Премиерата на Десетата симфония в ми минор от Дмитрий Шостакович е на 17 декември 1953 г. в Ленинград – в Голямата зала на Консерваторията с Ленинградската филхармония под диригентството на Евгений Мравински. Точната датировка на създаването ѝ е спорна. Пианистката Татяна Николаева посочва годината 1951, ескизи в архива на композитора разкриват идеи за тази симфония от 1946. Определят я като една от най-автобиографичните творби на Майстора. Може би защото за първи път в симфоничните му опуси се появява темата „автограф“ – музикалният монограм D-ЕS-С-Н (ре-ми бемол-до-си) от инициалите Д. Ш. в немска транскрипция. В третата част се появява и още една тема – настойчиво изпята от валдхорна 12 пъти! В нея е зашифровано името на Елмира Назирова, към която композиторът изпитва нежни чувства. За година до уволнението му от Московската консерватория (с мотивите „професионална непригодност” и лошо влияние върху младите музиканти), Елмира – азърбейджанско-еврейска пианистка и композиторка, е студентка на Шостакович. Когато се завръща в Баку да довърши образованието си, в протежение на няколко години е в постоянна епистоларна връзка с Дмитрий Дмитриевич. Той споделя с нея работата си върху Десетата симфония, кани я на премиерата, подарява й отпечатаната партитура с посвещение... Но не само лични емоции са вплетени в творбата.
Темата за доброто и злото неотстъпчиво присъства и в този опус на композитора, в който развенчава тиранина. Мнозина още на първото изпълнение са потресени от втората част и я възприемат като музикален портрет на Сталин. Смъртта му през 1953 г. отърсва Шостакович от мрачната депресия, в която е изпаднал след поредното публично заклеймение през 1948 г. с постановлението по повод операта „Великата дружба” на Мурадели. Безработен, за да издържа семейството, той пише филмова музика, дори продава партитури от личната си библиотека. И за да увери властта в лоялността си, създава ораторията „Песен за горите”, (за която получава Сталинска премия) и кантатата „Над нашата Родина слънце сияе”. Същевременно обаче излива истинските си чувства в Първия цигулков концерт, в клавирните 24 прелюдии и фуги (писани по модела на „Добре темперираното пиано” от Й.С. Бах), във вокалния цикъл „Из еврейската народна поезия” – произведение абсолютно немислимо за изпълнение в обстановката на официален антисемитизъм и ехото от изфабрикуваното дело срещу „лекарите-убийци”... И когато през 1953 г. се надига илюзорната надежда за промяна към по-добро, обявена е частична реабилитация на жертвите от репресиите, Шостакович представя 10-ата симфония.
Двама събеседници ще бъдат в студиото: маестро Емил Табаков (под негово диригентство със Симфоничния оркестър на БНР ще чуете творбата) и Мирослав Данев (звукорежисьорът на студийния й запис).
" Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран ", заяви пред БНР лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева. "ГЕРБ, БСП, ИТН – беше един от..
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът..
Постъпилите сигнали за незаконна сеч, регистрирани на платформата "Защити гората", които се изпращат към Изпълнителната агенция по горите през 2024 г...