Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

“Vivaldianno - 2. Reloaded” гостува в Тел Авив

“Vivaldianno - 2. Reloaded” се наричаше чешкото 3D-шоу, което завладя Двореца на културата в Тел Авив. На живо свиреше оркестър, в който солираха цигуларите и виолончелистите виртуози Ярослав Свечени, Анна Малинрикова, Терези Ковалова, Дейвид Павлик, Мирка Малцерова, Карлос Згара, Валдо Улрих, перуански ансамбъл и двойният квартет Харолд. Съставът за втори път е в Израел, но ние за пръв път го гледахме и невинаги знаехме кога трябва да си служим с 3D очилата, а също кога е позволено да се ръкопляска. Музикалният текст бе сръчно направен микс от цигулковите концерти на венецианския гений с рижа коса, а също с част от оперите му и разбира се неподражаемото кончерто гросо „Годишните времена“.

В самото начало, въпреки че нямаше изменения в това, което бе написал авторът, всичко изглеждаше като цвето-музика. Така го беше решил японският художник, режисьор и аниматор Косуке Сугимото, по сценарий на чеха Томаш Белко. Веднага след това с помощта на виртуалните очила сякаш плувахме на гондола по каналите на Венеция, а в самата ни лодка балерините с маски на лицата танцуваха оптимистичен танц на надеждата.

Не ми се ще да се спирам на изградената на догадки любовна история между вреклия се във вярност в Бога католически свещеник Антонио Вивалди и негова ученичка, неземно сопрано, на която той винаги заделял главна роля в оперите си.

Тази линия явно силно е вълнувала сценариста и бе изиграна добре от балерината . По-интересна бе другата линия - за непостоянството на публиката, която след като е боготворяла даден автор, безпардонно може да го освирка и прогони. Също така за нетрайното благоволение на покровителите и не на последно място за конюнктурността на критиците, които приживе обявяват Вивалди за …старомоден и с това го обричат на мизерия. Това бе трудната, но интересно изиграна мъжка балетна партия.

С помощта на мултимедия и необикновен ракурс заради очилата за виртуална действителност бе показана по-сериозната част на сценария. Оказва се, че в този формат могат да бъдат показани философски аспекти на битието на музиканта, подкрепени от виртуозно изпълнени части от произведенията му.

Японският режисьор сръчно е заложил своята фабула на два стереотипа, свързани с Венеция – маските от карнавала и венецианските огледала. А се знае, че огледалото е стъкло, намазано със сребърна амалгама. Докато гледаш през стъклото, виждаш другите и може да си изпълнен със състрадание към тях. Но среброто прави да виждаш само себе си. И това се отнася не само до отделен човек, но и до тълпата, за която е била предназначена музиката на маестрото. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ваня Пешева

Артис - софийският фестивал за класическа музика и изкуства

На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище “Любомир Пипков” - София, и изложба с творби на талантливи млади художници от Частното училище по..

публикувано на 26.04.24 в 18:16
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36
Сцена от „Великият Гетсби“

"Великият Гетсби" – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..

обновено на 25.04.24 в 14:21