Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Вълшебната флейта“ от програмата на Opera Vision

Отдавна се канех да гледам операта „Вълшебната флейта“ на Моцарт, включена в европейската интернет платформа „Opera Vision“, но сега реших да побързам, защото срокът на нейното излъчване приключва на 13 март, а спектакълът заслужава вниманието ни.

Това е постановка на Гарсингтън опера и затова първо потърсих информация за този английски театър. Оказа се, че изнася спектакли само през два летни месеца - юни и юли, в  Уормсли - красиво място, отдалечено на 4 часа от Лондон. Трупата подготвя 4 спектакъла годишно и гарантира високото им професионално качество. Това ме заинтригува, но след като гледах и слушах тяхната „Вълшебната флейта“, се уверих, че е истина. 

Приятен, много свеж спектакъл, без грешки в оркестъра и гафове в хора, с много добри солисти, които знаят какво пеят и как да го пеят. Въобще, всеки път се уверявам в културата на английските певци и музиканти, независимо дали гледам големите им театри или такива малки трупи като Гарсингтънската. Спектакълът тече организирано, всичко е премислено и точно и това се дължи преди всичко на диригента - известният английски бароков специалист Кристиан Кърнин, създател и музикален директор на известната  Ърли оперна компания. Режисьорската концепция, както почти винаги, е малко странна. Режисьорът Нетиа Джоунс се е опитал да изчисти всичко, което напомня на приказка в прелестната опера приказка на Моцарт, а героите някак са доближени до нашето време - къде с костюмите, къде с държанието си. Декорът на първото действие е красив - прекрасна зелена градина пред бяла  сграда, може би той оставя впечатлението за нещо красиво...

Интересен ми бе подбора на артистите, заети в тази продукция. В случая бе даден път на младите певци, които с основание са смятани за бъдещите  оперни звезди на Англия. Най-много ме впечатли баритонът Джонатан Макговърн в ролята на Папагено - много музикален, много артистичен, с чувство за стил и мярка в изпълнението на моцартовия герой. Независимо, че е само на 26 години, той е носител на редица престижни награди от оперни конкурси. Пее на много сцени в Англия, даже вече е участвал като Фигаро от „Севилският бръснар“ на фестивала във Вербие, изнася често песенни рецитали, а първият му СД  е посветен на вокалното творчество на Менделсон и му акомпанира на пиано знаменития Малкълм Мартино. Смята се, че Макговърн именно ще бъде бъдещата звезда на английското вокално изпълнителско изкуство.

Очарователна Памина представи лауреатката от 2017 г. на наградата „Джоун Съдърлънд“, която се дава на международния конкурс “Певец на света“ в Кардиф - Луизе Алдер. Красив, лиричен сопран, много добре школуван, артистична и музикална, тя прави веднага впечатление с чаровното си присъствие на сцената. Ученичка на забележителната Кири Те Канава, само след 4-годишна кариера вече е канена в много от европейските оперни театри за роли като Сузана, Джилда, Софи от „Кавалерът на розата“, Гретел, Клеопатра. Самата тя твърди че има голяма слабост към оперите на Хендел - вече е пяла Семеле, Аталанта, Теодора, Клеопатра... Скоро излезе и първия й СД „Песни от Рихард Щраус“.

И още един млад певец, заслужаващ внимание - тенорът Бенджамън Хюлет, изпълнител на ролята на Тамино - млад, очарователен и пеещ добре. Неговата кариера започва малко по-рано от тази на колегите му. От 2005 е член на Хамбургската опера, където подготвя репертоара си - Тамино, Ферандо, Били Бъд... Бързо се налага като перспективен певец и го канят за участие в оперите във Виена, Баден Баден, Залцбургския музикален фестивал, Амстердам. Особено е ценен за ролята на Тамино от „Вълшебната флейта“. Той участва в концертното изпълнение на операта с Берлинската филхармония под диригентството на сър Саймън Ратъл. Хюлет е много известен и като камерен певец.

И в останалите роли бяха ангажирани много добри певци: американският бас Джеймз Кресуел - един благороден Зарастро, китайката  Сен Гуи, която има невероятно леки високи тонове, но когато пее ми напомня на механичен музикален инструмент, трите дами също бяха много спети и точни.

Така че, препоръчвам този спектакъл, дори и странните хрумвания на режисьора не са могли да  нарушат стойността му!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21

Илона Иванова – гласът на Алфира в Baldur's Gate 3

Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..

публикувано на 25.04.24 в 13:52
Марко Ганчев

Марко Ганчев: Сарказмът е дружески шарж към живота

"12 тома стихотворения - това е един най-обикновен отчет за изпълнението на един проект в областта на културата . Нали всичко на проекти върви сега." Това каза пред БНР Марко Ганчев - писател, поет, сатирик, който днес ще представи събрани най-добрите си произведения в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". "Трудна работа беше..

публикувано на 25.04.24 в 09:45