Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

| обновено на 25.04.24 в 14:21
Сцена от „Великият Гетсби“
Снимка: Софийска национална опера и балет

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “Фантомът на операта“, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други американски композитори. След много успешната премиера на сцената на Словенския национален оперен театър в Любляна през 2019 г., сега творбата се поставя и в Софийската национална опера и балет по покана да прима балерината и художествен ръководител на Националния ни балет Марта Петкова. 

Спектакълът “Великият Гетсби“ на Лео Муич се гледа на един дъх. Красивата хореография хваща вниманието и задържа погледа към сцената през цялото време. Няма нито един момент на скука или на объркване какво е искал да каже авторът и защо аз не го разбирам, както се случва в някои съвременни балети. Дори и да го гледаш като безсюжетен балет, пак е интересно и красиво. Както и в “Ана Каренина“, може да се води дискусия дали Лео Муич превежда точно на езика на балетното изкуство идеите на писателя – съответно на Лев Толстой и на Франсис Скот Фицджералд, доколко целта му е да пресъздава точно автентичните картини, доколко, като бъде верен на оригинала, да добавя и ново, съвременно светоусещане и послания. Така или иначе, аз мисля, че Лео Муич е достатъчно добър и в двете, както и в подбора на музиката и конструирането на спектакъла. 

Лео Муич отново доказва, че работи изключително добре с балетистите и затова те го обожават. Сякаш е преобразил трупата, извеждайки най-силното у всеки и представяйки го на сцената. Мисля, че много добре е разпределил ролите, съобразявайки всички фактори. Гледахме една балетна трупа от световна класа, в която не блести само една звездна двойка, а всички балетисти са в най-добра техническа форма и ярки артисти. А звездната двойка Марта Петкова Никола Хаджитанев пак блестеше, но и Фредерико Пинто достойно им партнираше в заглавната роля, Памела Пандова и Цецо Иванов бяха отлични Миртъл и Джордж Уилсън. Много бях щастлива да гледам победителя в първия международен балетен конкурс “Сара Нора Прима“ Симеон Атанасов в главната роля на разказвача – младия брокер Ник Карауей, която изпълни ярко и запомнящо се. На официалното откриване на тазгодишното, второ издание на конкурса на 30-и юни ще можем да гледаме Симеон Атанасов на сцената на Бургаската опера в ролята на Базил в “Дон Кихот“ от Минкус, в партньорство с победителката при жените Полина Иванова в ролята на Китри.

В звуковите файлове чуйте още зрителски впечатления.

Следващите спектакли на “Великият Гетсби“ са на 25-и, 26-и и 27-и април от 19 ч. и на 28-и април от 16 ч. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какво ни свързва – храната и изкуството

Изложбата „Какво ни свързва“ беше открита през седмицата в Национална галерия/Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство. В експозицията 8 художници изследват връзката между храната и изкуството, защото  с развитието на човешката цивилизация, храната и храненето постепенно се превръща в социален и културен феномен. Тя е носител на..

публикувано на 26.04.25 в 14:06

"Литературни срещи 2025" - археология на паметта

Фестивалът "Литературни срещи 2025" тази година е посветен на археологията на паметта. Събитията се провеждат в района на Ларгото, Археологическия институт с музей към БАН и алтернативното пространство "Щрак!". Тридневният фестивал съдържа и инсталация "Под центъра на тежестта", която е активна само вечер – разположена е в подлеза..

публикувано на 25.04.25 в 09:57

Спомени за Георги Златев - Черкин

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" отбелязваме 120-ата годишнина от рождението на големия български композитор и педагог проф. Георги Златев - Черкин.  Неговият професионален път в музиката е свързан със София и Виена - и в двата града той учи и по-късно работи, а също и с три консерватории в Китай, в които преподава през..

публикувано на 23.04.25 в 17:25

Пианистката Злата Чочиева - между класиката и джаза

 Първите записи с оркестър на пианистката Злата Чочиева излизат под егидата на френското издателство Naïve Records . Злата Чочиева е с осетински корени, но е израснала в Москва, където талантът ѝ е открит рано и още когато е 14-годишна е поканена да учи при големия пианист и диригент Михаил Плетньов. Завършва Московската консерватория, а..

публикувано на 23.04.25 в 16:39
Греди Асса

Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги"

Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги" в Столичната библиотека по случай Деня на книгата и авторското право. Откриването е днес от 18 часа. Куратор на експозицията е философът и публицист Тони Николов. " Ще видите една изложба, в която ще се почувствате като в гора, а гората винаги има тайни ", акцентира проф. Асса пред..

публикувано на 23.04.25 в 10:40

По стъпките на Христина Морфова

Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора започна интригуващ проект в специалната година, в която празнува своя юбилей. Той е озаглавен "По стъпките на Христина Морфова" и отведе 24 изявени ученици от училището в Прага, за концерт на 14 април в престижната и красива барокова Огледална зала на..

публикувано на 22.04.25 в 19:40

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 28-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - За първи път в България ще гостува оригиналната Бродуейска продукция на мюзикъла “Чикаго“ от Джон Кендър – с три спектакъла на 20-и и 21-и май в зала 1 на НДК. Как стана възможно трупата да включи и София в..

обновено на 22.04.25 в 18:52