Над 120 души от Национална мрежа за децата (НМД), разработиха 60 приоритетни мерки, които да станат част от Визията за семейна политика 2030. Списъкът е резултат от експертни дискусии, проведени в рамките на Годишната среща на НМД между 22-24 юни. Над 100 организации от цялата страна, както и индивидуални членове, участваха в тематични работни групи за детските политики в Здравеопазване, Образование, Семейство и Правосъдие. В края на панелите бяха разписани приоритетите, за които Мрежата ще се застъпва в предстоящите месеци и иска да види приложени в грижите за семействата и децата в България.
Ето набелязаните мерки по области.
Здравеопазване
При здравните услуги:
● Политики/програми за задържане и обучение през целия живот на здравния и медицински персонал.
● Достъп и съпровождане на дете до 12-годишна възраст в болнични заведения.
● Да има психолог и социален работник във всяка болница (психологическата подкрепа и психичното здраве са много подценени в системата на тедското здраве).
● Достъп до безплатни лекарства за децата от 0 до 18 г. и за бременни неосигурени жени.
В здравната профилактика:
● Ограничаване на рекламата на хазарт и тютюневи изделия.
● Поколение без тютюнев дим до 2030 г.
● Повече кръвни изследвания по повече показатели.
● Здравно образование с конкретни стандарти.
● Повишаване чрез комуникационни кампании на здравната култура на децата и родителите.
● Актуализация на методологията за профилактични прегледи (настоящата е от 2003 г.).
● Стратегия за повишаване на броя ваксинирани деца (след Covid-19 се наблюдава рязък спад в доверието във ваксинацията, включително за задължителните ваксини).
В майчиното здраве:
● Възстановяване на практиките на предродилна и патронажна грижа.
Семейство
В системата за закрила на детето:
● Разнообразни механизми за подкрепа на семействата.
● Стандарт за изискванията към служителите в системата за образование и допълнителни квалификации.
● Повече психолози в отдел “Закрила на детето”.
● Кампании, които повишават разбирането за това какво е насилие, включително домашно насилие.
● Повече кампании за превенция, насочена към семействата.
● Подобряване на работната среда на служителите в отдел “Закрила на детето”.
В съвместяване на личния и професионалния живот:
● Образователен асистент за децата със СОП, който да помага на родителите.
● Подкрепа на младежи с увреждания за самостоятелен живот след 18-годишна възраст и с ангажиране на работодателите.
● Подкрепа за самотни родители, включително със социални асистенти и защита пред работодатели.
В достъпа до качествени социални услуги:
● Мерки за подобряване на комуникацията между институциите, които работят в подкрепа на децата и семействата.
● Повишаване на общественото доверие и имидж на социалния работник.
● Актуализиране на наредбата за минимално заплащане на работещите в социалните услуги.
● Участие на близки и роднини в помощ на хора/деца с увреждания при прилагане на Закона за социалните услуги.
Образование
Във всекидневния живот в училище и в детската градина:
● Достъпна среда (достъпна във всеки смисъл – физическа среда, финансови възможности).
● Всички да са единни, да са екип (да не се разделят на “двойкаджии” и “отличници”).
● Едносменен режим.
● Съвременни библиотеки.
● Подходящи места за хранене и отдих (учениците ядат в коридора, защото в стаите е забранено, а училищен стол – няма).
● Хубави тоалетни (достъпни и чисти).
● Гъвкави и разнообразни форми на детска грижа.
● Без телевизори и екрани в детските градини.
● Интегрирани ИФК в програмата на детските градини.
● До 15-18 деца в група с по 2-3 професионалисти в градините.
Знания и умения:
● Фокус в образованието да е създаването на умения.
● Привличане на професионалисти и практици от университети, бизнес, НПО, научни организации.
● Повече предмети за личностно развитие (презентиране, кариерно развитие).
● Квалификацията на учителите да бъде съобразена с особеностите на поколенията и да ги обучават за създаване на умения.
● Методи от неформалното обучение (интерактивни методи) да влязат във формалното образование.
● Развиване на лидерски умения на директорите.
● Насърчаване на гражданската активност у учениците.
● По-голям контрол от страна на неправителствения сектор към приемането и осъществяването на програми от МОН, включително при разходване на средствата.
● Рамка за качество за средно образование.
Психично здраве:
● По-голям брой психолози в училище.
● Конфиденциалност и професионализъм при психолозите.
● Групи за психологическа подкрепа на учители.
● Дискутиране на различни проблеми на училищен тормоз между ученици и училищния персонал.
● Информиране относно възможността за психологическа подкрепа.
● Теми в Час на класа, инициирани от учениците, свързани с различни теми.
Приобщаване:
Работеща екипна подкрепа.
Знания и умения за независим живот.
Преподаватели с желание, готовност за самоусъвършенстване, сърдечност, смелост, с умения да приобщават.
Достъпна и уютна среда във всички училища.
Повече ресурсни учители и специалисти.
Мотивирани и стимулирани учители (финансово и морално) според резултатите.
В работната група “Правосъдие” участващите организации поискаха включване на Мрежата за правна помощ (МПП) в кампанията на НМД за осигуряване от НЗОК на храни за медицинска употреба за всички нуждаещи се деца и семейства, както и бяха набелязани нови знакови производства на международно равнище, които МПП би могла да инициира.
В Годишната среща на НМД бяха включени над 40 младежи от програмата на Мрежата за детско и младежко участие “Мегафон” и други деца. Те избраха основно работната група в област Образование, а мерките в частта “Всекидневен живот в училище” са изцяло набелязани от тях.
Организациите и индивидуалните членове участваха активно в Общото събрание на НМД, в което беше направен преглед на постиженията на Мрежата за последната година и беше представен финансовия отчет на организацията. Документът е публично достъпен в сайта на НМД тук.
Още по темата може да чуете от Пламена Николова, директор „Политики за децата“ в Национална мрежа за децата.
Краище е сравнително непознат район за повечето българи. 70% от тази физикогеографска и историко-географска област е на българска територия, друга част е в Сърбия и съвсем малка - в Северна Македония. „ И след като видях колко много красоти, след като се запознах с толкова много археологически находки от древни и средновековни времена, реших да..
Село Раждавица е домакин на първия фестивал на документалното и пълнометражно кино „Раждавица филм фест“. Фестивалът ще бъде открит на първи юли в 20.00 часа и ще продължи до седми юли. Началото слага филмът „ТАМ“ на режисьора Богдан Дарев , който живее в град Сиатъл, САЩ. След 23 години в емиграция, срещите и преживяванията от първото си..
„Погледни ме в очите“ е най-новата песен на MINNA и Поли Богданова. Песента се появи в началото на тази седница, та 24 юни и вече се радва на многобройни полоьителни отзиви. Идеята за колаборацията е на Поли. Зедно с MINNA пишат текста на песента, а музиката и аранжиментът са дело на БРАТЯТА. Песента е сполучлива комбинация между ка съвременно..
Изложба „Свет като цвет“ ще бъде открита на 2 юли в залите на Регионален исторически музей – Благоевград. Картините са дело на Светлана Костова, която през последните десетилетия популяризира българските народни шевици, като ги пресъздава не по традиционния начин - с игла и конец, а чрез рисуване. "За мен българските народни шевици са като..
Игрището на 5 СУ „Георги Измирлиев“ в Благоевград днес посрещна деца от футболни школи в града, които се включиха в благотворителни мачове за събиране на средства за лечението на 16-годишната Радост от София и 7-годишния Марти от с. Новачене. По случай своя 10-и юбилей, благотворителната софийска организация "Футбол с кауза" се довери на местната..
Традиционният Празник на Рилския зелник ще се проведе и тази година. По време на празника мерят сили най-добрите сред най-добрите, най-сръчните сред най-сръчните в месенето и представянето на традиционния рилски зелник. Конкурсът за най-вкусен и красив зелник ще бъде съпроводен и от богата фолклорна програма. Тази година празникът съвпада с..
Няма нищо по-мотивиращо от това да видиш радостта в очите на децата, които играят на стадиона или на спортната площадка. Това е нещото, което ме вдъхновява и ми дава сили да сбъдвам мечтите на моите възпитаници. Това заяви в ефира на Радио Благоевград Феим Мусанков, преподавател по математика и информатика в Средно училище „Йордан Йовков“ в..