Преди дни в Пловдивската опера "Мистерията на българските гласове" и оперният оркестър представиха етно-симфоничния проект "Бучимиш“. Концертът бе част от колекцията "Европа - КОНТИНЕНТЪТ КУЛТУРА". Проектът съдържа 12 нови произведения, специално написани за състава.
„Бучимиш“ се нарича излезлият през май албум на „Мистерията на българските гласове“ с участието на Лиза Джерард.
Избрахме това име, тази метафора, защото Бучимиш е име на хоро, характерно с уникален неравноделен размер – 15/16, обясни Дундаков. „Символът на заедността, на кръга, на хорото, решихме, че по някакъв начин има връзка с това, което правим в този албум“.
Албумът не е просто продължение на някаква етнографска традиция, изтъкна композиторът. „А е на базата на фолклора - обединение на много нови гласове, които не са свързани с фолклора, но през българската традиция ние ги колаборираме и всички застават заедно в един кръг. Затова избрахме и „Бучимиш“.
"Бучимиш" е мистерия на гласовете
В центъра на този албум е гласът и носейки „Мистерия на българските гласове“, този албум е мистерия на гласовете, подчерта Дундаков. „Ако приемем, че Лиза Джерард е солист, който идва от друга култура, но пък е с много голям респект към нашата традиция. Начинът й на пеене е повлиян от българския фолклор.“
Петър Дундаков възприема стилистиката на „Бучимиш“ като посока за развитие на музиката през 21 век.
Навсякъде по света албумът се приема с много голям интерес и провокира много покани за участия във фестивали извън България. През юни например в Барселона ще пеят редом с Ерика Баду и изпълнители, които не са свързани с етнографски традиции и фолклор. „Успяваме да застанем на сцената пред една съвсем млада публика, която слуша музиката на 21 век. И сме поканени (голяма чест е за нас) на този фестивал, за който водещо изречение е The new normal – Новото нормално.“
В музиката няма страх от разширяване на границите
Дундаков няма точна рецепта как да изглежда фолклорът на 21 век, но е сигурен, че не би трябвало да има страх от разширяване на границите. „И това, което аз опитвам в музиката, която правя, специално в този албум, е да срещам този фолклор с нещата, които не са чисто разпознаваеми като клишета като фолклор.“
В срещата между музиканти от различни традиции се създава възможност за разширяване на музикалните граници. Не само музикално, но и философски, това за него е шансът да се произведе нещо ново във време, в което всичко изглежда вече създадено.
Авторската музика е като раждане на нов живот
Понякога душата забременява с някаква идея, която иска време, за да се роди, вярва Петър Дундаков. „Когато създаваш голямо произведение или пишеш авторска музика, то е някаква форма на израждане. То не минава, поне при мен, с бутилка вино и вдъхновение. То е едно пътешествие.“
Дундаков е завършил композиция в Ротердам. Прекарал е в Холандия близо десет години. И до днес има много контакти и възможности за работа там, но признава, че никога за него не е стоял въпросът дали да остане там. „Отидох да уча, да поема от световния поток, от световната енергия.“
Не слага знак на равенство между популярността и успеха. „Успехът за мен е вътрешно постижение. И когато успееш да го изравниш, да постигнеш успех вътре в себе си, тогава и това, което се случва с теб навън, вече започва да има друга тежест и друго измерение. Не просто да станеш популярен и привидно успешен.“
Цялото интервю е в звуковия файл.
В деня, в който Русе отбеляза годишнината от освобождението си от османска власт, се състоя представяне на изключително богата книга с лични спомени и бележки от близките на Панайот Хитов хора. Нито една точка, главна буква, запетая или друг препинателен знак. Така изглеждат записките на първостепенний воевода Панайот Хитов. Съхраняват..
Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано – какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..
Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..
В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката. И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан. Ангел Милчев е един от малкото..
Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
" Най-уязвимите области в България, с най-високи енергийни нужди и най-много проблеми от гледна точка на социалната уязвимост са София област, Разград,..
Не подкрепяме и трите бюджета, заяви пред БНР инж. Иоанис Партениотис - вицепрезидент на КТ "Подкрепа". На НСТС вчера всички социални партньори..
"Възраждане" фактически загубиха политическия дебат за еврото, но с агресията показаха несъстоятелност и неадекватност. Това каза пред БНР доц...