„Поради много причини - някои от тях са в системата, в традициите на системата, други са извън системата – изобщо по отношение на психично-здравната култура. Дори фактът, че нямаме закон за психолозите и психотерапевтите… всичко това прави училищния психолог една много самотна фигура, да е обречен на това неговият директор да цени, да е любопитен, да се интересува, да уважава една различна професионална дисциплина и един различен професионален поглед“, коментира Маринова. Тя подчерта, че психолозите се приравняват с учителите, което размива тяхната роля и олекотява тяхното мнение, когато се ангажират с проблемно поведение на едно дете.
Има класически индикатори за тормоз
Агресия, тормоз, насилие в училище – това са различни неща и е много важно да имаме чувствителност и информираност за отношенията в училище и как можем да разграничаваме едно от друго тези неща. Има определени индикатори за тормоз. Норвежки изследовател повече от 40 години се занимава с темата и е дал поне три такива индикатора – неравнопоставеност, продължителност, злонамереност. Тормозът е продължителен във времето и се случва между две деца, които не са равнопоставени, поясни Анет Маринова.
„Агресията е присъща на човека, без да си в контакт с личната си агресия, няма как да влезеш в контакт със социалната връзка. Трябва да има някаква доза, в която да можеш да се заявиш, да можеш да се изразяваш, ако щеш, да се бунтуваш. Агресията е нещо, с което ние си имаме работа непрекъснато. Културата и обществото са създали инструментите как да можем да овладяваме някаква част от природата си.“
Кибер тормозът оставя сериозни следи
В модерния свят като отделна посока се откроява кибер тормозът. Въпреки повечето проучвания, в които децата заявяват като най-силно усетено физическото насилие, има данни, че тъкмо кибер тормозът причинява най-големи страдания, обиди и унижения, защото по думите на психолога „има следи, има свидетели, това се случва на една виртуална сцена“.
Формите на тормоз обикновено остават скрити за учителите, подчерта Анет Маринова. „Има един естонски филм – „Класът“, със свободен достъп, може да бъде намерен по интернет, който показва механизма на подобни отношения буквално под носа на учителите, които не могат да усетят това ниво на злост, на намерения да причиниш вреда и да унижиш, което се разиграва особено между юноши.“
Стигматизиране на насилниците
Маринова обърна внимание върху стигматизирането на насилниците и отбеляза, че се маргинализират ученици, които получават етикет. „Насилник, жертва, наблюдател – работи се с този модел: триъгълника, което обаче подкрепя подобни поведения, отколкото да разрешава проблема.“
Училищният психолог е на мнение, че ценността на добрите отношения трябва да бъде втъкана в училищния живот и учители, и ученици, и родители да могат да говорат за тази ценност, а не да изпълняват просто процедура или арголитъм по механизма за тормоз.
Анет Маринова е участвала в проекта на УНИЦЕФ „Училище без насилие“. Тя е психолог в образованието, клиничен социален работник и психоаналитичен терапевт. Координирала е работна група за Наредбата за приобщаващото образование към МОН. Преподава в магистърска програма по „Психология на развитието“ в Нов български университет. Докторант е в Института за изследване на населението и човека към БАН.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.Д-р Людмила Баждарова е гост в рубриката "Горещи сърца". Тя е педиатър, неонатолог и детски кардиолог. Завършва Медицинския университет в София през 1990 г. През 2001 г. придобива своята първа специалност Детски болести. През 2006 г. придобива специалност - Детска кардиология, а през 2021 г. - и третата си специалност - Неонатология...
Как България да напредва? Калин Симеонов – носител на награда "Джон Атанасов", има своя отговор. Страната трябва да задържа умните програмисти. Тази година заедно с Драгомир Попов той е отличен с грамота "Джон Атанасов" в категорията "Ученици и техните преподаватели". Калин Симеонов започнал да се занимава с програмиране от интерес...
Драгомир Попов е един от тазгодишните носители на грамота от наградите на името на Джон Атанасов. Драго е от Перник, учи в Софийския университет и мечтае да програмира алгоритми за игри. Младежът учи софтуерно инженерство във Факултета по математика и информатика . Смята, че "това е поле, което въпреки навлизането на ИИ ще може да устои..
Сертификат за номинация в категория "Джон Атанасов – вдъхновител и създател на таланти" тази година получи Теодор Николов. Той е учител по информационни технологии в плевенското ОУ "Васил Левски". Просто нещата се получават, казва Николов, чиито ученици са неколкократни национални шампиони в STEM конкурси, национални състезания по..
Между олимпиадите и обучението дванадесетокласникът от Софийската математическа гимназия Борис Михов е разбрал еднo - допълнителните усилия дават резултат и учат на отговорност . Благодарение на това Борис е носител на сребърен медал от Международната олимпиада по информатика 2024, на златен медал от Балканската олимпиада по информатика и още..
През септемвр и Българската академия на науките избра нови член-кореспонденти, сред които и проф. д-р Славчо Томов, известен учен, хирург и общественик в областта на медицинските науки. Проф.Томов е сред най-известните онкохирурзи в света , чието име се свързва с хирургията на бъдещето – роботизираната хирургия. Има множество..
" Трябва да имаш очи да видиш и да усетиш безценните свойства на живота , защото иначе може да го намразиш, а тогава и той ще те намрази". Това каза пред БНР актьорът и режисьор Деян Донков и сподели, че вярва в чудеса и често се осланя на вярата. " Аз съм силно вярващ! Вярвам, че Бог е в мен и аз съм в него ! Първият моноспектакъл на Деян..
Без заря, но с лазерно шоу, София ще посрещне Новата година на площад „Александър Първи Батенберг“. След 21 ч. започва концертът на столичния..
Регистрацията на Българската православна старостилна църква (БПСЦ) е изцяло в духа на демократичния плурализъм. Това каза пред БНР журналистът Горан..
Пожар е възникнал тази сутрин във влакова композиция на Централна гара в София. Сигналът за пожара е подаден минути преди 3 ч. тази сутрин. На място са..