Знаете ли как се правят историческите фотографии? В мемоарите „Свидетелство” Дмитрий Шостакович споделя изобретения от него метод: Повтаряш: „Осемдесет и осем, осемдесет и осем…” Даже не е нужно да се усмихваш, защото думите сами разтягат устните ти в усмивка и ти създаваш впечатление на оживено беседващ… На много от историческите снимки обаче композиторът е сериозен, дори не се насилва да се усмихва - така както, например, неприкрито изразява онова, което мисли, чувства и „портретира” в своите симфонии. Интегралният им запис със Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Емил Табаков представяме в поредица предавания. Тази вечер ще слушате Симфония № 14, опус 135 за струнни и ударни инструменти, двама солисти - сопран и бас (изпълнителите са Неля Кравченко и Владимир Петров), написана по стихове от Федерико Гарсия Лорка, Гийом Аполинер, Вилхелм Кюхелбекер и Райнер Мария Рилке. Посветена е на Бенджамин Бритън, скъп приятел на композитора. Първото изпълнение на творбата е в Ленинград на 29 септември 1969 г. с Московския камерен оркестър под диригентството на Рудолф Баршай със солисти Галина Вишневска и Марк Решетин. А задграничната й премиера е в … България - преди 47 години с Камерния ансамбъл „Софийски солисти”, диригент е Васил Казанджиев, а солисти - Милкана Николова и Павел Герджиков. Композиторът разказва за симфонията: Написах я много бързо, но замисълът за това произведение висеше дълго у мен, още от 1962 г. Тогава оркестрирах вокалния цикъл на Мусоргски „Песни и танци на смъртта” - велико произведение, пред което винаги съм се прекланял. И ми хрумна, че съжаление, то има един недостатък … твърде кратко е: в целия цикъл само четири номера. Дали да не събера смелост и не опитам да го продължа… Бях поразен от темите, с каква висока мъдрост и художествена сила се разкриват в тях „вечните теми” за любовта, живота, смъртта, въпреки че в новата симфония аз имам свой подход към тях. Наричат този опус на Шостакович „симфония на смъртта”. Но не страхът от нея витае в музиката. Още един цитат от неговите мемоари: Глупаво е да се бориш със смъртта, но можеш и трябва да се бориш против насилствената смърт. Лошо е, когато хората без време си отиват от болест или нищета, но къде по-лошо е, когато човек убива друг човек. Тези мисли намират отражение в Четиринайстата симфония. Не се изправям в нея срещу смъртта, а срещу онези изверги, които убиват хора… Сталин умря, но наоколо – има още много тирани. Очакването на екзекуцията е тема, която цял живот ме е мъчила. Много страници съм й посветил в моята музика...
Двама събеседници участват в предаването - маестро Табаков, който говори за уникалната драматургия и форма на симфонията. Той споделя спомените си за първото й изпълнение у нас. И Екатерина Дочева, вдъхновителят на проекта за интеграла със симфониите на Шостакович.
петък, 26 май от 19.30 часа
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът..
" Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран ", заяви пред БНР лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева. "ГЕРБ, БСП, ИТН – беше един от..
Въпреки пълната политическа неразбория в страната, реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро . Това мнение изрази в интервю за..