82-годишният маестро Леополд Хагер – един от уважаваните диригенти и педагози в Австрия, е в София тази седмица по покана на своя ученик Росен Гергов, главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР. Още със самото си встъпване на тази длъжност българският диригент заяви, че за него ще бъде цел да запознае нашата публика с майсторството на Хагер и особено със специалното му отношение към музиката на Антон Брукнер.
Третата симфония на Брукнер ще звучи на 24 март от 19.30 часа в зала "България", а в първата част ще бъде изпълнението на Петия "Императорски" концерт за пиано от Бетовен, в който солист ще бъде проф. Милена Моллова – един от доайените на българската клавирна школа.
След първата му репетиция с Радиооркестъра имах възможност да се срещна закратко с маестро Леополд Хагер, за да го попитам какво го вдъхновява в дългата му и успешна кариера.
Вдъхновението за мен идва от природата, от нещата, които обичам – като архитектура и изобразително изкуство. Вдъхновяват ме и идеите на композиторите, които откривам в партитурите – формата, емоциите, възможностите на оркестрацията.
Има музика, която е разбираема навсякъде – като Моцарт и класиците, но Шуберт и Брукнер например са нещо специално – трябва да разбираш тяхното мислене. Без да познаваш тяхната психика ти ще ги свириш, но как? Трябва да имаш малко усещане за импресионизъм, например. За да навлезеш в дълбочина в Брукнер, трябва да си виждал родното му място, като големия манастир "Свети Флориан", където той се е изградил като характер.
Някои музиканти смятат, че Брукнер е подценяван автор и музиката му би трябвало да се цени по-високо. Вие как смятате?
Абсолютно вярно! Той е достатъчно важен в Австрия и Германия, но в страни като Италия и Испания… даже в Испания е малко по-добре, но като кажа Брукнер, италианците ми казват – не! Но пак казвам – когато не разбираш манталитета на определен автор, имаш затруднения да слушаш музиката му.
Роден сте в Залцбург, учили сте и сте работили там, може би този град също може да бъде определен като Ваше вдъхновение? Както и Виена.
Точно така е! Но Залцбург е голямо вдъхновение за работата по Моцарт – когато записвахме ранните му опери, бяхме в същата зала, където и той е дирижирал и е свирил. Имаш същата акустика, същата атмосфера като Моцарт няколко века преди теб, и това е истинско вдъхновение.
Колкото до Виена, определят я като най-добрия град за живеене и може би това е малко арогантно, но е така – през нея са минали всички важни музиканти в историята – Моцарт, Бетовен, Шуберт, Малер, Брамс – всеки е бил там, построили са буквално тази фантастична атмосфера.
Работили сте с някои от най-престижните оркестри в света: Виенската, Берлинската, Мюнхенската, Чешката филхармония, Гевандхаус – Лайпциг, Дрезденската държавна капела, Метрополитън опера и още, и още. Какъв е Вашият предпочитан оркестър?
Колко е хубаво да се работи с оркестър като Виерската филхармония, фантастично е. Но, знаете ли, когато имаш една или две репетиции, е трудно да дадеш кой знае колко много от себе си. Затова аз харесвам, когато един добър оркестър показва интерес да изработи творбата по-добре, да я надгради, и ми позволява да му помогна в този процес. Да направим заедно най-доброто възможно. И това може да се случи точно тук, в София, с Радиооркестъра. Възможно е! Днес беше първата ни репетиция, затова е рано да кажа, но ме попитайте пак след концерта в петък. Българските музиканти не са свирили много Брукнер, но този състав е отворен да научи повече. А в тази Трета симфония от Антон Брукнер има моменти във виенски стил – него всички го харесват, а това прави нещата по-лесни. Мисля, че имаме достатъчно време до концерта, за да изработим всичко необходимо.
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..
Ако КС се произнесе със становище, че не са открити достатъчно гласове, които да позволят на "Величие" да влезе в парламента, партията ще се обърне към..
Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела . Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като..
В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в..