Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сценарист: Искахме "Дъвка за балончета" да върне усещането за качествен и гледаем филм

"Дъвка за балончета"
Снимка: БНТ


Искахме да върнем в зрителите усещането, че един филм може да бъде едновременно гледаем и качествен. Това заяви в интервю за „Хоризонт до обед“ българският сценарист Теодора Маркова – един от хората зад наскоро излезлия филм „Дъвка за балончета“.  

Нейната визитка включва още работа по сериалите „Забранена любов“, „Стъклен дом“, „Фамилията“, „Под прикритие“ и „Революция Z“.

„Дъвка за балончета“ е първият й пълнометражен филм, който пише заедно с Георги Иванов, Тео Чепилов и Невена Кертова. Сценарият е написан за едно лято преди 9 години, с невероятно вдъхновение, но липсата на финансиране отлага реализацията му във времето. 

Лентата на Станислав Тодоров-Роги, с Теодора Духовникова и Иван Юруков в главните роли, излезе миналия уикенд и в момента е най-гледаният филм в българските кина. Прожекциите му са посетени от над 11 000 души и са донесли над 100 000 лева приходи.

Доволни сме не толкова от финансовия резултат, колкото от поздравленията, които не спираме да получаваме. Надявали сме се, че хората ще ги развълнува този филм, но не сме очаквали реакциите да са „Размазахте ни“, „Разбихте ни“, „Какво направихте с нас“. Получаваме много силни мнения. Може би (причината са) носталгията и любовта взети заедно

Искахме да върнем в зрителите усещането, че един филм може да бъде едновременно гледаем, интригуващ, вълнуващ и качествен. Напоследък има тенденция в европейското кино за две много крайни течения. Едното е силен бокс офис, където се търси комерсиален успех на всяка цена. Другата крайност е ориентирана към фестивали, където филмите са доста по-затворени, трудни за възприемане и невинаги могат да добият популярност.

Маркова призна, че от малка е мечтала да пише сценарии за филми. Преди това обаче професионалният й път минава и през радио журналистиката.

Около 2-3 месеца е грубият период за писане (на сценарий за игрален филм). Има спорове и обикновено завършват с някакъв тип развод, понеже сме много близки и нямаме задръжки между нас. Общуването е на семейно ниво. Много спорим - разкри тя напрегнатата понякога атмосфера в творческия процес. 

Случва се сценарните спорове да бъдат решени и през сроковете, особено що се отнася до сериалите, където работата седмица за седмица води и до това да вземеш „по-малко лошото решение“, допълни Маркова.

Нейното любимо „дете“ е „Дъвка за балончета“ – първият изцяло авторски филм на нейния екип, който не е съобразяван с изисквания на телевизионни продуценти и рейтинги. Относно компромисите заради рейтинга, които трябва да прави сценариста в работата си, Маркова смята:

Винаги трябва да намерим това, което да ни хареса. Дори да не ти допада докрай темата или средата, няма как да пишеш за герои, които не обичаш или не разбираш. Дори като трябва да направиш един антагонист, който е дълбоко безпринципен или неморален, работата ни е на всеки човек да се даде оправдание и да знаеш защо е такъв. Да знаеш, че дори хората, срещу които протестираме и плюем, имат някаква причина да са станали такива. За мен това е най-важното в драматургията и писането.

Чуйте в прикачения звуков файл интересните отговори на Теодора Маркова за други моменти от работата и живота на един филмов сценарист, както и бъдещите й проекти в телевизията.   



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21

Илона Иванова – гласът на Алфира в Baldur's Gate 3

Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..

публикувано на 25.04.24 в 13:52