„Вълшебната флейта“ е много специално заглавие за Метрополитън опера и особено за програмата „На живо от Ню Йорк“, защото когато през 2006 г. директорът Питър Гелб стартира това новаторско начинание, началото е поставено именно с приказния зингшпил на Моцарт – последната опера, която той поставя и дирижира само два месеца преди смъртта си през 1791 г. В първия сезон на кинопрожекциите по света обаче ръководството на Мет избира т. нар. фамилна версия – съкратена и на английски език, подходяща за широка аудитория точно преди коледните празници. И ето че сега в афиша на започналия 12-и сезон на преките излъчвания „Вълшебната флейта“ е в целия си блясък и пищност. И като казвам това, имам предвид два аспекта – и ката визия, и като подбор на певците.
Режисьор на тази постановка е Джули Теймор – носителка на нагарада „Тони“, известна не само с работата си на оперна сцена, но и на Бродуей, където е поставяла „Цар Лъв“ например, а също и от големия екран – с филма „Фрида“, посветен на художничката Фрида Кало. Джули Теймор е не само режисьор, но и сценограф и дизайнер на куклите във „Вълшебната флейта“ на Мет. А куклите имат сериозно присъствие на сцената в различни стилистики и големини – в един момент заедно със свирещия на флейта Тамино танцуват шест огромни, 6-7-метрови мечки, управлявани от умели кукловоди. Като цяло прави впечатление силно изявената китайска стилистика. Тя съпровожда сцените с принц Тамино, Памина и нейната майка – Царицата на нощта. Докато Зарастро, както знаем, е върховен жрец на храма на Озирис и Изида – с него навлизат стилизирани египетски елементи. И така, доста еклектично, но наистина пищно като цветове и материи, е замислена цялостната визия с използване на огромните технически възможности на сцената на Метрополитън опера.
И тук вече следвах възхищението от певците – всеки солист беше много на място и с чудесна изява. В ролите на Памина и Тамино бяха две новоизгряващи звезди (така ги нарече и водещата Надин Сиера) – южноафриканката Голда Шулц и американецът Чарлз Кастроново. За Шулц вече се говори като за комета, която има стремглавна кариера – тя е много млада, жизнерадостна и с подкупваща усмивка, видяхме това още миналата седмица в интервюто по време на излъчването на операта „Норма“. Във в. „Вашингтон пост“ отбелязват, че дебютът й сега на сцената на Мет първо е в главна роля, а не като много други нейни млади колеги – в по-второстепенни образи, и второ – с легендарния Джеймс Ливайн на диригентския пулт, което означава, че Голда не е случайно избрана да изиграе и изпее Памина. Чудесно присъствие и изключително красив, лъскав лиричен глас. Закари Улф от в. „Ню Йорк Таймс“ определи арията на Памина във второ действие като най-красивата лирична линия, която е чул до този момент. Наистина си струваше изживяването. Не й отстъпваше като гласови данни и тенорът Чарлз Кастроново. Въпреки че е роден и израснал в Калифорния, той има сицилианска и еквадорска кръв във вените си. Надарен е с чудесен бляскав глас и това не е останало незабелязано, защото Кастроново всъщност е започнал като хорист в Лосанджелиската опера.
В другите роли бяха ветерани с опит: Рене Папе беше Зарастро, Маркус Верба – Папагено, а Катрин Луек беше Царицата на нощта – и за тримата това са емблематични роли в кариерата. Рене Папе е най-добре познат, знаем колко достолепен е той, в този случай и олицетворение на мъдростта в слънчевожълти одежди. Докато Маркус Верба като Папагено носеше на плещите си цялото движение и динамика на спектакъла – естествен, с чувство за хумор, което му се отплащаше и с реакциите на публиката и изблиците смях по време на неговите скечове. А Катрин Луек беше просто стъписваща – и с грима и костюмите, и с височините в ариите, които заковаваше с лекота, затова и много въздействащо. Тя призна в антракта, че приема много сериозно тази роля, въпреки че се появява на сцената за около 12 минути общо в двете действия, но пък всеки един човек в публиката очаква да чуе арията на Царицата на нощта и да разбере ще се пребори ли певицата с това предизвикателство. Е, може да се каже, че американката не само се пребори, но дори не пролича да се затруднява по някакъв начин – висок, ярък, чист глас с отлична техника. Получи дълги бурни аплодисменти.
И въпреки че този път сякаш оркестърът на Мет, дирижиран от Джеймс Ливайн, не беше толкова съвършен, както други пъти, спектакълът беше на световно ниво. А няма как да не получат едно голямо „Браво“ и хористите, подготвени от ветерана Доналд Палумбо, и всички знайни и незнайни участници, много от които през цялото време бяха незабележими в трика и черни маски. Поредното оперно предизвикателство, поставено и преодоляно с чест от трупата на Метрополитън опера.
Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията. С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..
На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..
19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото. Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..
В споразумението между участващите в управлението формации има точка за прекратяване на нелегитимните влияния на партии и техните лидери в съдебната..
В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в..
Управлението на Тръмп ще бъде олигархично и тук ще бъде такова - леко олигархично, защото ние нямаме толкова богати хора. Това каза пред БНР..