Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трябва ли да се плаща винетна такса за 1 км и други парадокси

Снимка: Радио Видин

Разстоянието между Павликени и Бяла черква разстоянието е 1000 крачки – то може да бъде изминато безплатно, ако се ползва общинската пешеходна алея и платено – с автомобил или с автобус по третокласния републикански път. Пред тази дилема всекидневно са над 2000 жители на Бяла черква и с. Росица.

Местните определят ситуацията като парадоксална и не приемат да бъдат делени на хора от провинцията и столичани, а премиерът да нарежда на шефа на АПИ къде да има и къде да няма винетки, разказва в репортажа си кореспондентът на БНР във Велико Търново Здравка Маслянкова.

„Не може в София Северна – Южна тангента, гледаме по новините, много повече километри, а тук за един километър – винетка“, казват местни жители.

Пред БНР Силвия Георгиева, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ), заяви, че знае за ситуацията в община Павликени още от началото на миналата година и това един от общо 5 такива случая.

В предаването „Преди всички“ тя отбеляза, че ситуацията има дълга предистория – още от 3 януари м.г., когато стана ясно, че ще трябва да се плащат винетни такси за подобни участъци, които свързват градовете с крайградските зони или с близки населени места.

„Още тогава НСОРБ имахме среща с премиера и постигнахме съгласие да предложим на общините, които желаят да стопанисват за своя сметка подобни участъци и да ги придобият в собственост, да заявят това свое желание. Общините, които заявиха това желание, са Павликени, Белица, Челопеч, Рила, Варна и Шумен. Павликени вече получи официален отказ, а за останалите пет процедурите продължават“, посочи Силвия Георгиева.  

Опитваме се да преминем през тежките и тромави процедури пътищата, които са публично-държавна собственост, да станат публично-общинска собственост, каза още тя.

Според нея има съвсем нова теза в публичното пространство за друга възможност, че „общините може сключват споразумение с АПИ и да ѝ плащат за поддръжка“: „Очакваме допълнителна информация от Пътната агенция и от регионалното министерство каква е тази възможност и как да се възползваме от нея“.

От своя страна Петър Мутафчиев, бивш транспортен министър и настоящ председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ), заяви в предаването, че най-напред трябва да се зададе въпроса: „Кой създаде този батак?“.

„Това е българското правителство, тъй като то е собственик на публичната държавна собственост, т.е. на пътищата в България. Мисля, че този казус може да бъде решен със съответно решение на българското правителство“, каза Мутафчиев.

Според него налице са парадокси: „Прицепите пътуват по втори, трети и четвърти клас пътна мрежа и няма да плащат никаква такса. Същевременно ние искаме винетна такса, за да се отиде примерно от населеното място до гробището, което е извън територията на това населено място. Това са парадокси“.  

Още по темата можете да чуете в звуковите файлове.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Владимир Митев: Всякакви опити за приближаване на Молдова към ЕС ще стават с трудности

Все повече надделяват привържениците на конституционните реформи, които да позволят Молдова да се присъедини към ЕС. Това заяви пред БНР Владимир Митев от Радио България в коментар за проведения референдум в страната по темата. Все пак той подчерта, че разликата с отрицателния вот е много малка.   Първи резултати: 50% от молдовците..

публикувано на 21.10.24 в 11:51

Какво работят младите?

Благоевградска област е на дъното не само по доходи от работна заплата, но и с най-висока безработица в Югозападния район: 8.5% при мъжете и 6.2% при жените. За сравнение – в съседната област Кюстендил безработните мъже са под 1%, а малко над 1,5 % от жените не работят. Оказва се, че Благоевградско няма конкуренция и при младежката безработица..

публикувано на 21.10.24 в 10:58

По-заможните също стават жертви на трафик на хора

С "Поход за свобода" беше отбелязан Европейският ден за борба с трафика на хора . Европейският ден беше на 18 ноември. Но от Националната комисия за борба с трафика на хора са преценили, че съботата е по-удобният вариант. За десета година: "Поход за свободата" в София Статистиката и за тази година отчита, че официално сигналите за..

публикувано на 19.10.24 в 19:03

Инж. Иван Иванов: Цената на водата да стане двукомпонентна

Цената на водата да стане двукомпонентна - предложението е на инж. Иван Иванов, председател на Българската асоциация по водите. Става въпрос за това да има такса "Водомер", която да се плаща от всеки, без значение дали ползва вода или не. Пред БНР инж. Иванов обясни, че това е добра практика, която се прилага в много държави .  " Идеята е..

публикувано на 18.10.24 в 14:11
Сергей Скрипал

Сергей Скрипал може би е оцелял след отравянето с "Новичок" благодарение на грешно лекарство

Бившият руски шпионин Сергей Скрипал, станал обект на опита за отравяне с "Новичок" в Солсбъри, може да е оцелял, защото парамедик случайно му е дал грешно лекарство, беше съобщено по време на започналото публично разследване.  Започналото публично разследване тази седмица проверява обстоятелствата около смъртта на Доун Стърджис, която се е..

публикувано на 18.10.24 в 11:42

ГД ГВА: Не се очаква ограничаване или затягане на експлоатацията на дронове

Не се очакват съществени изменения с цел ограничаване или затягане условията за експлоатацията на дронове . Това каза пред БНР Даниела Минчева, ГВА. Тя припомни, че  от 2019-а има европейскo законодателство за непилотираните въздухоплавателни средства.  Влиянието върху безопасността се отчита в зависимост от  теглото на дрона, неговите..

публикувано на 17.10.24 в 11:35

Трафик на хора: Робството съществува и днес!

Увеличава се броят на жертвите на трафик на хора , сигнализира пред БНР Даниела Савеклиева, секретар на Националната комисия за борба с трафика на хора. "Трафикът на хора е съвременен проблем, който за съжаление остава непознат за мнозина. Днес, в XXI век, робството все още съществува и се случва пред очите ни. България е една от..

публикувано на 17.10.24 в 09:38