Министърът на транспорта Росен Желязков постави въпроса за климатичните промени, които би предизвикало връщането на камионите в страната отправна точка на всеки четири седмици, заложено в пакета „Мобилност“. Министър Желязков бе в Брюксел за заседанието на Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика“.
Министър Желязков се е срещнал с финландското председателство, както и със страните, известни като група на единомислещите - България, Полша, Унгария, Румъния, Литва и Латвия:
„Част от дискусията премина през разбирането за въздействието, което пакет „Мобилност“ ще нанася като щета върху климата, особено в тези непропорционални предложения за връщането на превозните средства по място на установяване на всеки 4 седмици“, каза той.
Според него отпадането на връщането на камиона е една от темите.
„Тя е изключително важна, защото има пряко отношение към политиката за опазване на околната среда и климата, в частност, така и с разбирането, че това е най-несправедливия, непропорционален и дискриминационен елемент в разделянето на страните на централноевропейски и периферни“, добави Росен Желязков.
В тази насока българският министър е получил подкрепа от Ирландия, Португалия и Естония. Той обаче не скри, че ще се наложи България все пак да направи компромиси по пакета, като за целта ще разговаря с представители на транспортния бизнес.
Пред „Хоризонт“ Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ“, но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.
Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб. Новата Европейска комисия трябва да поеме функциите си от 1-ви ноември.
Вчерашният вот - предрешен
Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение в предаването „Преди всички“ евродепутатът Петър Витанов.
„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност“ вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове“.
Текстовете на ЕП - най-радикални
Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални:
„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата“.
Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.
Надежди за диалог и балансирани решения
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.
„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС“.
Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.
Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Върховният административен съд остави без уважение искането за спиране на действието на постановлението на Министерски съвет за определяне размера на минималната работна заплата. Съдът остави без уважение искането на Асоциация на индустриалния капитал в България за спиране на действието на Постановлението на правителството за определяне размера на..
Три републикански пътя, които минават през област Велико Търново, ще зимуват в ремонт, съобщи директорът на Областното пътно управление Венцислав Ангелов. Изцяло е подготвен Проходът на републиката и на него вече са монтирани червените ограничителни колчета срещу неправилно изпреварване. Единият от пътищата, които ще зимуват в ремонт, е..
По неофициална информация Унгарското председателство на Съвета на ЕС е изготвило решението за пълноправното приемане на България и Румъния в Шенген от 1 януари 2025 г. Главчев очаква на 12 декември финалното решение за Шенген Документът ще бъде обсъждан утре на заседание на посланиците на страните от ЕС и гласуван на срещата на министрите на..
Малките търговски обекти за хранителни стоки формират 10% от брутния вътрешен продукт на страната. За първи път тази година, традиционната търговия расте по-бързо от модерната на фона на тенденцията от последните 10 години, когато са затворени 10 000 семейни търговски обекта. Въпреки конкуренцията на хипермаркетите, малките семейни хранителни магазини..
Единодушно Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане по същество и обедини в общо дело петте искания за частично или пълно касиране на изборите за 51-во Народно събрание. КС с обновен състав решава по 5 дела за частично или пълно касиране на вота Назначени са експертизи с различни задачи и различни срокове, като най-отдалеченият е 10-и..
Вицепрезидентът Илияна Йотова каза, че утрешният 6 опит за избор на председател на парламента изглежда предизвестен: "До утре има все още много време. След днешните доста радикални заявки на различните политически партии, особено на първите две, к ато че ли този избор изглежда предизвестен. Но все пак нека да се надяваме в следващите часове на..
Архивите от миналото са изключително важни за бъдещето, защото те са ключът към разбирането на това, откъде идваме, какви грешки сме допуснали и какви успехи сме постигнали. Те са мост между поколенията, осигурявайки ценни уроци, които могат да оформят нашето настояще и бъдеще. Така стои въпросът и с османо-турските архиви, които попълват..
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в..
По-добре избори, отколкото правителство на всяка цена . Коментара направи пред БНР социологът Кънчо Стойчев и уточни, че изборите са демократична..