Поредното голямо класическо заглавие в репертоара на балетната трупа при Старозагорска опера след „Лебедово езеро” от Чайковски и „Дон Кихот” от Минкус е приказният балет феерия на Чайковски "Лешникотрошачката".
Либретото се основава на приказната новела на Е.Т.А. Хофман и нейния френски преразказ от Александър Дюма-баща, който самият Петипа подбира за литературен първоизточник, въпреки нежеланието на Чайковски. Настоящата инсценировка е дело на заслужилия артист на Руската Федерация Константин Уралски, който прави свой оригинален авторски прочит, без обаче да пренебрегва класическата основа на първия балетмайстор постановчик на балета Лев Иванов и всеизвестната редакция от първата половина на ХХ-ти век на Василий Вайнонен. Уралски осмисля балета като красиво сбогуване на момичето с детството и нахлуването във възрастта на юношеството. Хореографският език е класически. Търси преди всичко вица, гега, наслаждението и постигането на динамика и ярко по детски безгрижно забавление. Въпреки това Константин Уралски съхранява и лирическия момент в приказното настроение, на което отделя особено внимание. Така съхранява отворен отговора на въпроса дали всичко от Принца Лешникотрошач, през пътешествието през Конфитюрбург, Фея Драже, Принц Коклюш и чудноватите кукли не е било просто сън, внушен от приказката на Дроселмайер, или истинско духовно приключение, в което дръзко се впуска малката, но справедлива и обичлива Мари.
В ролята на Мари дебютира невероятно миловидната и изящна Марина Сороче, като Принц Лешникотрошач се преставя премиерът на трупата японецът Томоки Ишиго. Като кръстника магьосник Дроселмайер се превъплъщава Ивайло Янев. В извънредно виртуозната партия на Фея Драже заслужава внимание примата Анелия Димитрова. Сред солистите са и Франческо Бориело като Краля на Мишките и Принц Коклюш - Паскуале Казиела.
Константин Уралски започва своя творчески път на сцената на Балшой театър, където танцува след завършването на Московското държавно хореографско училище като корифей. Решава да специализира в областта на хореографията и записва балетмайсторския факултет на ГИТИС в класа на проф. Олга Тарасова. След това предприема отчаяна, авантюристична стъпка - напуска Болшой театър и заминава на Запад (Германия и САЩ), за да опознае формите на съвременния танц, за който по това време в СССР само се говорело, но никъде те не се преподавали. В Америка скоро му предлагат работа и така от 1991-1996 тъй е художествен ръководител на балета в Айова, САЩ. Там поставя 15 оригинални балетни спектакли: "Птиците", "My Reverie", "Кармен-сюита", "More Than Two to Tango", "Макбет", "Размисли за Петрушка", "Музиката на Албинони", "Доктор Живаго" и др. Съвсем очаквано става известен и дори започват да го наричат „руски американец”. Но през 1998 получава покана от балет "Москва" да постави едноактния спектакъл „Валс на белите орхидеи“ по мотиви от произведението на Е.М.Ремарк и по музика на Морис Равел и френски шансони от 30-те години на 20 век, който отново го прави популярен в собствената му родина.
През следващите години развива активната си дейност както в САЩ и Европа, така и в Латинска Америка, създавайки балетни постановки по музика на Моцарт, Рахманинов и др. Константин Уралски работи за втори път в България след като през сезон 2006-2007 г. поставя на сцената на Варненската опера балета "Доктор Живаго" по музика на Кирил Волков. А от седем години е художествен ръководител и главен балетмайстор на Астраханската опера и балет в Русия, заслужил артист на Руската Федерация, лауреат на Държавна премия на Руската Федерация, носител на наградата "Душата на танца".
Цялата рецензия за премиерата в Стара Загора чуйте в звуковия файл.
От днес, 26 април, на световния музикален пазар е Баховият албум на Георги Димитров - Жожо. Изключително щастливи и горди сме с младия български китарист, чийто талант беше разпознат и подкрепен още в ранна детска възраст. След завършването на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София и Университета за музика в Грац, сега българинът е..
На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище “Любомир Пипков” - София, и изложба с творби на талантливи млади художници от Частното училище по..
Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..
Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..
В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
Трудно е да се прецени дали ПП-ДБ ще са втори на изборите, но няма съмнение, че вдъхновението е напуснало избирателите на ПП-ДБ и ще доведе до..
"Чак опашки не може да кажем, че има за тестване за коклюш, но има многократно повишен интерес към тестовете . Това е нормално предвид ситуацията в..
"Не се съмнявам, че Русия е готова да ескалира още повече отношенията с НАТО . Не изключвам различни сценарии, при които предизвиква единството..