Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Две сбогувания в "Кавалерът на розата" от киносезона на Метрополитън

| обновено на 17.05.17 в 19:28

Няма нищо по-хубаво от това един оперен театър да може да си позволи да събере каймака сред изпълнителите на световната оперна сцена и да подбере мечтан състав за определено заглавие. Едва ли може да си представим по-добри образи за "Кавалерът на розата" от тези, които гледахме в последната за сезона кинопрожекция от Ню Йорк - всеки един избран внимателно и с отношение, според изискванията на авторите и на режисьора Робърт Карсън. На него се падна отговорността да възроди операта на Рихард Щраус в афиша на Метрополитън опера след почти половин век отсъствие. Карсън имаше и друго предимство - тази продукция беше партньорство с лондонската Кралска опера „Ковънт Гардън“ и с оперния театър в Торино. Красива, импозантна постановка, с впечатляващи декори и много, изпълнени по чудесен начин детайли. Действието е пренесено в годините преди Първата световна война - всъщност в епохата, когато операта "Кавалерът на розата" е била създадена от Щраус по либретото на Хуго фон Хофманстал. Меланхолия на фона на тревожност от приближаваща военна опасност - това е общото настроение в целия спектакъл, в който аристократизмът постепенно отстъпва място на войнстващата парвенющина, но като всяка комедия, историята има щастлив край. По уникален начин темите кореспондират и с днешния ден и това прави произведението още по-въздействащо. Кара те за се замислиш за непреходността на важните теми като любовта, лоялността, честта и достойнството.

Този спектакъл на Метрополитън опера беше сбогуване за двете изпълнителки на главните роли – Рене Флеминг и Елина Гаранча. И двете са решили повече да не се връщат към тези партии, въпреки че са превъзходни и много убедителни в тях. Американската суперзвезда Флеминг  заяви наскоро, че е била разбрана погрешно и не смята да се оттегля все още от оперната сцена изцяло. С такова заглавие излезе „Ню Йорк Таймс“ и тя определи това по-скоро като търсене на драматичен ефект. Сбогуването е само с ролята на Маршалката в нейния репертоар. Прекрасна беше снощи и моментите, когато героинята й пееше за безжалостно отминаващото време и страха от остаряването и забравата, всъщност бяха по-въздействащи отвсякога, защото имаха някак двояко значение. Латвийката Елина Гаранча пък сподели в антракта, че нейният герой Октавиан е на 17 години и два месеца, а по странно съвпадение сега, през май, когато тя се оттегля от ролята, се навършват точно 17 години и два месеца, откакто я е изпълнила за първи път. Гаранча беше Октавиан. Беше на 17 години, витален и влюбен, играеше първо импулсивен любовник на по-възрастна аристократка, после момче, което се облича като момиче, и във всеки един момент беше толкова убедителна в жестове, мимики, дори в по-еротичните или пък в комичните моменти.

„Химия“ имаше между всички артисти – и казвам артисти, защото в някакъв момент просто забравях, че това са оперни певци и че изобщо се пее в „Кавалерът на розата“ – толкова органично и театрално беше представянето им. Особено голям успех пожъна Гюнтер Гроисбьок като барон Окс. Бях подготвена от рецензиите в американската преса, че неговият герой е особено интересен и трактовката не е стандартната – Окс да бъде стар и смехотворен, а всъщност в този случай той е олицетворение на наглостта и пошлостта с огромното си самочувствие на секси звяр, безпардонен, затова и опасен. Изключителна динамика имаше в изпълнението на Гройсбьок, а както каза той пред водещия Матю Поленцани – освен другото, всички в публиката очакват да чуят най-ниските тонове във второ действие, които го оставят без капка кислород. И още нещо интересно – в последното, трето действие, на барон Окс му пада перуката. Публиката реагира с бурен смях. Още преди това обаче знаехме, че ни чака нещо такова, защото чухме интервю с главния перукер на Метрополитън опера Том Уотсън, който бе избран да учства и като артист в първо действие, когато на Маршалката трябваше да й бъде направена прическата след закуска. Той сподели, че за „Кавалерът на розата“ този път са били изработени 110 перуки, а всяка от тях изисква около 40 часа работа. Видяхме още тренировките на животни, защото на сцената имаше кучета, а също влязохме за момент и в ателието, където се изработват декори и по-конкретно статуи, необходими за мащабните продукции. Както винаги в тези кинопрожекции, публиката вижда дори повече, отколкото присъстващите в залата на театъра.

Ще отбележа и още две имена на певци, защото заслужават – младата и красива Ерин Морли беше чудесна като непокорната 16-годишна Софи, а в ролята на бащата беше дебютантът на сцената на Мет Маркус Брюк – също едно цветно и много стабилно присъствие – певчески и артистично. На диригентския пулт беше германецът Себастиан Вайгл – директор на Франкфуртската опера, познавач на Рихард Щраус. Той успя да осъществи заложеното в партитурата движение по ръба между класическия виенски звук, меланхолията и модерността, граничеща с истеричност. И всичко това, обединено в една т.нар. социална комедия.

Аплодисментите в края на спектакъла бяха бурни и ентусиазирани. Беше емоционален момент за Рене Флеминг и тя просълзена благодари с жестове на почитателите си. След 9 минути завесата падна, и ако не беше така, овациите щяха да продължат със сигурност още дълго! 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Филмов фестивал МЕНАР

Започва филмовият фестивал МЕНАР

Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..

публикувано на 17.01.25 в 12:06

Премиера на "2084. RЕХ. Или последният цар на света" в Пловдив

На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски .  Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..

публикувано на 16.01.25 в 14:50
Woomb

Българският дует Woomb излиза на сцената на фестивала "Евросоник" в Грьонинген

Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..

публикувано на 16.01.25 в 08:23

Силен старт на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" 2025

От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..

публикувано на 15.01.25 в 16:52
Мартина Табакова и Албена Врачанска

Радиооркестърът представя световната премиера на нов български клавирен концерт

На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..

публикувано на 15.01.25 в 15:56

Влиянието на ИИ във фокуса на Венецианското биенале по архитектура 2025

19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото.  Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..

публикувано на 13.01.25 в 18:34
Росица Кавалджиева, Ирена Гъделева, Красимира Йорданова и Татяна Иванова

"Алегро виваче" на 35!

Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..

публикувано на 13.01.25 в 14:57