В България "Любов отдалече" не успя да предизвика голям интерес, което е жалко, разбира се, защото толкова успешно съвременно оперно заглавие много рядко може да се види и чуе, и определено не по нашите географски ширини. А постановката наистина е омагьосваща, както вече писа и американската преса. Музиката на Кая Саариахо е от онези проникващи и поглъщащи слушателя, с почти хипнотично въздействие - с много аскетичен, но същевременно лиричен език. В някои от сцените се чува влиянието на трубадурските песни и са вплетени мелодии от епохата. Историята, разработена в либретото на ливанския поет и писател Амин Маалуф, е от Средновековието - за Жофре Рюдел, принца на Блай в Аквитания, който е трубадур, възпял съвършената жена, до която никога няма да се докосне. Случайна среща обаче му отваря нова врата към неизвестното - един преминаващ поклонник му казва, че познава точно такава жена. И Жофре тръгва на път през Средиземно море, нетърпелив да срещне Клеманс - графинята на Триполи. По този път трубадурът-кръстоносец загубва силите си, разболява се и само миг след като зърва любовта, той умира. Неосъществени остават мечтите за любов и на двамата, а пилигримът, разпалил тези силни чувства, се чуди защо му е била отредена такава тежка роля - да бъде вестител не на живота, а на смъртта. Особено силен момент в творбата е финалната молитва на Клеманс, която е раздирана от противоречия - тя обвинява Бог, че й е отнел възможността за щастие, че тя му е била предана, а той я е предал. Същевременно в своя катарзис героинята изрича възхвалата "Любовта е светлина" и така завършва "Любов отдалече".
Постановката в Метрополитън опера има всички съществени съставки, за да бъде хит: режисурата е поверена на канадския театрален майстор Робер Льопаж, нерядко определян като гениален и вече разбирам защо. Произведението е само с три действащи лица и хор, музиката е доста статична, сцените в повечето случаи са разработени като разговори между двама герои. И в този сюжет едно от главните действащи лица е всъщност морето. Льопаж, заедно със сценографа Майкъл Къри, намира прост, но много ефектен начин водата да присъства на сцената - изобразена с помощта на 28 000 ЛЕД светлинки, разположени в лентички по протежение на цялата сцена. "Море от светлина" - така го нарече самият Льопаж в интервюто, което видяхме в антракта. Режисьорът сподели, че е бил вдъхновен от хипнотичната музика на Кая Саариахо. И така, морето беше ту спокойно, ту бурно, през деня и през нощта, на моменти почти кърваво, а на финала - златисто и възвисяващо душата. И още нещо каза Робер Льопаж - че съвременните артисти са длъжни да разширяват палитрите си, използвайки новите технологии, както е направил той в случая.
Другата важна съставка на успешния спектакъл са певците, които си партнираха с превъзходния хор на МЕТ, ръководен от несравнимия хормайстор Доналд Палумбо. В ролята на трубадура Жофре беше Ерик Оуенс - един от любимите чернокожи бас-баритони отвъд Океана с чести участия в Метрополитън - миналия сезон го гледахме в Електра, а този му предстоят още Русалка и Идоменей. Оуенс беше лиричен, преборен от меланхолията. Прекрасна беше младата Сузана Филипс като Клеманс - с най-голямо развитие на персонажа от кокетката до отчаяно влюбената жена, с уникален усет за филиране на тоновете, на моменти без никакво вибрато - само изчистен, кристален звук, който завършва с леко низходящо глисандо, което оставя у слушателя усещането за безнадеждност. И не на последно място е образът на Пилигрима-вестоносец. Тамара Мъмфорд, също американка като другите си колеги, го изгради по непоклатим начин, много силно и въздействащо, особено във фразите, които завършваше с изговорени думи в ниския регистър.
Ще завърша с думите на бас-баритона Ерик Оуенс, че в "Любов отдалече" се чуват много влияния - от Месиен, от Дебюси, но не всички съвременни композитори съумяват да намерят собствения си глас, както финландката Кая Саариахо е направила в музиката си, където силата и нежността са едно.
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..
Ако КС се произнесе със становище, че не са открити достатъчно гласове, които да позволят на "Величие" да влезе в парламента, партията ще се обърне към..
Инцидентите в БДЖ ще продължат, това не може да се оправи с магическа пръчка. От 2 години и половина всичко тръгна надолу, не вярвах че всичко..
Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела . Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като..