Новата „Русалка“ на Метрополитън е изключително красива постановка – дори това, че е мрачна, а на места дори зловеща, по-скоро подсилва нейното въздействие, и да се гледа, дори и на киноекран, беше много различно изживяване.
Режисьорката Мери Цимерман има вече три продукции с нюйоркската трупа, но винаги досега те са били приемани нееднозначно. Нейната „Русалка“ обаче, поне според американската преса, е приета с овации. Голяма част от добрите думи се отнасят и за сценографията на Дейниъл Остлинг, и не на последно място – за приказните костюми на Мара Блуменфелд. Очарователни бяха нимфите в първо действие - много ефектно балерините и певиците съставяха един танцуващ, динамичен ансамбъл. Сякаш самата гора се движеше по сцената. На този закачлив фон появата на Русалка беше подчертано меланхолична и красотата на латвийката Кристине Ополайс блесна на фона на огромното дърво край езерото, където живее нейната героиня с баща си, водния дух – в ролята големия американски бас Ерик Оуенс. Идеята Русалка да не е с опашка на риба, а с дълга рокля, която се слива с поляната, беше много добре използвана, още повече, че в това първо действие и дългата коса на Кристине Ополайс беше с морски синьо-зелени оттенъци. Така, седнала в корените на огромното дърво, Русалка изпя прочутата си Ария – Песен към месеца, на фона на изгряващата огромна луна. Въздействието беше наистина незаменимо!
Кристине Ополайс е доказано голяма актриса – не просто добра певица. Нейната Чо-Чо Сан миналия сезон беше невероятно силен образ, също и Манон Леско. Неслучайно певицата сподели по повод новата си роля, че Пучини е в сърцето й, но Дворжак е в душата й. Славянското в операта на Дворжак й е близко, както на никого другиго от избраните изпълнители. И тук трябва да призная, че отивайки да гледам „Русалка“, имах определени притеснения затова, че операта се изпълнява на чешки език. Дори режисьорката Мери Цимерман беше признала, че това я е затруднило доста – неразбирането на текста в движение. Певците, при това целия състав, който беше предимно американски, се справи невероятно добре. Бих отличила най-вече мецосопрана Джейми Бартън в ролята на Йежибаба (Баба Яга). Тя беше модерна вещица със сребриста рокля, която сякаш беше направена от паяжини, а край нея постоянно "щъкаха" нейните помощници – три същества, жертви на неуспешните й експерименти: човек с глава на плъх, един полу-котарак и един гарван с една ръка и едно крило, в женски дрехи. Зловещото излъчване се допълваше и от Бартън, която всъщност почти през цялото време се усмихваше лукаво. Тя беше блестяща и я определят като голямото откритие в тази постановка. Мисля, че за българската публика друго много приятно ново запознанство беше с тенора Брандън Джованович – много на място и вокално, и като артистично излъчване. Във второ действие той трябваше да лавира между нямата и невинна Русалка и чуждестранната принцеса в огненочервена рокля с голямо деколте и много бижута. Сцената допълваха балните танци, на места доста провокативни, и всичко в името на това публиката да усети разликата между героините - и всъщност защо Принцът, влюбил се в непознатото и безмълвно създание, скоро се увлича по друга и забравя обещанията си.
Финалните сцени са отново край езерото, но гората вече е зловеща и всичко красиво е разбито – също като мечтите на нимфата. Тя знае, че се е превърнала в сянка, но не иска Принцът да намери смъртта си заради нея. И все пак това е цената на нейната несподелена любов – сцената със смъртта на Принца беше покъртителна и Брандън Джованович заслужи много овации за нея, също като Кристине Ополайс и останалите певци, хора и оркестъра на Метрополитън опера, дирижирани от британеца сър Марк Елдър. С всички тези равностойни съставни части, идеята да се възроди операта „Русалка“ от Антонин Дворжак на нюйоркска сцена с нов прочит, изглежда наистина чудесна.
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..
Ако КС се произнесе със становище, че не са открити достатъчно гласове, които да позволят на "Величие" да влезе в парламента, партията ще се обърне към..
Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела . Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като..
В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в..