Още от Римската империя държавниците прибягват до една единствена стратегия, за да владеят света - Divide et impera или „Разделяй и владей“.
Именно с популярната латинска сентенция Оин Дре - старши анализатор в неправителствената организация „Мертенс център“ в Брюксел, описа търговската политика на Съединените щати. В интервю за "Събота 150" експертът прогнозира, че този път доказаната през вековете стратегия няма да сработи.
До късно снощи европейските министри на търговията обсъждаха как Европа да реагира, ако американският президент Доналд Тръмп въведе допълнителни мита за европейските автомобили.
В същото време отношенията между Вашингтон и Пекин остават неясни, коментира пред колегата Марта Младенова Клод Барфилд, бивш консултант в администрацията на президента Роналд Рейгън.
„Това е неизбежно, ако администрацията на Тръмп постъпи глупаво и наложи нови мита върху европейските автомобили. Тя би използвала абсолютно неверни аргументи, свързани с националната сигурност. Не само Брюксел, но и всички, които са засегнати, ще отговорят. Например - Япония, която също е голям производител на автомобили. Аз не съм привърженик на търговските войни, но администрацията наистина би си го заслужила“, заяви за „Събота 150% Клод Барфилд - старши анализатор в Американския предприемачески институт и консултант от администрацията на Роналд Рейгън.
Убеден, че американският президент Доналд Тръмп води външна политика, за да натрупа вътрешнополитически дивиденти, Барфилд определи намерението за въвеждане 25% мита за европейските автомобили, внасяни в Германия.
Късно снощи стана ясно, че Европейският съюз подготвя списък с продукти, върху които да наложи мита в отговор на американските, а ударът ще бъде понесен основно от глобални бизнес играчи като „Катерпилър“, „Ксерокс“ и „Самсонайт“.
„Отсъствието на истински икономически мотиви, за да се наложат търговските мита, е видно от факта, че администрацията на президента Тръмп намесва въпроса с националната сигурност. Няма никаква икономическа причина за въвеждането на тези мита. Освен това президентът Тръмп пренебрегва факта, че американските производители на автомобили просто нямат капацитет да посрещнат нуждите на вътрешния пазар. Затова те са зависими от външните си партньори. Говоря за търсенето на моторни превозни средства и от обикновените хора, но и от фермерите и всички други сектори, които по някакъв начин са свързани с транспорта. Да, аз мисля, че въвеждането на нови мита за вноса на автомобили и части от Европа ще бъде като стрелба в гърба за американската икономика“, допълва Барфилд.
Но Оин Дре - старши анализатор в „Матренс център“, с тревога отбелязва, че това е опасен прецедент.
Защото - също, както Съединените щати се прицелват основно в Германия с налагането на мита върху автомобилите, така и Европейският съюз ще избере продукти от „чувствителни“ за Тръмп щати.
„Виждането на администрацията на Тръмп е, че Германия е европейският или по-скоро "неамериканският" глобален производител на автомобили. Тук може да направим паралел с две - три китайски компании - производителки на електроника и на компютърни чипове, към които администрацията на Тръмп се е прицелила. Явно "Фолксваген" попада на същото ниво на йерархията на "глобалните компании, които представляват заплаха за Съединените щати". Политическите последици могат да бъдат много големи, икономическите - още по-големи. Съединените щати и Европа традиционно са били двигателите на световната търговия и следователно на световния икономически растеж. Сега по всичко личи, че Тръмп се опитва да направи много по-трудно достъпа на европейските компании до американския пазар“, каза Дре.
Или казано в числа.
„Ефектът ще бъде много голям и изключително негативен. Изчисления, направени вчера, показаха, че ако бъдат наложени тези мита, това ще струва само на "Фолксваген" по два милиарда и половина евро годишно. Това ще се отрази много силно върху печалбата на компанията, следователно - и върху служителите й. Знаете, че тази компания е отворила работни места в цяла Европа. Ще добавя само още един акцент, който е много важен, а именно - политическата нестабилност. Самият факт, че администрацията на Тръмп поставя търговските тарифи като въпрос на национална сигурност, вече е много опасен прецедент“.
Удар ще понесат и други държави - например Словакия, която инвестира изключително много в автомобилната индустрия. Но в същото време - както каза и германският канцлер Ангела Меркел, най-големият завод на BMW е в Съединените щати, а не в Бавария, което означава само едно - американското производство също ще понесе много голям удар, това не отговаря на изначалната цел - да се намали търговския дефицит на Съединените щати с останалите държави по света.
„Той няма да го постигне въпреки тарифите. Търговският баланс на Съединените щати се влияе от макроикономически фактори. Ако не произвеждаме и изнасяме достатъчно за останалата част от света, съвсем ясно е, че не можем да очакваме този сегмент да покрие инвестициите и потреблението като фактори за формирането на брутния вътрешен продукт. Ако не решим трупаните от десетилетия структурни проблеми в икономиката у дома, няма да се справим с търговския дефицит“, каза Барфилд.
А това няма да бъде постигнато и при каквото и да е споразумение с Китай, смята Оин Дре.
„Мисля, че САЩ се опитват настроят Европейския съюз срещу Китай. Според администрацията на Тръмп, по този начин и Брюксел и Пекин ще са готови на по-големи отстъпки за Вашингтон, за да го спечелят на своя страна. Тръмп обаче играе много опасна игра и трябва да бъде наистина внимателен. Според мен е твърде вероятно да постигне точно обратния резултат, а именно да се стигне до някакво странно близко сътрудничество между Европейския съюз и Китай. Така Съединените щати ще бъдат отслабени, а не със засилени позиции, каквато е крайната цел на Тръмп“.
Затова той си играе на "разделяй и владей" и в самия Европейски съюз, защото основните сили Франция и Германия са на различни позиции. Заради важността на автомобилната индустрия Берлин иска максимално бързи преговори с Вашингтон, докато Париж смята, че това няма да е ползотворно заради предстоящия евровот и предпочита отлагане.
Ще се стигне ли до разрив между Берлин и Париж?
„Мисля, че има такава вероятност. Убеден съм обаче, че и френските, и германските политици, всъщност политиците във всички европейски държави, вече познават политиката на Доналд Тръмп от неговите две години като президент. Той действа с тактиката "разделяй и владей". Не виждам по какъв начин Тръмп ще успее да убеди Франция или Германия да се обърне срещу останалите страни в Европейския съюз и да заеме друга позиция. Със сигурност и двете държави ще предпочетат да се придържат към общоевропейската позиция, независимо, че може вътрешно да са против нея“ посочи Дре.
Предизвикалите пожари в Кипър ще заплащат разходите за гасенето на огъня и възстановяването на околната среда. Санкцията е част от новото законодателство за предотвратяване на огнени бедствия, което парламентът одобри. Над 90% от пожарите в страната са резултат от човешка дейност, обяви Противопожарната служба в представения отчет за 2024 г. С приетия..
Българският евродепутат от Европейската народна партия Андрей Ковачев е сред инициаторите на писма в подкрепа на над 150 политически затворници на анексирания от Русия полуостров Крим, съобщиха от българската делегация в ЕНП. Така членове на Европейския парламент, обединени в неформалната група "Приятели на европейска Украйна", отбелязаха третата..
Организаторите на бойкота срещу големите търговски хранителни вериги насрочиха трета протестна акция, която ще се проведе на 27 февруари. Заедно с нея ще бъде обявен и бойкот на банките заради високите банкови такси, обясни Мая Манолова: "Бойкот на банковите такси с искане за налагане от страна на парламента на таван на банковите такси. За..
Със сигурност би имало нужда от стратегия за ИИ в образованието, но още няма достатъчно опит и по метода "опит - грешка" ще се види, кое е добра практика и кое не, каза инж. Венцислав Начев, преподавател по програмиране, роботика и електротехника в Национална професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, в интервю пред..
Общини от Кюстендилско се включват в кампанията срещу употребата на вейпове под надслов #НеДишайСмърт. Тя насочена срещу нарастващата употреба на вейп устройства с неустановено и често опасно съдържание от деца и младежи. По общини се организират срещи с представители на полицията и прокуратурата, педагози и психолози, за да се обмислят..
Активите на частните пенсионни фондове достигнаха 26,5 млрд. лева – това сочат данните на Комисията за финансов надзор към 31 декември 2024 г. За една година те бележат ръст от близо 16% или над 3 млрд. лева. С най-голям дял от близо 87 процента са средствата в най-масовите, универсални фондове, в които задължително се осигуряват всички..
През февруари списание ЛИК посвети брой на Българското национално радио (БНР). На 25 януари се навършиха 90 години от създаването на медията. На тази дата през 1935 г. цар Борис ІІІ издава указ, с който радиоразпръскването в България става държавна собственост. Изданието на Българската телеграфна агенция (БТА) е озаглавено "БНР 90 години..
Цените в хипермаркетите могат да се регулират с контрол, първо на действащите регулатори. Истината е, че в тези търговски вериги е удобно да..
Незрящи от съюзи на слепите от областите Монтана и Видин участваха в кулинарен конкурс. Той премина под мотото "И ние можем" . Така хората със зрителни..
"Доминира аритметиката. Икономиката изобщо я няма. Това представено упражнение звучи несериозно". Така икономистът проф. Гарабед Минасян..