Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тол спокойствие ... поне за 3 месеца

„Разчетите, които сме направили за 450 млн. лв. приход за 2020 г. при данните, които превозвачите предоставят, са реалистични. Очакват се месечни приходи от около 40-60 млн. от тежкия трафик“. Това посочи пред БНР проф. Олег Асенов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.

По думите му 450 млн. са около половината от очакваното за издръжка на пътната инфраструктура, но:

Проф. Олег Асенов
Проф. Олег Асенов
„В контекста на необходимостта от плавен преход, в контекста на това, че тази реформа действително трябва да бъде ефективна и да не е шокова – смятам, че тези резултати, ако бъдат постигнати след първите 3 месеца, ние ще се поздравим с една успешна първа крачка в тази реформа“.

„Тол системата е нещо радикално ново. Ние винаги сме настоявали за плавен преход, който да гарантира, че няма да има шок на транспортния пазар“, коментира от своя страна Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. Той припомни, че са водени много разговори, но при последния етап – с цените на системата, регионалното министерство го е направило еднолично. Именно това е накарало бранша да обяви национален протест.

В петък след среща при премиера и приетите параметри, дадени от превозвачите, протестът се отложи с поне 3 месеца.

Йордан Арабаджиев
Йордан Арабаджиев
Според Арабаджиев предложените от тях цени са реалистични. Той отбеляза, че България е и транзитна държава. Освен това е категоричен, че е трябвало да се „даде глътка въздух за българските превозвачи на вътрешния пазар“. Превозвачите смятат, че държавата умишлено е занижила данните, с които е правила изчисленията за тол системата, а реалистичните данни са за по-голям километраж на превозвачите, откъдето ще бъде компенсирана и разликата между по-високите и по-ниските цени на тези такси.

За нас е важен диалогът, от пролетта водим този диалог, посочи проф. Асенов и добави: „Основната ни цел е да постигнем балансиран модел на тол системата, така че наистина да има смисъл от въвеждането на тази реформа. Превозвачите са наши партньори. В рамките на диалога те поеха ангажимент, че ще направят всичко необходимо от 1 март успешно да стартираме системата. Този диалог и поетите ангажименти ни дават основание да вярваме в успеха на тази реформа“.

От своя страна Йордан Арабаджиев бе категоричен, че превозвачите ще изпълнят своите ангажименти: „Искаме тол системата да заработи от 1 март, но с цени, които са адекватни за българския пазар и транспорт и да са адекватни към състоянието на пътната мрежа“.

До 1 март (до въвеждането на тол системата) тежкият трафик се таксува с електронна винетка по старата тарифа, каза Олег Асенов. По думите му за 2019 г. АПИ е събрала 392 млн. лв. от лекия и тежък трафик. Той отбеляза, че целта на реформата е да се създаде справедлив модел на пътно таксуване.  

В разчетите на АПИ е заложено средно 15% от приходите от тол системата да отиват за обслужване на системата.

Петър Мутафчиев – председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура, поздрави превозвачите с „победата“ от петък. Според него обаче това няма да реши проблемите на българските пътища. Той подчерта, че таксите на превозвачите и тези от разчетите на Световната банка рязко се разминават и се обърна към проф. Олег Асенов:

Петър Мутафчиев
Петър Мутафчиев
„Ако приемате за истина данните на превозвачите, вие ще заведете ли дело срещу Световната банка за това, че са ви заблудили в таксите, защото там има такси от 33-39 стотинки на километър, даже 90 стотинки за определен тип камиони. Ще поискаме ли тези пари, които са на данъкоплатците, да се върнат обратно на държавата. Значи Световната банка не е била точна в прогнозите и тя е заблудила българското правителство. Надявам се, че това не е така. Но с твърденията от вчерашния диалог нещата вървят в тази посока – ако с 11 стотинки успеем да направим тези приходи, които твърдят превозвачите“.

Мутафчиев има много въпроси по тол системата. Според него диалогът върви като „след дъжд качулка“:

„Всички тези спорове няма да доведат до ефективната работа на системата т.е. тя да даде този ефект, че ние да имаме по-добри пътища, да можем чрез по-добрите пътища да повлияем върху по-интензивното развитие на пътната мрежа в страната, а също и да помогнем за безопасността на движението“.  

„Време е да се направи една проверка и да се разбере кой казва истината в АПИ за целия този процес на формиране на системата“, призова Петър Мутафчиев. Трябва да има отделени пари за поддръжката на второкласна, третокласна и първокласна пътна мрежа, подчерта той и изказа мнение, че тази система и тази политика на правителството не дава това решение.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

Няма да има национален протест на превозвачите в понеделник

В понеделник няма да има национален протест на превозвачите. Това стана ясно след среща на браншовите организации с премиера Бойко Борисов и министри. Тол системата ще стартира от 1 март, но с по-ниски тарифи, предложени от превозвачите. След..

обновено на 10.01.20 в 13:55
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ансамбъл

В Чикаго продължава 15-то издание на фестивала "Верея"

В Чикаго днес е 3-ят ден, кулминацията на 15-то издание на фестивал "Верея", . Тази година фестивалът събира 30 танцови състава и близо 600 участници от САЩ, Канада и за втора поредна година, и от Европа. Миналата година гостува танцов..

публикувано на 26.04.25 в 11:33
Снимката е илюстративна.

Изложение събра много българи - любители на мотори в Солун

 Много българи, любители на мотоциклети са на изложението в Солун. Още на паркинга на международния панаир в Солун прави впечатление пристигналите стотици български рокери за изложението. В палата 13 на панаира са представени 21 марки мотоциклети,..

публикувано на 26.04.25 в 11:31
Студенти от НАТФИЗ

"36 часов театрален и филмов маратон" на 25, 26 и 27 април

В студиото на БНР са студенти от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Те идват при нас с покана към вас, да се насладите на тяхното изкуство.  За тази цел в рамките на три дни – 25, 26 и 27 април те ще покажат своя труд в областта на театралното и..

публикувано на 26.04.25 в 11:10

Папата, който искаше църквата да излезе на улицата

Определян е като папата на хората, на мира и милосърдието. Светла личност и истински духовен водач. Изпращат папа Франциск в последния му земен път Франциск стана вторият глава на Римокатолическата църква, който дойде в България -..

публикувано на 26.04.25 в 10:55

Якоб Киркегор: Никой в САЩ и от глобалната общност няма ясна представа как да се справи с несигурността, отприщена от Тръмп

Несигурността тегне над пролетните срещи на Международния валутен фонд и Световната банка. И докато водещи икономисти и финансисти, които по традиция се събират във Вашингтон за форума, обсъждат промените в глобалната търговия заради митата,..

публикувано на 26.04.25 в 10:30

Клод Маурер: Сегашният световен ред е от полза за САЩ и Китай. Ако го разрушат, ще има само губещи

Кой ще издържи по-дълго в търговската война между САЩ и Китай? Въпросът има не само икономически аспект, но и политически. На първо време икономиката на най-големия износител в света - Китай, ще страда. Еднопартийната система може да е най-големият..

публикувано на 26.04.25 в 10:25

В Севлиево започва 11-ото издание на националния фестивал "Семе българско"

11-ото издание на националния фестивал "Семе българско" започва днес в Севлиево. Космическият глас на Валя Балканска и гайдата на Петър Янев ще дадат начало на фестивала "Семе българско", който вече е традиционен за Севлиево.  Музикалната сцена..

публикувано на 26.04.25 в 10:23