„Включи нощта“, за да видиш своето „Нявгабъде“ и да изживееш своите „Принцесешки истории и други необикновени случки“.
Мира Мирославова е в началото на своите 20 години, но вече е сбъднала голяма своя мечта – да илюстрира приказки на един от любимите си писатели. „Нявгабъде“ и „Включи нощта“ са написани от Рей Бредбъри с адресат децата. Преведени на български език и нарисувани от Мира, те са налични в книжарниците.
Преди историите за 11-годишния Ахмед и неговото невероятно пътуване във времето и пространството („Нявгабъде“) и за малкото момче, което се страхува от тъмното („Включи нощта“), е първата книга на Мира - „Принцесешки истории и други необикновени случки“. Тези три заглавия задвижиха колелото и илюстраторката вече работи по нови проекти – рисува по творба на класически български автор; прави илюстрациите към роман за деца; част е от съвместен проект с Китай за европейските столици – трябва да изобрази каква е характерната храна в съответните страни, какви са историческите места, включително и типичните за местните хора обноски.
(авто)портретът на Мира
„Когато си правя личен портрет, по-скоро е рисунка на емоцията, която изпитвам в момента. Всеки мой портрет е различен от предния – понякога може да се нарисувам усмихната, понякога ядосана, понякога не толкова щастлива. Обикновено се старая да придам хумор в портрета, който си правя – дали ще е в по-клечестите ръце или в по-рошавата коса, или в изцъкления поглед, но винаги с много звезди в очите“.
За своето нявгабъде (това, което е било, и това, което ще бъде) Мира казва:
„По-скоро не се обръщам толкова назад, колкото гледам напред и се старая да мечтая за някои мащабни неща, които се надявам, че ще мога да осъществя“.
Илюстрацията за Мира е „уютен дом и гъста гора, в която е светло и в която има много горски животни, а някъде в далечината звучи поток“. Тя споделя, че в рисуването е успяла да намери себе си и затова в картините си влага лична нотка и елемент, който асоциира със себе си. Затова всичко се случва с много любов и с желание. И всичко първо се прожектира в съня, преди да излезе върху белия лист.
Мира е завършила колеж в Англия, където е изучавала текстил и моден дизайн. Върнала се е в България, защото спокойствието и стабилността, които усеща тук, не може да изпита никъде другаде:
„Аз се върнах, защото съм много привързана към България. Това е моят дом. Макар и да е сложно да живееш тук, да си илюстратор тук, си заслужава да живея тук, защото имам едно спокойствие, чувствам се у дома си“.
Освен че рисува детски книги, Мира ги и колекционира. Любовта ѝ към илюстрацията датира още от детството, когато върху стените вкъщи пресъздавала различни истории на различни герои. И вечер, докато заспивала, си „прочитала“ приказките, които сама е нарисувала:
„Може би това е моментът, в който е проникнала идеята за книгите и за илюстрациите… Радвам се, че не съм разочаровала онова дете, което рисуваше по стените вкъщи“.
Илюстраторът – преводач на думите на писателя
Мира е преподавала английски език на деца. Малчуганите са нейните и почитатели, и критици, нейните големи помощници – всичко, което прави, минава през тях. В много от илюстрациите си вкарва скрити елементи, нарисувани и заради децата. Стилът ѝ е много детайлен и определено разпознаваем.
„При илюстрирането първо трябва да влезеш в текста, да го видиш на филмова лента. Обикновено картините се появяват в съня ми. На следващия ден започвам да правя малки скици и отнема около месец всичко да бъде подредено на малки сегменти. След това с екипа съгласуваме направеното и ако има нужда, се правят корекции преди истинското рисуване. Понякога една илюстрация може да отнеме ден, понякога и четири дни. Трябва да влезеш в мозъка на самия автор и да направиш това, което той е искал да каже, но на такъв език, че да е разбираем за деца, тоест ти служиш като преводач“.
Според Мира голямо предизвикателство е, когато художникът трябва да предаде съобщението на писателя върху корицата. Да, корицата не продава книгата, но е първото нещо, което читателят вижда. Затова илюстраторката предпочита върху нея да изобрази идеята на автора накуп – или със семпла рисунка, или с много елементи и светлина.
„В моята работа е много важно в това, което аз рисувам, да има нещо от мен. Отказвала съм книги и проекти, с които по никакъв начин не съм се асоциирала, защото съм прекарала изключително много време в това да градя тези знания, които имам, и уменията, и стила си, за да правя нещо, което не усещам лично“.
Мира преди и сега
„Преди бях по-малко амбициозна. В момента вече знам по какъв път горе-долу трябва да се движа. Имам малко по-голяма идея за последователността и какво първо трябва да свърша, за да мога да стигна до някакъв етап. Преди бях по-хаотична“.
Предпазливостта е част от подхода на Мира към работата, защото „първо е добре територията да се опипа“:
„Понякога се укорявам за това, защото съм сигурна, че има по-добри подходи към някои илюстрации, отколкото класическия, който вече си знам. Предполагам, че с времето ще се науча да съм по-експериментираща. Преди имах страх да работя с цветове, дори съм била склонна да се отказвам от проекти поради тази причина. Но с времето се накарах съзнателно да седна и да си кажа: „ок, дори и да изглежда кошмарно накрая, трябва да се научиш“.
Една от големите мечти на Мира е да издаде авторска книга. Все още пази и пренарежда колекцията си от приказки, докато дойде денят, в който някой друг ще илюстрира нейните думи.
Интервюто с Мира Мирославова можете да чуете в звуковия файл.
В петък - 7 февруари, от 19 часа в зала "България" Симфоничният оркестър на БНР ще изнесе концерт, който носи вълнуващото наименование "Любов и драми". Диригент е Константин Илиевски. ""Любовна магия" е една изключително драматична история. Ние я изпълняваме с присъствието на солист. Ще се пеят всички арии. Те са във фламенко стил. По..
Продължават прожекциите от втория сезон на поредицата “Опера в киното“, в която имаме възможността да гледаме избрани нови продукции, представени през последните години на някои от най-престижните европейски оперни сцени. Ще напомня, че през първия сезон гледахме операта “Мадам Бътерфлай“ с Барно Исматулаева от фестивала в Брегенц, “Травиата“ със..
2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните..
Българското национално радио подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда", която провежда престижния конкурс за пианисти в Цюрих на името на големия унгарски пианист , живял и творил в Швейцария. Конкурсът се провежда на всеки три години от 1979 г. насам. Негов създател е вдовицата на големия изпълнител –..
В 17-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Томбола за билети за концерти и спектакли - Акценти от музикалния афиш през първия месец на 2025 г.: * прожекцията на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт..
В Лос Анджелис се проведе 67-ата церемония по връчването на американските музикални награди "Грами". Бионсе беше изпълнителката, която беше номинирана в най-много категории за награда "Грами" тази година за албума си "Cowboy Carter" – цели 11. Така тя стана най-номинираната певица в историята на наградите с 99 номинации за цялата си..
Добрич ще отбележи 145 години от рождението на писателя Йордан Йовков със съвременен спектакъл, обединяващ в себе си музика, танци и текст. Инициативата е финансово обезпечена от Министерството на културата по проект „Добрич арт“, който ще се осъществи от Общинския културен институт. Сцената на изявата ще бъде в градския парк „Св. Георги“, а..
Искане за нов конвергентен доклад, бих казал без ирония - дивергентен доклад, е решение на правителството на България. Трябва да се прецени имаме..
Няма инициатива, няма желание от правителството в Скопие да се организира съвместно честване на нашия общ герой Гоце Делчев. Това каза пред БНР..
Ляво-центристко управление, което има ляво-центристка парламентарна опозиция . Така определи политическата обстановка в страната в интервю пред БНР д-р..