„Разчетите, които сме направили за 450 млн. лв. приход за 2020 г. при данните, които превозвачите предоставят, са реалистични. Очакват се месечни приходи от около 40-60 млн. от тежкия трафик“. Това посочи пред БНР проф. Олег Асенов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.
По думите му 450 млн. са около половината от очакваното за издръжка на пътната инфраструктура, но:
„В контекста на необходимостта от плавен преход, в контекста на това, че тази реформа действително трябва да бъде ефективна и да не е шокова – смятам, че тези резултати, ако бъдат постигнати след първите 3 месеца, ние ще се поздравим с една успешна първа крачка в тази реформа“.
„Тол системата е нещо радикално ново. Ние винаги сме настоявали за плавен преход, който да гарантира, че няма да има шок на транспортния пазар“, коментира от своя страна Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. Той припомни, че са водени много разговори, но при последния етап – с цените на системата, регионалното министерство го е направило еднолично. Именно това е накарало бранша да обяви национален протест.
В петък след среща при премиера и приетите параметри, дадени от превозвачите, протестът се отложи с поне 3 месеца.
Според Арабаджиев предложените от тях цени са реалистични. Той отбеляза, че България е и транзитна държава. Освен това е категоричен, че е трябвало да се „даде глътка въздух за българските превозвачи на вътрешния пазар“. Превозвачите смятат, че държавата умишлено е занижила данните, с които е правила изчисленията за тол системата, а реалистичните данни са за по-голям километраж на превозвачите, откъдето ще бъде компенсирана и разликата между по-високите и по-ниските цени на тези такси.
За нас е важен диалогът, от пролетта водим този диалог, посочи проф. Асенов и добави: „Основната ни цел е да постигнем балансиран модел на тол системата, така че наистина да има смисъл от въвеждането на тази реформа. Превозвачите са наши партньори. В рамките на диалога те поеха ангажимент, че ще направят всичко необходимо от 1 март успешно да стартираме системата. Този диалог и поетите ангажименти ни дават основание да вярваме в успеха на тази реформа“.
От своя страна Йордан Арабаджиев бе категоричен, че превозвачите ще изпълнят своите ангажименти: „Искаме тол системата да заработи от 1 март, но с цени, които са адекватни за българския пазар и транспорт и да са адекватни към състоянието на пътната мрежа“.
До 1 март (до въвеждането на тол системата) тежкият трафик се таксува с електронна винетка по старата тарифа, каза Олег Асенов. По думите му за 2019 г. АПИ е събрала 392 млн. лв. от лекия и тежък трафик. Той отбеляза, че целта на реформата е да се създаде справедлив модел на пътно таксуване.
В разчетите на АПИ е заложено средно 15% от приходите от тол системата да отиват за обслужване на системата.
Петър Мутафчиев – председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура, поздрави превозвачите с „победата“ от петък. Според него обаче това няма да реши проблемите на българските пътища. Той подчерта, че таксите на превозвачите и тези от разчетите на Световната банка рязко се разминават и се обърна към проф. Олег Асенов:
„Ако приемате за истина данните на превозвачите, вие ще заведете ли дело срещу Световната банка за това, че са ви заблудили в таксите, защото там има такси от 33-39 стотинки на километър, даже 90 стотинки за определен тип камиони. Ще поискаме ли тези пари, които са на данъкоплатците, да се върнат обратно на държавата. Значи Световната банка не е била точна в прогнозите и тя е заблудила българското правителство. Надявам се, че това не е така. Но с твърденията от вчерашния диалог нещата вървят в тази посока – ако с 11 стотинки успеем да направим тези приходи, които твърдят превозвачите“.
Мутафчиев има много въпроси по тол системата. Според него диалогът върви като „след дъжд качулка“:
„Всички тези спорове няма да доведат до ефективната работа на системата т.е. тя да даде този ефект, че ние да имаме по-добри пътища, да можем чрез по-добрите пътища да повлияем върху по-интензивното развитие на пътната мрежа в страната, а също и да помогнем за безопасността на движението“.
„Време е да се направи една проверка и да се разбере кой казва истината в АПИ за целия този процес на формиране на системата“, призова Петър Мутафчиев. Трябва да има отделени пари за поддръжката на второкласна, третокласна и първокласна пътна мрежа, подчерта той и изказа мнение, че тази система и тази политика на правителството не дава това решение.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
В понеделник няма да има национален протест на превозвачите. Това стана ясно след среща на браншовите организации с премиера Бойко Борисов и министри. Тол системата ще стартира от 1 март, но с по-ниски тарифи, предложени от превозвачите. След..
Евродепутатът от "Обнови Европа" Илхан Кючюк бе избран за председател на комисията по правни въпроси в Европейския парламент. Още четирима наши представители в Европарламента получиха ръководни места в комисиите. Евродепутатката от Прогресивния..
Общински съветници в София настояват да бъдат предприети спешни мерки за подобряване на условията във ветеринарната клиника "Връбница" към общинското предприятие "Екоравновесие" и да бъде отменена заповедта, с която се забранява достъпа на доброволците..
Надежда всички имаме, но оптимизмът е дефицитно чувство във връзка с третия мандат за съставяне на правителство. Това коментира пред БНР политологът Ружа Смилова. "Вече видяхме най-малко 3 неуспешни опита за сформиране на правителство с..
Служебният премиер Димитър Главчев е склонен да остане на поста, ако третият мандат не бъде изпълнен и страната отново трябва да бъде управлявана от служебен кабинет. Това стана ясно от думите на самия Главчев, който по-рано днес отговаря на въпроси..
Президентът Румен Радев удостои с орден "Мадарски конник" първа степен посланика на Финландия Кристина Кувая-Ксантопулос. Дипломатът получи отличието за заслуги за укрепването на отношенията между двете държави. Мира Стефанова с още информация...
Голяма част от силите, които седем денонощия се бориха с огнената стихия в Ямболско, са предислоцирани на българо-гръцката граница, където е възможно огънят от гръцка страна да се прехвърли на наша територия. Това е информирал вътрешния министър Калин..
Около 700 безработни ще могат да се включат в дейности, свързани с гасенето на пожарите и преодоляване на нанесените от огъня щети в засегнатите общини. Това съобщиха от МТСП. Средствата за сформирането на аварийните екипи в размер на 3,4 млн. лв. са..
Очакваме медийна атака, инвестициите да приключат завинаги и Ивелин Михайлов да бъде убит или инсцениран арест. Това заяви в интервю пред..
"Няма как да не се съглася, че политическата система в този ѝ вид е в много тежка криза. Явно се вижда как кабинетът на Главчев оказва много сериозна..
Няма как да има две ДПС-та, има едно и то е под лидерството на почетния председател Ахмед Доган. Всеки, който не върви по този път, не е ДПС...