истинско?
„Всичко изглежда истинско и това означава, че нашата информационна среда е силно токсична, наситена с фалшиви новини, с манипулации, дезинформации и като че ли се чувстваме безпомощни в това информационно поле. Разбира се, можем да оцелеем, можем да бъдем критични, да сверяваме информацията от няколко източника. Когато видим сайта на уважавани западни медии като „Гардиън“, когато видим по-съмнителна новина с пропагандно съдържание, добре е да сверим. В социалните мрежи ситуацията е много сложна, защото там сме заобиколени от тролове, от манипулативни фалшиви профили. Няма универсална рецепта как да разпознаваме фалшивите новини. Ако има някаква формула, тя е, че трябва винаги да бъдем критично настроени, да се опитаме да се разграничим от езика на омразата, от новини, които ни разгневяват, които ни действат силно емоционално, но с негативен знак. Такива, които ни плашат, които се опитват да всеят паника в нас и с жълто съдържание. И, разбира се, да се доверяваме на реномирани източници – в България има достатъчно такива, има достатъчно медии, които работят професионално. Да не се подвеждаме по това, че чуваме новини, каквито искаме да ги чуем. И да проверяваме информацията от няколко източника“.
На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..
В Деня на християнското семейство четвъртокласници от Трето основно училище „Димитър Талев“ гостуваха в ефира на Радио Благоевград . Възпитаниците на Николай Михов – преподавател по религия в учебното заведение, разказаха за историята на празника и посланията, които той носи. „Изключително лесно се преподава религия на малки деца, защото, за щастие,..
През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..
На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...
Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..
Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..
Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...