Арт академията е проект на сдружение „Тишина“, което има 20-годишен опит в работата с деца с увреждания. Ръководител е Мария Атанасова, която две десетилетия прави театър с глухонеми деца.
Някои от тях са натрупали смелост и могат да се похвалят с диплома от НАТФИЗ, а сега работят в новосъздадената Арт академия, като споделят опита си с онези, които тепърва стъпват на сцената.
Групата за синхронно пеене и танци „Жестим“ и театър „Мим-Арт“ са също проекти на сдружение „Тишина“ и са част от Арт академията, чиято дейност се реализира чрез еврофинансиране. „Грозното пате“ е част от афиша на Столичен куклен театър, който отдавна е партньор на театър „Мим-Арт“.
Хора от уязвими групи получават шанс за изява
„Главната цел е да се улесни достъпа до устойчива заетост на хората с проблеми, да се осигури подкрепа за социалното включване на уязвимите групи. Фокусът е лицата с различни увреждания. Ние създаваме едно социално предприятие към сдружение „Тишина“, в което назначаваме хора от тези социални групи. С Тях работим за развитие на техните творчески възможности, като създаваме спектакли, които после представяме на широката публика“, разказа пред „Хоризонт“ Мария Атанасова.
В рамките на проекта се реализират две постановки. Едната - „Грозното пате“ е за деца. Изборът на заглавие не е случаен - нейното послание е да не позволяваме на другите да казват какви сме и какви да бъдем. То е изключително силно, когато се предава от глухи актьори.
Глухонеми и професионални актьори рамо до рамо
В работния процес помага жестомимичен преводач. Освен него на глухонемите актьори партнират професионалните актьори Любен Чаталов, Симеон Владов, Георги Низамов, Красимира Демирева и Антон Тонев - Тони. Освен в „Грозното пате“, актьори с увреждания участват и в други постановки. „Записваме истинските актьори, гласовете им, на диск. После от този диск глухите актьори научават текстовете. Работим с жестове и с емоциите на гласа на записания актьор. По този начин постановката се разбира от глухата публика“, пояснява Мария Атанасова.
В рамките на проекта се осъществява и спектакъл за възрастни - „Депутатски страсти“, в който основната роля е поверена на професионалните актьори. Заглавието присъства веднъж месечно в афиша на Сатиричния театър. В главната роля влиза Симеон Владов, който казва, че пиесата показва нашия съвременен живот.
„Става въпрос за депутат, който иска да стане министър. Той няма качествата за това и, разбира се, го прави по втория начин – чрез връзки, подкупи, манипулации...“
Музиката за хора с увреждания като кауза
За музикалната среда в спектаклите помага барабанистът и съосновател на групите „Импулс“ и „Спринт“ Пейо Пеев. Това не е единственият социален проект, в който той участва. Пеев отдавна работи с деца с увреждания и води клас по барабани в център „Чудеса“.
„Имаме уроци по барабани за хора с увреден слух, имаме епилептици, имаме хиперактивни деца. Много е интересно, че постигаме успехи. Вече някои от децата четат ноти много добре. Имаме деца, които свирят на китара. Аз се учудвам от факта, че има деца, които не могат да пишат, пък знаят нотите.“
„Арт академията за сценични и приложни изкуства“ ще продължи да реализира спектакли, а в момента работи по няколко нови проекта, уверява актьорът Симеон Владов. Специално за „Мим-Арт“ театъра се пише комедия, чието заглавие засега е творческа тайна. В новата пиеса рамо до рамо ще играят професионални и глухонеми актьори.
Още за инициативата - в звуковия файл.От божествените деликатеси през традиционно, простичко, носталгично и убийствено вкусно приготвени храни, през екзотично звучащите и пропити от оригиналност кулинарни изобретения....в "Изотопия" стигнахме до противните, отблъскващи, шокиращи измерения на световната кулинарна култура.... Дълбоко в хранителните табута навлиза Автономията за..
След години живот в чужбина млади семейства в Габровско избират да живеят на село и да се върнат към корените си. Те ще се съберат на среща в Трявна в рамките на кампанията "ЗАвръщането" , започнала в края на 2022 г. Историите си ще разкажат млади хора, завърнали се от Англия, Германия и Дания. Целта на кампанията и на срещата е да се..
В 43 - ти епизод на рубриката "Америка-илюзии и реалности" гост е учителката по музика Елица Йорданова , която живее в Мисисага, един от сателитите на Торонто повече от 30 години, но не е спряла да се връща в България и да създава нови културни мостове между двете страни. САЩ са единствената страна, с която граничи Канада . Всички други..
Глория Костадинова - Петрова на 24 години от Враца е гост в рубриката ни "Горещи сърца" . От дете тя е отдадена на книгите, литературата и творческото писане . Участва в ученически конкурси за поезия и пише първия си роман, когато е петнайсетгодишна. Увлечението и страстта към литературата са споделени и в семейството ѝ . Със..
За нея няма невъзможни неща. Но най- важното за нея е да накара децата, а и възрастните да повярват в силата на изкуството и познанието. Тя е на 30 години, вече е усвоила няколко професии. Завършила е театрално изкуство, докторант е по "Кинознание и телевизия", преподава на студенти в Югозападния университет, работи като експерт "Реклама" в Радио..
Днес се навършват 148 години от избухването на Априлското въстание . По този повод за героичното време в българската история след подвига на априлци говорим с Ивайло Шопски от Националното дружество "Традиция" . Отбелязваме 148-мата годишнина от избухването на Априлското въстание по стар стил Да се обърнем към народното..
Преди 5 години на една детска площадка в София една майка вижда как дете съветва друго дете да не играе с момиче в инвалидна количка, защото момичето е заразно. Така Анна Йончева решава да направи децата с увреждания видими, за да могат другите деца да свикнат с тях и да играят заедно. Тя е фотограф-любител, основател на проекта „Различните деца“,..
След години живот в чужбина млади семейства в Габровско избират да живеят на село и да се върнат към корените си. Те ще се съберат на среща в..
За периода 2021-2023 г. БДЖ отчита 23% ръст на разходите. От 2012 г. до 2024-та пък има едва 1,8% ръст в цената на билетите . Това обясни..
Имах два избора - или да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта, защото очевидно той не разбира от дума. Реших, че е по-добре..