Още от Римската империя държавниците прибягват до една единствена стратегия, за да владеят света - Divide et impera или „Разделяй и владей“.
Именно с популярната латинска сентенция Оин Дре - старши анализатор в неправителствената организация „Мертенс център“ в Брюксел, описа търговската политика на Съединените щати. В интервю за "Събота 150" експертът прогнозира, че този път доказаната през вековете стратегия няма да сработи.
До късно снощи европейските министри на търговията обсъждаха как Европа да реагира, ако американският президент Доналд Тръмп въведе допълнителни мита за европейските автомобили.
В същото време отношенията между Вашингтон и Пекин остават неясни, коментира пред колегата Марта Младенова Клод Барфилд, бивш консултант в администрацията на президента Роналд Рейгън.
„Това е неизбежно, ако администрацията на Тръмп постъпи глупаво и наложи нови мита върху европейските автомобили. Тя би използвала абсолютно неверни аргументи, свързани с националната сигурност. Не само Брюксел, но и всички, които са засегнати, ще отговорят. Например - Япония, която също е голям производител на автомобили. Аз не съм привърженик на търговските войни, но администрацията наистина би си го заслужила“, заяви за „Събота 150% Клод Барфилд - старши анализатор в Американския предприемачески институт и консултант от администрацията на Роналд Рейгън.
Убеден, че американският президент Доналд Тръмп води външна политика, за да натрупа вътрешнополитически дивиденти, Барфилд определи намерението за въвеждане 25% мита за европейските автомобили, внасяни в Германия.
Късно снощи стана ясно, че Европейският съюз подготвя списък с продукти, върху които да наложи мита в отговор на американските, а ударът ще бъде понесен основно от глобални бизнес играчи като „Катерпилър“, „Ксерокс“ и „Самсонайт“.
„Отсъствието на истински икономически мотиви, за да се наложат търговските мита, е видно от факта, че администрацията на президента Тръмп намесва въпроса с националната сигурност. Няма никаква икономическа причина за въвеждането на тези мита. Освен това президентът Тръмп пренебрегва факта, че американските производители на автомобили просто нямат капацитет да посрещнат нуждите на вътрешния пазар. Затова те са зависими от външните си партньори. Говоря за търсенето на моторни превозни средства и от обикновените хора, но и от фермерите и всички други сектори, които по някакъв начин са свързани с транспорта. Да, аз мисля, че въвеждането на нови мита за вноса на автомобили и части от Европа ще бъде като стрелба в гърба за американската икономика“, допълва Барфилд.
Но Оин Дре - старши анализатор в „Матренс център“, с тревога отбелязва, че това е опасен прецедент.
Защото - също, както Съединените щати се прицелват основно в Германия с налагането на мита върху автомобилите, така и Европейският съюз ще избере продукти от „чувствителни“ за Тръмп щати.
„Виждането на администрацията на Тръмп е, че Германия е европейският или по-скоро "неамериканският" глобален производител на автомобили. Тук може да направим паралел с две - три китайски компании - производителки на електроника и на компютърни чипове, към които администрацията на Тръмп се е прицелила. Явно "Фолксваген" попада на същото ниво на йерархията на "глобалните компании, които представляват заплаха за Съединените щати". Политическите последици могат да бъдат много големи, икономическите - още по-големи. Съединените щати и Европа традиционно са били двигателите на световната търговия и следователно на световния икономически растеж. Сега по всичко личи, че Тръмп се опитва да направи много по-трудно достъпа на европейските компании до американския пазар“, каза Дре.
Или казано в числа.
„Ефектът ще бъде много голям и изключително негативен. Изчисления, направени вчера, показаха, че ако бъдат наложени тези мита, това ще струва само на "Фолксваген" по два милиарда и половина евро годишно. Това ще се отрази много силно върху печалбата на компанията, следователно - и върху служителите й. Знаете, че тази компания е отворила работни места в цяла Европа. Ще добавя само още един акцент, който е много важен, а именно - политическата нестабилност. Самият факт, че администрацията на Тръмп поставя търговските тарифи като въпрос на национална сигурност, вече е много опасен прецедент“.
Удар ще понесат и други държави - например Словакия, която инвестира изключително много в автомобилната индустрия. Но в същото време - както каза и германският канцлер Ангела Меркел, най-големият завод на BMW е в Съединените щати, а не в Бавария, което означава само едно - американското производство също ще понесе много голям удар, това не отговаря на изначалната цел - да се намали търговския дефицит на Съединените щати с останалите държави по света.
„Той няма да го постигне въпреки тарифите. Търговският баланс на Съединените щати се влияе от макроикономически фактори. Ако не произвеждаме и изнасяме достатъчно за останалата част от света, съвсем ясно е, че не можем да очакваме този сегмент да покрие инвестициите и потреблението като фактори за формирането на брутния вътрешен продукт. Ако не решим трупаните от десетилетия структурни проблеми в икономиката у дома, няма да се справим с търговския дефицит“, каза Барфилд.
А това няма да бъде постигнато и при каквото и да е споразумение с Китай, смята Оин Дре.
„Мисля, че САЩ се опитват настроят Европейския съюз срещу Китай. Според администрацията на Тръмп, по този начин и Брюксел и Пекин ще са готови на по-големи отстъпки за Вашингтон, за да го спечелят на своя страна. Тръмп обаче играе много опасна игра и трябва да бъде наистина внимателен. Според мен е твърде вероятно да постигне точно обратния резултат, а именно да се стигне до някакво странно близко сътрудничество между Европейския съюз и Китай. Така Съединените щати ще бъдат отслабени, а не със засилени позиции, каквато е крайната цел на Тръмп“.
Затова той си играе на "разделяй и владей" и в самия Европейски съюз, защото основните сили Франция и Германия са на различни позиции. Заради важността на автомобилната индустрия Берлин иска максимално бързи преговори с Вашингтон, докато Париж смята, че това няма да е ползотворно заради предстоящия евровот и предпочита отлагане.
Ще се стигне ли до разрив между Берлин и Париж?
„Мисля, че има такава вероятност. Убеден съм обаче, че и френските, и германските политици, всъщност политиците във всички европейски държави, вече познават политиката на Доналд Тръмп от неговите две години като президент. Той действа с тактиката "разделяй и владей". Не виждам по какъв начин Тръмп ще успее да убеди Франция или Германия да се обърне срещу останалите страни в Европейския съюз и да заеме друга позиция. Със сигурност и двете държави ще предпочетат да се придържат към общоевропейската позиция, независимо, че може вътрешно да са против нея“ посочи Дре.
Машините за гласуване трябва да се съхраняват в държавен склад, проблемът със спрелите машини не беше в хартията. Това коментира в Свищов министърът на иновациите и растежа Росен Карадимов и допълни, че правителството няма информация защо работа спряха над 120 машини, защото договорът е между фирмата изпълнител и Централната избирателна..
7 фирми са в готовност да почистват София от снега тази зима. 300 машини ще чистят урбанизираната територия на града, общинските пътища, Южната дъга на околовръстното и пътя към планината Витоша, информираха кметът на София Васил Терзиев и директорът на Столичния инспекторат Николай Неделков: "Проверката показва, че нещата са организирани на..
Хиляди миряни, духовници и представители на местната власт посрещнаха българския патриарх Даниил в Гоце Делчев. Негово светейшество извървя заедно с тях пътя на празничното шествие до площада и се поклони пред паметника на Гоце Делчев. Българският патриарх пристигна в центъра на Неврокопска епархия, която отбелязва 130 години от..
Изборите донякъде са прозрачни и благодарение на това ние успяхме да установим 1 207 330 мъртви души - хора с адресна регистрация в България, които имат право на глас, но никога не са го ползвали . Това заяви пред БНР IT специалистът Йордан Мицикулев от партия "Величие", като уточни, че посочената цифра е базирана на данни от ГРАО. Министър..
След разпадането на тройната коалиция в Германия опозицията поиска незабавната оставка на кабинета и свикването на предсрочни парламентарни избори през януари. Управляващата коалиция в Германия се разпадна Коалицията между социалдемократите на канцлера Олаф Шолц, Зелените на икономическия министър и вицеканцлер Роберт Хабек и на либералите..
Не е трагедия за Европа, че Тръмп е спечелил изборите и ще е президент на САЩ . Това мнение споделиха доц. Светла Бонева, преподавател в "МИО и бизнес" на УНСС, и издателят и писател, живеещ в САЩ, Йордан Ганчовски в интервю пред БНР. "Европа би могла да спечели от икономическите политики на Тръмп, ако правилно си изиграе картите...
Десетки хиляди души протестираха поредна вечер в Нови Сад след срутването на козирката на железопътната гара, при което на 1-ви ноември загинаха четиринадесет души. Множеството обвини властите, че са отговорни за това "престъпление", коментира пред БНР кореспондентът на БГНЕС в Сърбия Ели Юрукова. Броят на загиналите при срутването..
"Политическата драма се изгражда около това дали Борисов ще посмее да се определи срещу Пеевски. В момента, в който го направи, той веднага ще има..
Доналд Тръмп е победителят от президентските избори в САЩ , сочат резултатите от броенето на гласовете. В САЩ избират президент, за победа..
Второто пришествие на Доналд Тръмп е по-силно от първото . Това каза пред БНР Иво Христов, бивш евродепутат от БСП/ПЕС и бивш началник на кабинета на..