Министърът на транспорта Росен Желязков постави въпроса за климатичните промени, които би предизвикало връщането на камионите в страната отправна точка на всеки четири седмици, заложено в пакета „Мобилност“. Министър Желязков бе в Брюксел за заседанието на Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика“.
Министър Желязков се е срещнал с финландското председателство, както и със страните, известни като група на единомислещите - България, Полша, Унгария, Румъния, Литва и Латвия:
„Част от дискусията премина през разбирането за въздействието, което пакет „Мобилност“ ще нанася като щета върху климата, особено в тези непропорционални предложения за връщането на превозните средства по място на установяване на всеки 4 седмици“, каза той.
Според него отпадането на връщането на камиона е една от темите.
„Тя е изключително важна, защото има пряко отношение към политиката за опазване на околната среда и климата, в частност, така и с разбирането, че това е най-несправедливия, непропорционален и дискриминационен елемент в разделянето на страните на централноевропейски и периферни“, добави Росен Желязков.
В тази насока българският министър е получил подкрепа от Ирландия, Португалия и Естония. Той обаче не скри, че ще се наложи България все пак да направи компромиси по пакета, като за целта ще разговаря с представители на транспортния бизнес.
Пред „Хоризонт“ Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ“, но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.
Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб. Новата Европейска комисия трябва да поеме функциите си от 1-ви ноември.
Вчерашният вот - предрешен
Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение в предаването „Преди всички“ евродепутатът Петър Витанов.
„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност“ вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове“.
Текстовете на ЕП - най-радикални
Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални:
„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата“.
Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.
Надежди за диалог и балансирани решения
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.
„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС“.
Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.
Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Искане за нов конвергентен доклад, бих казал без ирония - дивергентен доклад, е решение на правителството на България. Трябва да се прецени, имаме ли основания и аргументи за доклад . Винаги съм казвал, че присъединяването към еврозоната е политически процес. Но е двупосочен, реципрочен процес. Това предупреди макроикономистът проф...
От ПП-ДБ отхвърлиха упреците за лошо финансово състояние, дупка в бюджета и наследени задължения от над 3 млрд. лв. Венко Сабрутев определи тези обвинения като "лъжа“: "Борисов трябва да спре да се прави на "Многострадална Геновева" и да започне да управлява, да спре да се крие зад другите хора. Видяхме, че за 2024 година дупка няма. Първо, лъжата,..
В Сандански отново ще избират общински съветници , след като резултатите от редовните избори в края на 2023 година бяха касирани . Предизборната надпревара вече се превърна в ожесточена битка за гласове, в която основен аргумент отново са парите. Местни политически лидери обвиниха полицията и прокуратурата, че не правят нищо, за да спрат..
Постепенният отказ от руските изкопаеми горива трябва да продължи, заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по време на годишната конференция в Брюксел на посланиците на страните членки. "16-ият пакет санкции срещу Русия предстои да бъде одобрен", увери тя. В новия пакет от санкции на ЕС срещу Русия не..
Ребрандиране на кипърския износ под националната марка "Произведено в Кипър" е крайъгълен камък на новия стратегическия план за действие, за укрепване на кипърската индустрия 2025-2030 г., който предстои да бъде одобрен от правителството до края на февруари. Целта е да се повишат конкурентоспособността и експортните възможности на местния бизнес...
Представители на сдружението “Ангели на пътя” се срещнаха с членове на съдийската колегия на ВСС. По-рано те протестираха пред съвета с искане да бъдат изслушани по време на заседанието, то обаче беше отложено заради липса на кворум. На днешното заседание трябваше да бъде изслушан съдията от Софийския районен съд Мирослав Петров, който поиска..
Европейската комисия ще отпусне 250 милиона евро през тази година за енергийната независимост на Молдова според договорената двегодишна Всеобхватна стратегия за енергийната независимост и устойчивост на Молдова. Нейната цел е да освободи страната от несигурността на руските енергийни доставки и пълното ѝ интегриране на енергийния пазар на ЕС...
Ролята на тези управляващи не е да изправят държавата на крака, първата им грижа е да се наместят те! Това мнение изказа пред БНР политологът Слави..
Държавата има проблем с прозрачността, вече сме във втората четвърт на XXI век, и в администрацията, като Министерството на финансите нямаме дори..
Правителството тръгва с прилично ниво на доверие . Очакваната перспектива е за повече от година управление. Може би президентските избори са..