В много голямо музикално събитие се превърна премиерата на операта „Орфей и Евридика“ от Глук на сцената на Античния театър в Пловдив в програмата на летния фестивал Opera Open.
За него пътувах специално до Пловдив. Много обичам стария град! Много обичам да влизам във величествения Античен театър. Но когато той е препълнен с публика, с хора, която не спират да се снимат за спомен на фона на красивата гледка и разговарят на най-различни езици, усещането е наистина магическо! В този момент, въпреки всички досегашни неудачи, свързани с „Пловдив Европейска столица на културата 2019“, почувствах Пловдив наистина европейски културен център! Огромният зрителски интерес беше предизвикан – напълно заслужено, от премиерата на операта „Орфей и Евридика“ на Глук – постановка на италианския режисьор Стефано Пода. Един голям творец с изключително естетическо чувство. Той беше автор на режисурата, сценографията, костюмите и хореографията. Дори само снимките от спектакъла, които публикувах в социалната мрежа facebook, предизвикаха възторжени реакции. Използвайки цветовете бяло, бежово, червено и черно, естествените материали и енергии вода, пясък и огън, той пресъздаде много впечатляващо представата за света в мита за Орфей и Евридика. В навечерието на премиерата беше споделил: Защо митът за Орфей съществува вечно? Защото говори за корените на човека, за всекидневния цикъл, за мъката, за раздялата… За мен е много важно да използвам това изключително пространство и толкова символично, за да може зрителят да види на сцената не историята на Орфей и Евридика или моята работа, а да види историята на собствения си живот или може би една по-широка, по-универсална, по-дълбока история“. Наистина го постигна! Много красиво! Пластиката на древногръцкия хор /хора и балета на Пловдивската опера/ го преобразяваше в различни живи картини, сред най-впечатляващите беше визуализацията на огнените пламъци. Стефано Пода изгради един едновременно класически като естетика и съвременен като внушение спектакъл, истинско зрелище в добрия смисъл на думата. Музикантски, този спектакъл на Пловдивската опера също беше на европейско ниво. В главните роли на Орфей и Евридика гледахме италианския контратенор Антонио Джованини и българския сопран Мария Радоева, възпитаничка на школата на Райна Кабаиванска. Те изградиха силно и вокално, и артистично своите герои. Мога да кажа най-добри думи и за хора на Пловдивската опера, подготвен от маестро Драгомир Йосифов, и за цялостното музикално ръководство на диригента Лучано ди Мартино.
В звуковите файлове чуйте различни гледни точки от международната публика, сред които споделеното от втория диригент на хора на катедралния храм „Св.Александър Невски“ Татяна Христова и от изпълнителния директор на НБУ д-р Георги Текев, както и интервюто на Светлана Димитрова с италианския контратенор Антонио Джованини, записано след като той спечели престижна международна награда и в навечерието на премиерата на сцената на Античния Театър.
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Между 7 и 12 юли 2024 г. в Арбанаси се провежда станалия традиция фестивал за класическа музика Arbanassi Summer Music . Негови артистични директори са контрабасистката Юлита Фъсева и обоистът Димитри Местдаг - артистично семейство от Белгия, което е част от Антверпенския симфоничен оркестър. Вече 14 години Юлита и Димитри успяват да организират..
И тази година в разгара на лятото в София - от 12 до 20 юли - фестивалът "Алегра" ще зарадва своята публика с разнообразие, обхващащо целия спектър на класическата музика - от дует, квартет, октет, до камерен и симфоничен оркестър; от Хайдн, Моцарт и Бетовен до Глазунов, Курт Вайл, Корнголд, Пиацола и Майлс Дейвис За десета поредна година..
Да живееш между Хипократ и Пегас означава да балансираш между реалността и мечтите, между грижата за тялото и храната за душата. Това е живот, изпълнен с емоции, където всяко лечение е акт на любов, а всяка песен - израз на най-дълбоки чувства. Това е животът на човек, който разбира, че истинското изкуство е в сърцевина на човешката същност, и..
" Това, което се случва в ДПС, е нетърпимо ." Тази позиция изрази в интервю за БНР евродепутатът Илхан Кючюк. По думите му, в момента е налице "..
Не смятам да напускам ДПС . За нов политически проект с мен не е разговаряно. Това заяви пред БНР депутатът от ПГ на ДПС Хамид Хамид и добави:..
Министерството на образованието и науката публикува първото класиране от приема за гимназии след 7. клас. Проверката става в системата..