Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Кралицата на феите“ на фестивала „Сподели музиката в двореца Врана“

Снимка: БГНЕС


Ако идеята на концертите на открито е да съчетават удоволствието - от една страна от хубавата музика, а от друга - от красива природа или някоя забележителност, то едва ли има по-подходящо място за подобно изживяване от парка на един дворец! Софийската филхармония направи забележителна крачка в тази посока и не само сподели музиката в три поредни вечери, но и доведе в парка на двореца Врана какви ли не приказни същества – феи, омагьосани хора, животни – героите на Шекспир от „Сън в лятна нощ“, описани с музика от английския бароков композитор Хенри Пърсел в „Кралицата на феите“ през 1692 г. Това е първото музикално превъплъщение на шекспировата пиеса. Както още в самото начало на спектакъла отбеляза гост-диригентът Патрик Ертън това не е точно опера, а няколко дивертисмента за бароков ансамбъл със солисти – певци. И тъй като не е лесна задачата да се ориентира човек в небивалиците и любовните истории, описани в „Кралицата на феите“, на помощ филхармониците бяха повикали и актрисата Ана Пападопулу, която се появяваше в най-приказния от всички костюми, за да разплита историите. По няколко роли бяха поели и солистите /мисля, че за някои от тях тепърва ще чуваме още като успешни изпълнители!/ Дарина Линкова, Вера Гиргинова, Гина Колева и Неда Атанасова - сопрани; Даниела Панчевска и Петя Петрова - мецосопрани; Боян Василев и Иво Донков - тенори; Антон Марков и Иво Йорданов – баритони. Вокално те бяха доста равностойни и балансирани. Но двама от тях зададоха много симпатичен артистичен елемент, който после някак ми липсваше, защото всъщност не беше развит – само баритонът Антон Марков и мецосопранът Петя Петрова разиграха като скечове ансамблите си, особено той, защото първо се появи като пияния поет и се опитваше много комично да се качи на сцената, а после преследваше девойката, от която искаше целувка като знак за любов, а тя не желаеше да се поддаде на изкушението и даже го понатупа с партитурата. Но, както знаем, комичните сцени винаги оставят приятно впечатление у публиката, а Антон Марков вече има солидна подготовка и сценичен опит и това отдалеч личи. Имаше друг един елемент, който направи спектакъла много приятно въздействащ – той се оказа представен в много удачно време на денонощието. Започна по светло, с цветно осветление върху резиденцията, която беше фон на сцената, после постепенно започна да се стъмва – тъкмо когато се пееше за нощ и сънища, и накрая, когато с музика Пърсел бе изобразил годишните времена - цветната пролет, веселото лято, натежалата от плод есен и мразовитата, усойна зима, в парка постепенно стана студено и тъмно, като да беше по сценарий.

Не бива да пропускам и още нещо – младите красиви балетисти, които изпълняваха на издигната сцена пред входа на двореца, а после и долу, пред сцената на Софийската филхармония, хореография на Ангелина Гаврилова – чудесно хрумване с елементи на смесване на класически и модерен танц. Добави усещане за истинска феерия.

Музикалният език на Хенри Пърсел в „Кралицата на феите“ не изисква мащабност и мощ, както може да се очаква от кралско забавление. Или може би прочитът на диригента от Великобритания Патрик Ертън беше такъв – с доста фино, по-камерно ансамблово звучене, на места като дантела. Такъв подход, обаче, изиксва двойно по-голяма прецизност от музикантите в оркестъра и трябва да призная, че към края на спектакъла вече малко ми липсваше заряд в инструменталния акомпанимент. Но… „Кралицата на феите“ не си тръгна от Врана преди оптимистичния финален ансамбъл и разбира се, възторжените аплодисменти на публиката, която беше изпълнила парка, жадна за красиви преживявания в края на лятото и на крачка от новия сезон. Дано е също така успешен за Софийската филхармония!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Филмов фестивал МЕНАР

Започва филмовият фестивал МЕНАР

Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..

публикувано на 17.01.25 в 12:06

Премиера на "2084. RЕХ. Или последният цар на света" в Пловдив

На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски .  Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..

публикувано на 16.01.25 в 14:50
Woomb

Българският дует Woomb излиза на сцената на фестивала "Евросоник" в Грьонинген

Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..

публикувано на 16.01.25 в 08:23

Силен старт на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" 2025

От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..

публикувано на 15.01.25 в 16:52
Мартина Табакова и Албена Врачанска

Радиооркестърът представя световната премиера на нов български клавирен концерт

На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..

публикувано на 15.01.25 в 15:56

Влиянието на ИИ във фокуса на Венецианското биенале по архитектура 2025

19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото.  Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..

публикувано на 13.01.25 в 18:34
Росица Кавалджиева, Ирена Гъделева, Красимира Йорданова и Татяна Иванова

"Алегро виваче" на 35!

Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..

публикувано на 13.01.25 в 14:57