Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С отварянето на пазара някои от жп линиите могат да бъдат поети от европейски превозвачи

Като апетитни линии се очертават тези от София до морето, Пловдив - Свиленград към Истанбул и близки отсечки около столицата

Снимка: БГНЕС

С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.

В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.

"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически." 

Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:

"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б,  която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".

Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.

С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:

"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."

Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.

„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.

Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.  

Темата може да проследите в звуковите файлове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Георги Еленков: Има контрол върху пожара край Свиленград

Има контрол върху пожара. Локализирани са отделните огнища и се наблюдават постоянно от пожарната. Екипите са на място.  Това заяви пред БНР Георги Еленков - председател на Общинския съвет в Свиленград.  Той увери, че няма риск за хората и населените места . " Горят само и единствено малка част гори, останалото са храсти, треви и..

публикувано на 16.07.24 в 10:10

Общините не са готови да въведат новия модел на таксата за битови отпадъци

Няма как общините да направят тази грандиозна реформа сами, подчертава Силвия Георгиева, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ). "До момента общините са изцяло сами в този процес . Държавата е заета само със себе си. Няма никакво отношение към тази огромна трансформация в българската икономика . Цялата..

публикувано на 16.07.24 в 10:06

Цивилни специалности дават шанс за работа и в армията

Цивилни специалности дават шанс за работа и в армията . Това обаче става при определени условия и след преминаването на първоначална военна подготовка , защото засега военната професия е една от трите регулирани.  Таня, Димитър, Георги, Стоян са част от многото студенти на Висшето училище по телекомуникации и пощи. Със специалността, която учат..

публикувано на 16.07.24 в 09:41

Огън и вода - къде са слабите ни места в борбата с пожарите?

Водата в България е неправилно управлявана , заяви пред БНР Георги Стоянов, председател на Българския фермерски съюз. Основният проблем е напояването , изтъкна той за недостига на вода за земеделие. Изваляването в Румъния се прави с български специалисти . Водещи държави го правят и има резултати. Стоянов призова МЗХ да прояви..

публикувано на 16.07.24 в 08:00

Д-р Камен Николов, БАБХ: Конопените семена, маслото и брашното от тях са разрешени за влагане в храни

На витрината на магазин в центъра на София са изложени кексчета и бисквити с череп и знака на канабис на опаковката. За това сигнализираха слушатели на БНР.  Това става на фона на случката от миналата седмица, когато в болницата в Плевен попаднаха малки деца, яли бисквити с опасни, забранени съставки. Досъдебно производство по случая с децата в..

публикувано на 15.07.24 в 09:47
Радиотелевизионната станция на връх Ботев

Радиотелевизионната станция на връх Ботев работи 24/7

" Радиотелевизионната станция на връх Ботев е изцяло проектирана за радиорелейно телевизионно разпръскване в национално значение. От тук се излъчват програмите на БНР - "Хоризонт" и "Христо Ботев" и на националните телевизии , каза за "Пътувай с "Хоризонт" началникът на станцията Рангел Добрев . Второто издание на новото предаване на програма..

публикувано на 15.07.24 в 08:58

Екстремни жеги до четвъртък. След кратко захлаждане през уикенда - нова порция горещини

Екстремно високите температури ще продължат до четвъртък. Това предупреждение отправи климатологът Симеон Матев, главен асистент в Геолого-географския факултет на СУ. Очакванията са най-високите стойности да достигнат 42-43 градуса , посочи той. През уикенда има условия за валежи с гръмотевични бури . Може да се наблюдават и т.нар...

публикувано на 15.07.24 в 08:45