През месец юни град Мишколц в Унгария живее под знака на оперния фестивал „Барток плюс”. Градът е като едно голямо туптящо сърце, което пулсира във фестивалния ритъм. В две от залите на оперния театър, който е най-старият в Унгария, се поставят оперни спектакли. Пред сградата артисти от балетната трупа правят улични представления без билет за всички граждани и гости на Мишколц. В концертната зала се провежда майсторски клас. По площадите има класически, рок и джаз концерти за малки и големи. Всяка година фестивалът подарява на публиката и по един оперен спектакъл под звездите на различни знакови места. Предаването „Каста дива” гостува за трети път на фестивала и аз всеки път освен новата програма откривам и нов поглед към този град. Тази година имах възможността да се запозная и да разговарям със създателя на фестивала Петер Мюлер. Докато се разхождахме из центъра и ми показваше някои емблематични места и сгради, открих, че всички го познават, спират се да го поздравят с усмивка и да разменят по няколко думи с него. Открих, че той наистина обича този град и тези хора и те му отвръщат със същото. Връщайки се 19 години назад, разговорът ни започна оттам защо за Мишколц е било важно да бъде създаден оперен фестивал.
„Опитайте да си представите следната ситуация: Първоначално Мишколц е много тих и хармоничен град, в който процъфтява търговията. Хората се заселват тук, защото има много благоприятно географско разположение – пътищата и от север, и от изток пресичат Мишколц, и съответно – много добре развит пазар. Това е център на винопроизводство и търговия също така. Наистина е уникално, че в сърцето на града, до главната улица, където тези търговци са живеели в своите красиви и приветливи къщи, на 140 метра оттук е хълмът Аваш, където са били техните винарски изби. 900 изби, част от които в естествени пещери. Хората в Мишколц са имали много специален духовен начин на живот. След работа те са излизали през проходите на къщите на главната улица и са прекарвали на хълма време със своите приятели, разговаряйки на чаша вино. Много известни писатели и художници са идвали в Мишколц в тези винарски изби и дори един от тях е написал: „Ако искате да разберете защо е толкова силен духовният живот в Мишколц, това е, защото хората се изкачват на хълма и пият вино, но в края на деня те трябва да пресекат гробището и да размишляват за живота и смъртта. Това е било началото и след Втората световна война се създава диспропорция в развитието на града, който започва да развива тежка индустрия – железодобивна, стоманодобивна, машиностроителна, и повече от 2 000 работници са заселени тук. Както знаете, през 1990 г. всичко това се разпадна – цялата фасада заедно със Съветския съюз, и вече нямаше нито работа, нито пазар. Много хора напускат града, други остават безработни, пустеят празните сгради на фабриките. Преди около 20 г. стана ясно, че това не може лесно да се промени и това беше моментът, в който аз дойдох в Мишколц, не с някакви идеи да правя нещо специално, но за да правя музика. Работех в Националния театър в Мишколц като артистичен директор. Хората в града бяха много тъжни, прекрасни хора, които не знаят как да живеят качествен живот. Правителството отдели средства за Мишколц, те не бяха достатъчно и не доведоха до истински промени, но поне беше реставрирана сградата на театъра, който е най-старият в Унгария и съчетава 5 различни театъра в един.
Управата на града ме попита: „Защо не направиш фестивал?” Те знаеха, че създавам фестивали, защото вече бях направил Фестивала Sziget на Обудай в Будапеща, който днес е сред най-големите в Европа. Отговорих: „Какъв вид фестивал искате да направим тук?” Казаха ми: „Защо не направиш международен оперен фестивал?” „ОК, звучи толкова абсурдно, че можем да опитаме!” Не само сградата беше оптимална с тези 5 сцени в нея, но имахме и добра оперна трупа. Опитахме и първата година пожънахме голям успех. Мисля, че е въпрос и на късмет, но много известни международни оперни звезди дойдоха в Мишколц, имахме голяма кампания по музикалната телевизия Меzzo и това създаде международния облик на фестивала. Избрахме той да бъде посветен на Бела Барток и да представя трите музикално-сценични творби на композитора – „Чудният Мандарин”, „Замъкът на Херцога Синята брада” и „Дървеният принц”. Това не беше достатъчно за голям фестивал, затова решихме да бъде Барток плюс нещо – Верди, Пучини, Моцарт през годините, всички популярни оперни композитори. Канехме гостуващи продукции от съседните страни от Централна Европа. През последните години заедно с артистичния директор Гергей Кешеяк създадохме нов облик на фестивала с поглед към Барток и какво се случва след Барток. На всеки две години провеждаме конкурса за създаване на нова опера „Ключ към бъдещето“.
Забелязах колко много Ви обичат хората в този град и усещам колко много Вие обичате този град. Също така, чух част от концерта ви на площада и макар и да не разбирах текстовете на песните, почувствах колко силно е въздействието ви върху публиката, колко специална връзка имате с нея. Какви са главните послания, които искате да й предадете през провокацията и метафората?
„Първо, аз не съм от Мишколц. Аз съм от Будапеща и по време на социализма трябваше да емигрирам в Холандия заради текстовете на моите песни. Пътувал съм много и съм работил на много места по света. Покрай моите родители съм израснал в Операта в Будапеща. Като филмов и театрален режисьор съм работил много класическа музика. От поет станах поп певец. Музиката, която изпълняваме с моята група, е вид поп рок музика, която бих нарекъл алтернативен рок. Всяка песен носи своето послание, но всички те са песни за личната свобода. Никога не съм приемал системата, режима, в който съм живял и винаги съм бил изразител на чувствата на хората около себе си. Интересното е, че и днес мога да изпълнявам тези песни, създадени по време на социализма, пред младите хора. Така че това е главното послание, че ти си личност, че трябва да живееш и да работиш заедно с хората около себе си, но трябва да носиш своето собствено послание!“
Новата книга "Целувам ви, Аспарух Лешников" ще излезе от печат в началото на новата година. Автор е д-р Веселина Узунова. Тя е ползвала семейния архив, предоставен от внучката на известния певец - Джесика Лешников, която живее в Лондон и е оперна певица. Когато четете книжката, ще имате възможност и да слушате известните шлагери на Аспарух..
Гост в рубриката „Горещо сърце“ е пазарджишкият художник Константин Анастасов. Неговото много спектърно творчество провокира различна публика, включително и детската, която го дарява с много емоции и непринуденост. Константин Анастасов е носител на таз годишната национална награда на СБХ в раздел карикатура. Той е автор на много творчески и..
"Изотопия" се размечта не просто за Ден на будителите, а за цял месец (защо не и повече), в който да се срещаме с хората, превърнали се в будната ни национална съвест . Средновековно невъзможен? Хамлет в омагьосания замък (първа част) Сред тях е Кирил Маричков , а и всички познати и непознати нему, с които..
Вярващите са убедени, че 40 дни след смъртта душата на покойника е сред нас, едва след това отлита към отвъдното. На този специален ден за помен християните подават храна и дарове, раздават и дрехите на мъртвия. Всичко дадено ще му се намери на оня свят. "Изотопия" поднася на Кирил Маричков спомените и емоциите на..
В рубриката „Горещо сърце“ отиваме в балчишкото село Гурково, където ни отвежда кореспондентът ни в Добрич Мая Райнова. Там тя се срещна с председателя на читалище „Свобода“ Наталия Георгиева, която родом е от Велико Търново, но след години в чужбина решава не просто да се завърне в България, а да се премести близо до морето. "Човекът, който..
Юркие Фейзи вдъхновява всеки, който я познава. Вярва, че винаги има път и надежда. Все още никой не е открил лек за лупуса, с който е принудена да живее, но вярва, че хората сами могат да се справят с всичко, стига да имат воля и любов към себе си. Това е най-важното нещо, на което се е научила от лупуса. "Да обичам повече себе си и когато..
"Националното радио , без никакво притеснение мога да кажа, че е в основата на успеха на "Сигнал", каза Йордан Караджов пред "Нощен хоризонт". "Да те жадувам", "Може би", "Сбогом", "Липсваш ми" са само няколко заглавия, които вече 46 години пренасят поколенията в свят на рок емоция и дълбоки спомени , създадени от музиката на "Сигнал"...
Необходима е спешна реформа в районите за планиране в България . Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по..
Искаме оставките на цялото ръководство на БАБХ за несправяне с проблемите, неовладяване на обстановката и конкретно за казуса с Велинград. Това..
Не може да имаме никакви съмнения в лабораторията, в която са отнесени пробите на стадата от Велинград. Това заяви пред БНР п роф. Христо Даскалов,..