Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На опера в събота: „Идоменей” от Волфганг Амадеус Моцарт

БНР Новини
Матю Поленцани (на снимката вляво) в ролята на Идоменей и Франко Фаджоли в ролята на Идаманте
Снимка: roh.org.uk

В съботната оперна вечер представяме „Идоменей” от Волфганг Амадеус Моцарт. Премиерата на операта е била преди 234 години - на 29 януари 1781 г. в Рециденцтеатър в Мюнхен, а пълното й заглавие е „Идоменей, цар на Крит или Илия и Идамант”. На служба при залцбургския архиепископ, Амадеус мечтае да пише опери. Магията на сцената го влече неудържимо! По време на пътешествията си из Европа вече е написал няколко опуса, но в Залцбург няма оперен театър, пък и работодателят му не бил поклонник на това изкуство. Все пак съдбата се усмихва на Моцарт - в края на 1780 г., 24-годишният композитор получава поръчка за опера-серия от баварския курфюрст Карл Теодор, която трябвало да бъде поставена по време на новогодишния карнавален сезон. Извън себе си от щастие, започва да пише „Идоменей”, окрилен с обещанието, че ще разполага с най-добрите певци и с най-добрите музиканти в оркестъра. Либретото съставя абат Джамбатиста Вареско, капелан на залцбургския архиепископ. По-точно - той превежда на италиански език вече съществуващото либрето на френския поет и драматург Антоан Данше, по което през 1712 г. в Париж е представена операта „Идоменей” на френския композитор Андре Кампра - трагична драма с кървава развръзка. Вареско адаптира текста по законите на тогавашната опера-серия. Петте действия на френската опера прекроява на три и измисля нов щастлив край. Моцарт бил толкова амбициран! Държал изкъсо своя текстописец и никак не се колебал в хода на работата да изхвърли доста строфи от либретото, за да постигне силни драматични ситуации в стегнато действие. И въпреки, че в „Идоменей” изследователите съзират мощното ехо от реформаторските опери на Глук, (с които Амадеус се запознава в Париж), композиторът внася нови идеи. Запазва каноничните виртуозни арии на опера-серия, но включва майсторски и несвойствени за жанра ансамбли като терцет и квартет, масови сцени и балетни интермедии, а и осезателно развива ролята на речитатива в драматичните епизоди. До края на живота на Майстора, „Идоменей” си остава една от любимите му опери, но за съжаление след големия успех на мюнхенската премиера (следвана от три представления), тя повече не е поставяна. Всички опити на Амадеус да го направи във Виена се провалят. През 1786 г. операта е представена с концертно изпълнение с малки изменения в двореца на принц Ауершперг. Тази редакция е известна като виенска - например партията на някогашния певец-кастрат в ролята на Идамант била преправена за тенор.

Ще слушате „Идоменей” в оргиналната версия с документален запис от спектакъл на Кралската опера Ковънт Гардън в Лондон (29 ноември 2014 г.) с участието на солисти, хора и оркестъра на Ковънт Гардън. Диригент е магнетичният Марк Минковски, постановката е дело на известния австрийски режисьор Мартин Кушей. В главните партии са: Матю Поленцани (Идоменей), Франко Фаджоли (Идаманте), Софи Бивън (Илиа), Малин Бистрьом (Електра), Станислав де Барбейрак (Арбаче), Кристиан Адам (Върховният жрец на бог Нептун) и Греъм Броудбент (Гласът на оракула на Нептун).

Съдържание на операта „Идоменей”

събота, 2 май от 20.00 часа

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.