Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Карима Дели: Климатичните цели не могат да се смесват с пакета „Мобилност“

Бях шокирана от думите на Ангел Джамбазки, заяви евродепутатката

| обновено на 19.12.19 в 08:51
Карима Дели
Снимка: Европейски парламент

Председателката на транспортната комисия в Европейския парламент Карима Дели смята, че климатичните цели на Комисията фон дер Лайен не могат да се смесват с пакета „Мобилност“.

В ексклузивно интервю за „Хоризонт“ тя заяви, че „ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт“.

Вчера стана ясно, че Европейската комисия ще направи  допълнителна оценка на разпоредбите, според които камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции. Целта е да се види как те ще повлияят върху Зеления пакт.

Дели коментира още пакета „Мобилност“, съпротивата към него на 5 страни-членки, сред които и България, както и думите на евродепутата Ангел Джамбазки за алжирския ѝ произход.

Госпожо Дели, вероятно сте запозната с намерението на Европейската комисия да направи допълнителна оценка на една от клаузите в пакета „Мобилност“ върху стратегията за климата и по-конкретно на връщането на камиона в страната, в която е регистриран, на всеки 8 седмици. Миналата седмица изразихте задоволство от постигнатото споразумение между трите европейски институции по пакета. При това положение дали на този триалог всичко е било внимателно договорено, щом се стига до допълнителни оценки?

Вижте, до момента има споразумение между Съвета и Европейския парламент. Държа да кажа, че пътят на пакета „Мобилност“ бе изпъстрен с всякакви препятствия. Нека припомня, че Комисията представи цяла серия от предложения през май 2017-та година. Междувременно парламентът гласува по текста 6 пъти, разбира се, имаше проблеми и при страните-членки. Но ние стигнахме до споразумение през декември миналата година. Виждате колко време отне всичко и затова смятам, че е крайно време пакет „Мобилност“ да влезе в сила.

Ако обаче Комисията реши, че разпоредбата за връщането на камионите е в разрез с целите за климата, тогава няма ли пак да започнем от нулата?

Не, защото при валидирането на дадено споразумение важи следната процедура - Комисията предлага, а законодателите, тоест, Европейският парламент и Съветът го потвърждават. Сега е ясно едно -  че страните-членки, както и евродепутатите, се споразумяха по текстовете като цяло. Колкото до Комисията, тя трябва да разбере, че е наистина неотложно отново да затвори пакета, за да даде най-сетне точната юридическа рамка на водачите и участниците в бранша. Сега по основния ви въпрос за връщането на камионите - тук казваме няколко неща. Първо, връщането на празен камион почти не съществува. Ако сте транспортно предприятие и организирате добре бизнеса си, това почти не се случва. Второ, броят на операциите годишно е едва 6. Никой не може да ме накара да повярвам, че съвкупността от тези операции ще повлияе допълнително на въглеродните емисии. Ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт. В един текст, в който се говори за социални условия и условия на труд на наемните работници, не може да се намесват и въглеродните емисии.

Нека все пак да отбележа, че пет страни, сред които и България, яростно се противопоставят на пакета в настоящия му вид. А това никак не е малко предвид факта, че те са част от 27-те - явно ще останем толкова в края на януари сред оттеглянето на Великобритания...

Съвсем конкретно ще ви отговоря, че на този етап трябва да изчакаме и да видим какво ще се случи в петък. Тогава ще е последното заседание на Съвета, който ще валидира споразумението. После ще видим и следващите етапи.

Какви се очаква да бъдат те?

На следващия етап се очаква споразумението да се валидира от  транспортната комисия в Европейския парламент в края на януари.

Знаете вероятно, че несъгласните страни, сред които и моята, възнамеряват да внесат колективен иск по пакета в Съда на ЕС…

Могат, тяхно право е. Но трябва да се има предвид, че решенията на съда отнемат време, а ние не разполагаме с време, за да оставим празно едно юридическо пространство за условията на труд и сигурността на пътя.

И пак да повторя същия въпрос - ако решението е в наша полза и започнем от нулата?

На този етап не мога да отговоря, защото не знам какво би било решението на Съда. Наистина не мога.

Ще коментирате ли думите на колегата ви Ангел Джамбазки, с които при разговор по пакета подчертава произхода ви от Алжир, както и на колегата ви Исмаил Ертуг от Турция?

Бях изключително шокирана от думите на този евродепутат. Смятам, че можем да имаме различия по политически въпроси, но в никакъв случай не мога да приема някой да ме атакува за произхода ми. Не това е начинът. 

Интервюто на Ангелина Пискова с Карима Дели можете да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

ЕК оценява ефекта от връщането на камионите по пакета "Мобилност"

Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..

обновено на 18.12.19 в 17:20
ВИЖТЕ ОЩЕ

Високите температури налагат ограничения на скоростта на влаковете

Високите температури налагат и днес ограничения на скоростта на влаковете, съобщават от Националната компания "Железопътна инфраструктура".  Ограниченията се правят ежегодно в участъци с критично високи температури на релсите.  От..

публикувано на 16.07.24 в 16:29
Андрей Гюров

Андрей Гюров очаква УС на БНБ да отхвърли отстраняването му от поста подуправител

Андрей Гюров очаква Управителният съвет на БНБ да отхвърли отстраняването му от поста подуправител и ръководител на управление "Емисионно" заради несъвместимост. Това се казва в позиция на Гюров, разпространена в социалните медии, изпратена и до БНР...

публикувано на 16.07.24 в 16:14
Д-р Зорница Тоткова

Д-р Зорница Тоткова: Високите температури правят водачите не толкова бдителни на пътя

В жегите агресията на пътя се засилва , това предупреждава доц. Зорница Тоткова от Институт за изследване на населението и човека при БАН .  Тя е и психолог, който направи преди година проучване в областта на транспортната психология .  В жегите да..

публикувано на 16.07.24 в 16:06

Такси и инфраструктура намалиха работата на фериботния терминал край Силистра

Няма увеличение на натовареността на работа на фериботния терминал за тежкотоварни автомобили край Силистра, след началото на ремонта на Дунав мост. Дори е намаляла, сравнено с началото преди три години, въпреки организирания денонощен режим на..

публикувано на 16.07.24 в 16:03

14-годишно момиче загина в катастрофа край Ивайловград

Момиче на 14 години от Ивайловград е жертва в катастрофа, станала след полунощ на пътя между село Хухла и Ивайловград, съобщиха от Областната дирекция на МВР в Хасково. Момичето е пътувало в автомобила на 18-годишен шофьор. Младежът е загубил контрол над..

публикувано на 16.07.24 в 16:03

Експерти са категорични: Обходен път на Плевен трябва да има

В Плевен кръгла маса събра по неотложни проблеми на града представители на архитектите, инженерите в инвестиционното проектиране, камарата на строителите, кметове и други, които имат отношение към стратегически проекти. Те са свързани с пътната..

обновено на 16.07.24 в 15:58

Клиенти на Банка ДСК сигнализират за необяснимо намаляване на суми по сметките

Клиенти на Банка ДСК сигнализираха пред БНР, че са установили необяснимо намаляване на суми по сметките им.  От банката съобщават, че става дума за технически проблем, при който плащания с карта са били отчетени втори път и при това дублиране салдото..

публикувано на 16.07.24 в 15:55