Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Капанът фалшиви новини

     Руска мрежа за дезинформация, манипулации и откровени лъжи за войната в Украйна и последиците от нея в Европа, е била разбита от компанията „Мета“ /Meta/, стояща зад популярни социални мрежи като „Фейсбук“ и „Инстаграм“."По време на нашето разследване, докато блокирахме домейните на тази операция, те се опитаваха да създадат нови сайтове, което предполага постоянство и непрекъснато инвестиране в тази дейност" - обясняват от "Мета".   „Тази мрежа от лъжи  все още ще става ясно как действа.  Информацията за разбитата мрежа е още едно доказателство, че живеем в състояние на война. Тази война е не само на бойното поле в Украйна, войната е и в нашите домове – в телефоните ни, в компютрите ни, в телевизорите ни, в океана от информация, в който живеем. Съвсем скоро стана ясно, че Русия, Кремъл, са похарчили през последните години над 300 000 милиона долара за дезинформация, за пропаганда. Това е разсекретена информация на американското правителство, но ние виждаме, че дезинформацията е навсякъде около нас. И всички тези новини за разбита мрежа на фалшиви сайтове, би следвало да насочи нашето внимание към безкритичното приемане на всяка информация. Преди седмица излезе и друго разследване, което посочваше България като особено „добър“ пример като поле за разпространяване на дезинформация. Ние сме много благодатна почва, тъй като вероятно нямаме достатъчно развита медийна грамотност, както и критично мислене. В това британско разследване става дума за начините, по които пропагандата се просмуква в нашето информационно поле. Може би трябва да си дадем сметка, че в момента има армия от тролове, които ни атакуват. Те могат да ни атакуват през абсолютно безобидни сайтове за лайфстайл, за звезди, за здравословен начин на живот, през които прокарват и тип пропаганда“ - темата коментира гл. ас. д-р Силвия Петрова, преподавател в ЮЗУ „Н. Рилски“- Благоевград, в месечното издание на рубриката „Капанът фалшиви новини“ на Радио Благоевград.

  В мрежата се е създавало съдържание основно на немски, английски, френски, италиански, испански, руски и украински, като в някои случаи то е разпространявано и от руски посолства в Европа.

„Механизмите чрез които са действали са много интересни. Използвани са лицата на известни сайтове като „Гардиън“, „Билд“, използвани са дори техни снимки, т.е. правени са дубликати на тези уважавани западни сайтове за разпространяване на новини и анализи, а вътре е вкарвано пропагандно съдържание. От една страна е много лесно да бъде разкрит, защото човек може да влезе в оригиналния сайт. От друга страна, когато човек види реномиран сайт, си казва защо да го проверявам, то е ясно. У нас една от най-често посочваните като пример фалшива новина, свързана с руската пропаганда беше, че Путин е обещавал на България да намали цената на газа с 50%, ако страната ни излезе от Европейския съюз. Разбира се, това е фалшива новина, която обаче е разпространявана многократно в социалните мрежи и по този начин е достигнала до много хора, които след това не са прочели опровержението на новината. В България „Фейсбук“ е един от най-сериозните канали за разпространение на дезинформация, на пропаганда и тролски атаки. Става дума за внимателно обмислена пропагандна кампания, която е реализирана и финансирана години наред. Може би част от нашите слушатели ще подминат тази информация като не толкова важна, но тя според мен е изключително ключов фактор в живота ни днес. Защото всеки ден излизат нови и нови доказателства, че пропагандната машина е финансирана с огромни средства, зад нея стоят умни хора и тя работи добре. Т.е. способна е да променя нашето съзнание, да променя начина, по който мислим, политическите ни убеждения и всичко това в крайна сметка означава, че армиите от тролове въздействат конкретно върху нашия живот“.

Гл. ас. д-р Петрова коментира и друго проучване, свързано с хората в България, които се занимават с тролене, с разпространение на фалшиви новини срещу заплащане. „Това най-често са хора от малки населени места, т.е. те живеят доста затворено, и получават между 10 и 12 стотинки за публикация на фалшива новина. Представете си колко евтин труд е това! Самите те не си дават сметка за вредите, които нанасят. Възприемат троленето в социалните мрежи като начин да изкарат някой допълнителен лев. И това е изключително тъжно и жалко според мен. Защото цената на пропагандата в България е изключително ниска, а ефектът и може да е катастрофален.“

  Как потребителите на сайтове и на популярните социални мрежи могат да се ориентират, кога разпространявана информация е фалшива, защото всичко изглежда някак истинско?


  „Всичко изглежда истинско и това означава, че нашата информационна среда е силно токсична, наситена с фалшиви новини, с манипулации, дезинформации и като че ли се чувстваме безпомощни в това информационно поле. Разбира се, можем да оцелеем, можем да бъдем критични, да сверяваме информацията от няколко източника. Когато видим сайта на уважавани западни медии като „Гардиън“, когато видим по-съмнителна новина с пропагандно съдържание, добре е да сверим. В социалните мрежи ситуацията е много сложна, защото там сме заобиколени от тролове, от манипулативни фалшиви профили. Няма универсална рецепта как да разпознаваме фалшивите новини. Ако има някаква формула, тя  е, че трябва винаги да бъдем критично настроени, да се опитаме да се разграничим от езика на омразата, от новини, които ни разгневяват, които ни действат силно емоционално, но с негативен знак. Такива, които ни плашат, които се опитват да всеят паника в нас и с жълто съдържание. И, разбира се, да се доверяваме на реномирани източници – в България има достатъчно такива, има достатъчно медии, които работят професионално. Да не се подвеждаме по това, че чуваме новини, каквито искаме да ги чуем. И да проверяваме информацията от няколко източника“.







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Снимка: Иво Данчев

"Кукерленд" 2025 - красотата на българската маскарадна традиция, събрана в 13 снимки от цялата страна

Едни от най-ярките и интересни обичаи в традиционния български календар са народните кукерски игри – маскаради. Той датира още от древните времена на траките и е успял да се съхрани през всички векове, свързани с големи политически и социални изменения за страната ни. Кукерите  пък са  един от най-колоритните и загадъчни символи на българската..

публикувано на 06.01.25 в 14:50

6 януари е двоен празник за село Добърско

От отколешни времена в разложкото село Добърско битува традицията на 6 януари, Богоявление, да се отбелязва, както древният обичай „Водици“, така и празникът на населеното място. Според кмета Янис Будин, в миналото на този ден е била Бъдни вечер, а на следващия ден Коледа, което е още един повод, точно тази дата да е избрана за празник на..

публикувано на 06.01.25 в 14:23
Д-р Кирил Алексиев

Кирил Алексиев: Ботев е гневният вик на човека, който иска промяна

    В деня, в който честваме рождения ден на Христо Ботев , с д-р Кирил Алексиев разговаряме за публицистиката на човека, който остави неизтриваема диря в българската история - не само с революционното си дело и героичната саможертва, но и с пълното припокриване на дела и слово.     Предлагаме ви да чуете този разговор: 

публикувано на 06.01.25 в 12:18

Христо Мухтанов: Да се вглеждаме не само в тежкото

Христо Мухтанов е автор на три книги - "Опити за еволюция", "ТриАда" и "Полюсът на живота". За третата, най-новата, Валентин Дишев пише: " Онова, което наричаме желание да се срещнеш със себе си, да се опознаеш, да разчетеш собствената си идентичност, е един от най-разпознаваемите човешки копнежи. И страхове. Веднъж бях написал „Видях ангел / да плаче /..

публикувано на 06.01.25 в 11:55

Книгата „Духът на Хераклея“ - апотеоз на Петрич

Седем разказа, посветени на Хераклея Синтика, са поместени в книгата „Духът на Хераклея“, която скоро ще бъде и на книжния пазар. Нейни автори са петричанинът Димитър Яков и Илиан Ацев, който е потомственик на Аце войвода.  „Книгата е готова в електронния си вариант, почти готова и в хартиения. За първи път книгата ще излезе и в аудио разкази..

публикувано на 05.01.25 в 10:00

2025 година – началото на поколението Бета

От 1 януари 2025 година светът влезе в най-новата демографска генерация – Бета. Очаква се те да съставляват около 16 процента от световното население до 2035 година. „Това еволюционно развитие, според мен, тръгна преди 1 януари тази година. Просто така чисто статистически се отчита като дата, като начало. Тези дечица ще бъдат много..

публикувано на 05.01.25 в 09:15

Границите падат, възможностите растат: Как членството в Шенген ще повлияе на туризма и бизнеса?

Членството на България в Шенген ще има значително отражение върху туризма и бизнеса, като се очаква облекчаване на граничния режим и засилване на трансграничните връзки с Гърция и други съседни държави. Това коментираха в предаването „Събуди деня“ по Радио Благоевград туроператорът Здравка Чимева и адвокат Борис Харизанов, член на Българо-гръцката..

публикувано на 03.01.25 в 11:30