Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Австралийският диригент Том Уудс е в София за първия си концерт с Радиооркестъра

Том Уудс
Снимка: tomwoods.de

Маестро Том Уудс гостува за първи път в София по покана на главния диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио  Марк Кадин. В петък, 23 февруари, в зала "България" от 19.30 часа ще звучи френска музика – авторите са Камий Сен-Санс, Клод Дебюси и Морис Равел. Солистка ще бъде младата пианистка с международна кариера Надежда Цанова.

Веднага след първата си репетиция в Първо студио на БНР диригентът даде интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт", в което разказа за екзотичните натрупвания на различни култури в неговия живот, преминал през отдалечени точки на земното кълбо.

Всъщност аз съм роден в Източна Африка, в Танзания, защото родителите ми живееха там. Баща ми говореше суахили и шона. Въпреки че бях много малък, когато се върнахме в Австралия, в семейството ми винаги са се говорили много езици. После, когато бях на 19, заминах за Москва. Там учих, там срещнах съпругата си, която е рускиня. Когато се върнах в Австралия, работих повече от 20 години в Операта в Сидни, така че говорех руски вкъщи, а работния ми език беше английски. Като всеки оркестър, и там имаше много националности, включително и българи. В оркестъра на Крайстчърч в Нова Зеландия, където бях главен диригент в продължение на шест години, също имаше двама българи – валдхорнист и цигулар. Нормално е, музикантите работят навсякъде по света. А през последните четири години живея в Бавария, така че сега говоря най-вече немски, но в оркестъра на театъра в Регенсбург има българи, чехи, унгарци, руснаци, корейци, японци, американци, австралийци, няколко французи – всякакви националности. 

Веднъж един приятел, на когото разказвах, че е възможно да се преместя в Германия и че не съм съвсем сигурен дали това е добра идея, ми каза: "Когато си купуваш мляко всеки ден, ти отиваш в един и същи магазин – продавачът интересен ли ти е?" Казах му: "Не особено! След две години аз вече знам всичко за него". И моят приятел добави: "Е, като отидеш в Германия и тръгнеш да си купуваш мляко, ще ти говорят на немски и може би ще ти бъде интересно да научиш повече за човека, който ще ти го продаде". Стори ми се интересна тази му гледна точка.

А как избрахте тази френска програма за Симфоничния оркестър на БНР, която ще звучи в петък в зала "България"?


Когато главният диригент Марк Кадин ме покани да гостувам, той ми каза, че единственото сигурно произведение, което трябва да присъства  в концерта, е Вторият клавирен концерт на Камий Сен-Санс. Така че трябваше да направя подходяща програма около него. Моите първи предложения бяха по-модерни – Гийом Конесон, Анри Дютийо, нещо такова. Но той ми каза, че няма много време за репетиции и може би трябва да погледна поне 50 години назад в историята. За мен комбинацията от „Следобедът на един фавн“ и „Морето“ от Дебюси винаги ми се е струвала особено красива, но тъй като „Морето“ е малко кратка творба за самостоятелна половина от концерта, добавихме „Павана за една покойна инфанта“ (от Равел). И така се оформи програмата.

Според мен е интересно да имаме Сен-Санс и Дебюси в една вечер, защото те са били съвременници – лесно се забравя, че Сен-Санс всъщност е живял много дълго. Той е известен като едно от децата чудо в музикалната история, сравним с Моцарт, Бетовен, Росини. Бил е изключителна личност, изключителен талант, и все пак не е можел да разбере нито „Морето“, нито „Фавна“. Когато чул „Пролетно тайнство“, Сен-Санс казал: "Този Стравински трябва да е луд!" Нищо от чутото не му се струвало музика. Така че, ако мислим за Дебюси, Шьонберг и Стравински като за хора, направили пълна промяна в музиката преди Първата световна война – традициите са разбити на хиляди парчета и оттам тръгват три различни пътя, Дебюси е един от тях – един от най-оригиналните композитори, живели някога. Когато изпълняваме „Морето“, обикновено нямам усещането, че публиката обича тази творба. И след 100 години тя звучи много модерно и доста трудно за осъзнаване. Написана е гениално и не е лесна за изпълнение. Но точно в това е предизвикателството за нас с Радиоорксетъра.

Цялото интервю с диригента Том Уудс, в което той говори за работата си в Опера Австралия, за разликите между нея и театъра в Регенсбург, Германия, където работи сега, и за любовта си към най-новата музика, чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

Том Уудс ще дирижира произведения на Дебюси, Равел и Сен-Санс

С изпълненията на „Прелюд към следобеда на един фавн“ и симфоничната сюита „Морето“ Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Марк Кадин ще отбележи 100-годишнината от смъртта на Клод Дебюси на 23 февруари, петък, от 19.30 ч. в зала „България“. В..

публикувано на 02.02.18 в 13:11
Пианистката Надежда Цанова

Пианистката Надежда Цанова - солистка на Радиооркестъра

Надежда Цанова гради международна кариера, започнала от родния ѝ Казанлък, където 5-годишна я слагат пред пианото, защото само така родителите ѝ успяват да укротят буйния ѝ нрав; после преминава през обучение в софийската Музикална академия при професорите..

публикувано на 21.02.18 в 20:13
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Тодорова

Експозиция от 38 икони в Художествената галерия на Русе

Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията.  С акапелни църковни..

публикувано на 19.01.25 в 06:30
Филмов фестивал МЕНАР

Започва филмовият фестивал МЕНАР

Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални,..

публикувано на 17.01.25 в 12:06

Премиера на "2084. RЕХ. Или последният цар на света" в Пловдив

На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски ...

публикувано на 16.01.25 в 14:50
Woomb

Българският дует Woomb излиза на сцената на фестивала "Евросоник" в Грьонинген

Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за..

публикувано на 16.01.25 в 08:23

Силен старт на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" 2025

От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална..

публикувано на 15.01.25 в 16:52
Мартина Табакова и Албена Врачанска

Радиооркестърът представя световната премиера на нов български клавирен концерт

На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния..

публикувано на 15.01.25 в 15:56

Влиянието на ИИ във фокуса на Венецианското биенале по архитектура 2025

19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото.  Българският..

публикувано на 13.01.25 в 18:34