Кой не знае разказа на Михалаки Георгиев „Меракът на чичо Денчо“?! Е, в Израел не го познават, но направиха истински спектакъл на камерния оркестър, точно на базата на този мерак.
Публиката беше от средношколци, но мнозина бяха довели и по-малките си братя и сестри. Юношите бяха старателно подбрани. Това не са само деца, които свирят на някакъв инструмент (то в Израел има ли чедо на амбициозна майка, което да не свири на нещо, а дори в песните се пее за „идише маме“, пред която няма бариери, щом се отнася за наследниците й), а такива, които участват в някаква музикална формация или оркестър. Според неуморния диригент на Израелския камерен оркестър, днешните юноши може и да свирят в оркестър, но рядко, почти никога не ходят физически на концерт или опера. (Дори на Израелската филхармония, която е един от водещите музикални състави в света, е трудно да се състезава с youtube и другите интернет музикални сайтове.) Затова направи концерт за оркестър и смартфон за средношколци и студенти.
За разлика от другите представления, в началото на концерта не обявяваха всички да затворят мобилните си телефони, а точно обратно: всички да настроят телефона си на изписана на светлинно табло на сцената апликация. Самият смартфон трябваше да бъде на „самолетен режим“ и концертът можеше да започне. Произведенията бяха повече от познати: като се започне 40-тата симфония на Моцарт и се стигне до „Солико“ (тук представена не като любимата песен на Сталин, а като произведение на грузинския композитор Цинцадзе). Но докато траеше концерта, на слушателите им се наложи точно и много бързо – за по 10 секунди, да отговарят на въпроси, свързани с изпълненията. Сигурно доста са се забавлявали диригентът и музиколожката на оркестъра, докато са измисляли въпросите, а още повече вариантите на отговор, защото анкетата бе от „затворен тип“. Например питаха защо един и същи мотив звучи толкова много пъти по време на дадено произведение: 1.защото композиторът се съмнява в музикалната памет на слушателите и е решил да им го повтаря докато най-накрая го научат; 2.защото на композитора не му достига въображение да измисли нещо друго или 3.защото това е основна тема, която търпи различни разработки. Или още по-директният въпрос: „Кой шуми така ужасно на сцената“ естествено се отнасяше до ударната секция. Като става въпрос за отделните семейства инструменти, в отговорите фигурираше както семейството на струнните, на духовите и на ударните инструменти, така и семейство Коен, което може би също е на сцената. Налагаше се и бърза реакция, за да се забележи в конкретното произведение, кой инструмент въвежда темата или кой поддържа ускоряването или забавянето на ритъма. На светлинното табло веднага личеше кой от зрителите, повече от които участваха с ник-неймове, набира най-много точки от верни отговори. И накрая първите двама имаха привилегията да дирижират. Предполагам, че всеки от тях безброй пъти е размахвал ръце или е тактувал с крак, докогато свири оркестър, но да „свириш на оркестър“ се оказа доста трудно. Макар произведението, в което двамината победители изпитваха уменията си, да беше до болка познато – „Унгарски танц 6“ на Брамс, едно е да ръкомахаш пред водени от друг диригент музиканти, които си знаят партиите, а съвсем друго - да ги водиш. Това означава да си представиш музиката с поне 5 ноти напред. Точно при това произведение темпата се сменят доста бързо, което значи, че трябва да покажеш на оркестъра миг преди това, че е настанало време да го стори. На всичко отгоре единият от мераклиите да бъде диригент се оказа левичар и на оркестрантите им бе доста трудно за гледат огледално диригентската пръчица. Та така с мерака на чичо Денчо...
Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..
Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..
В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..
Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..
Трудно е да се прецени дали ПП-ДБ ще са втори на изборите, но няма съмнение, че вдъхновението е напуснало избирателите на ПП-ДБ и ще доведе до..
"Чак опашки не може да кажем, че има за тестване за коклюш, но има многократно повишен интерес към тестовете . Това е нормално предвид ситуацията в..
"В последните години се борих много активно срещу целия модел в България, който не предоставяше медийна свобода, не предоставяше върховенство на..