Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, предаде БТА. Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.
Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.
Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.
"Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.
Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.
Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.
Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.
Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).
За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров обясни, че споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи:
"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи "у дома"? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България".
Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Според Димитров:
"Излизането на протести в България е абсолютно ненужно в случая. Срещаме подкрепата на нашето министерство, имаме комуникация. Може би трябва да се активираме в Европейския парламент, да вземаме участие на повече срещи и да изказваме своето мнение пред хората, които ще гласуват, не само пред българските евродепутати. Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. /.../ В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни".Лекарите в Гърция приканват за особено внимание при контакти с много хора. Причината е в увеличаване на броя на случаите на респираторни заболявания и на Covid-19. В последната седмица от вируса са починали 22-ма пациенти, а в болниците са хоспитализирани 538 души с по-тежка форма, някои са интубирани. Това съобщава министерството на..
Премахването на нерегламентирани сметища в района на Ямбол продължава и през новата година. За пореден път от местната власт призоваха гражданите да изхвърлят както битовите, така и строителните си отпадъци на законните депа. Въпреки усилията на администрацията борбата с нерегламентираните сметища засега остава без положителен резултат,..
Депутати, експерти по пътна безопасност и представители на институции и неправителствени организации обсъдиха в Народното събрание законови промени, свързани с безопасността по пътищата. Председателката на Народното събрание Наталия Киселова увери, че ще направи всичко възможно да започне гледане на поправките в парламентарните комисии. Превантивни..
В Гърция очакват сериозно застудяване, придружено със снеговалеж и силен вятър. Гражданската защита в южната ни съседка с извънредна информация предупреждава, че предстои рязко понижение на температурите и циклон с дъжд, сняг и силен вятър. Снежна покривка над 20 сантиметра се очаква по високите места на страната. Сняг ще вали и по местата с ниска..
След тричасово заседание в Народното събрание Временната парламентарна комисия, която трябва да установи всички факти, свързани с чумата по дребните преживни животни, не стигна до никакво решение за това как държавата може да се справи с проблема, заради който ЕК може да наложи тежки санкции на България. Какво стана ясно на заседанието на..
Агенция "Пътна инфраструктура" ще обжалва решението на Окръжния съд в Перник за катастрофата на магистрала "Струма" през ноември 2021 година, при която загинаха 45-има граждани на Република Северна Македония. Обжалването пред Апелативния съд-София ще бъде направено след като агенцията получи съдебното решение от Перник. Според него АПИ носи частична..
Жители на Лом затвориха пътя за Козлодуй за един час днес следобед. Те протестираха срещу лошото състояние на пътната настилка и поискаха държавата спешно да се ангажира, за да бъде направен основен ремонт. Протестното автомобилно шествие тръгна от Дунавския парк и се насочи към изхода на града в посока Козлодуй под охраната на полиция...
Предложеният бюджет за 2025 г. не трябва да минава, но в същото време не трябва и да стои в неизвестността. Това заяви пред БНР Георги Кадиев от..
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът..
Има реална опасност професията на акушерката да изчезне у нас. Това обясни пред БНР Ралица Янева, член на УС на Алианса на българските акушерки. Тя..