Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С отварянето на пазара някои от жп линиите могат да бъдат поети от европейски превозвачи

Като апетитни линии се очертават тези от София до морето, Пловдив - Свиленград към Истанбул и близки отсечки около столицата

Снимка: БГНЕС

С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.

В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.

"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически." 

Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:

"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б,  която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".

Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.

С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:

"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."

Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.

„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.

Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.  

Темата може да проследите в звуковите файлове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Варна

Великден наближава... Пътуванията тази година са 10-15% по-скъпи

Майските празници са началото на морския туризъм , каза пред БНР Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори. "При Великден за много от нас има значение дестинацията и от гледна точка на отбелязване на празника. Затова най-предпочитана дестинация е Гърция - и заради морето, и заради факта, че гърците също са..

публикувано на 19.04.24 в 10:43

Погром в птицевъдството - 40% от кокошките носачки са засегнати от птичия грип

Само за седмица заради птичия грип са били унищожени над половин милион кокошки у нас. " Ситуацията ескалира изключително бързо. От октомври миналата година до момента заради огнища сме унищожили над 2 милиона птици – кокошки носачки, през последната седмица около 380 000 бройлери. При кокошките носачки вече са засегнати над 40% ",..

публикувано на 19.04.24 в 10:25
Петър Чолаков

Петър Чолаков: Президентът да ги остави да се варят в собствен сос!

Има различни интереси, които стоят зад правителството и тези интереси трябва да се напаснат . Зад правителството стоят ГЕРБ и ДПС. Това мнение изрази пред БНР политологът доц. Петър Чолаков във връзка с напрежението около смяната на министри в служебното правителство скоро след като то бе сформирано. Очаква се среща на "Дондуков" 2 за..

публикувано на 19.04.24 в 08:37
проф. Даниел Вълчев

Проф. Даниел Вълчев: Правната ни система е като човек на силни лекарства без връзка с оплакванията

" След направените конституционни промени българската правна система прилича на човек, на когото са предписали силни лекарства, които нямат нищо общо с неговите оплаквания. Те   са разбалансирали целия му организъм и той се чувства все по-зле, а лекарите взаимно се обвиняват в шарлатанство ".  Това заяви пред БНР проф. Даниел Вълчев, декан на..

публикувано на 18.04.24 в 14:10

Мария Тончина: Нямаме традиции на доброволчество

Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности . Това е значително по-ниско в сравнение с други европейски страни. Средностатистически в ЕС тази цифра е над 20%.  Фондация "От нас зависи" започва инициативата "Дай 5!", за да насърчат доброволчеството сред младите хора . Според Мария Тончина от..

публикувано на 18.04.24 в 10:51
Снимката е илюстративна.

24 май ще бъде обявен за Ден на България в Британска Колумбия

" България ще има специален ден в Британска Колумбия и в град Ванкувър. 24 май ще бъде обявен за Ден на България ". Това обяви пред БНР Велислава Панова, генерален консул на България в Торонто. Тя посочи, че тази година Дните на България в Канада , които предстоят на 19 април, се организират за трета поредна година. "В Британска..

публикувано на 17.04.24 в 07:46
Любомир Кючуков

Любомир Кючуков: Външната ни политика се разглежда не като национална, а като партийна

Смяната на външния министър е странно решение, което води само до един извод – че правителството очевидно е политическо, а не експертно , както се очаква от едно служебно правителство. Тези дни нямаше нищо, което да даде основания да се говори за промяна във външнополитическата доктрина на страната, категоричен е дипломатът относно думите..

публикувано на 16.04.24 в 08:05