Пандемията Covid-19 изправя пред непознати изпитания хората в целия свят. Това важи и за политическите лидери, икономистите, учените. Посланията и поведението на политиците по време на такива кризи са особено важни и често задават тона в едно общество. А както знаем, кризи се овладяват, разрешават, преживяват, но и управляват. С управление на кризи се занимава Франк Розелииб - директор на института за изследване на кризи към университета в Кил, който съветва различни държавни институции в Германия, включително и канцлерството.
Според него пандемиите са по-малко разрушителни за хората в сравнение с природните бедствия, тъй като запазват инфраструктурата, като при такива кризи хората очакват управляващите да са уверени и стабилни.
С Розелииб разговаря Весела Владкова.
Г-н Розелииб, всички са категорични, че пандемията Covid-19 е непозната криза в световен мащаб. Доколко познатите, разработени модели за реакция при криза са приложими сега?
Да, разработените модели важат и при кризата с новия коронавирус. В интерес на истината, няма по-добре анализирани кризи от пандемиите. Много неща успяхме да научим от опита ни досега. Така че сценарият, по който работим в момента в Германия, всъщност е писан преди сегашната криза.
Има обаче и различия в сравнение с предишни кризи. Сегашната зараза е с много дълъг инкубационен период, но пък се разпространява изключително бързо. Това от своя страна тревожи хората, които остават с впечатлението, че властите не реагират адекватно. А другата разлика е, че ограничителните мерки са безпрецедентно драстични. Няма изгледи за бързо отшумяване, а това тревожи хората още повече.
Отделни страни от ЕС предприеха ограничителни мерки без да ги съгласуват с другите държави-членки. Как разчитате Вие тези „солови“ акции?
Доброто управление на кризи се дължи на децентрализацията и съответно на конкуренцията, ако мога така да се изразя, между отделните кризисни щабове. Защото много хора и служби търсят едновременно решението на проблема и така е по-вероятно да стигнеш до най-доброто решение.
Една от причините да няма общ европейски кризисен щаб е, че европейските държави са много различни в административната си структура. По време на криза това не може да се промени. Освен това начинът на комуникация в различните европейски държави е различен заради различния манталитет.
Има огромни различия в законодателната рамка. Един конкретен пример: след цунамито през 2004 година Швеция изпрати автоматичен кризисен СМС до всички свои граждани и още същата вечер знаеше, колко от тях се намират в региона. Германия например не можеше да реагира по същия начин заради закона за защита на личните данни.
Как, г-н Розелииб, си обяснявате закъснялата реакция на ЕС, т.е. след предприемането на мерки на национално ниво? На практика Евросъюзът излезе с позиция, едва когато стана ясно, че е застрашена икономиката.
Причината е, че кризисната комуникация при пандемия протича в няколко фази. Първата фаза е осведомяване и съвет, например „Мийте си ръцете!“. Втората фаза е призивът: „Работете дистанционно!“ Следващата фаза е заповедта, например за затваряне на училища, последвана от самоизолация, а последната фаза е въвеждането на пълна карантина.
При всички пандемии има една първа, така наречена „тиха фаза“, когато населението не трябва веднага да бъде информирано. Това правило спази и Китай, който информира Световната здравна организация на 31-ви декември, а обществеността - едва през януари. Така се печели време за подготовка за реакция след уведомяването на населението. Т.е., това, че не се излиза с публично съобщение, не означава, че властите не се подготвят.
При пандемия кризисната комуникация обикновено започва преди самата криза. Или с други думи, в „мирно“ време управляващите трупат имиджов капитал, както го наричаме ние. Такъв пример е германският канцлер Ангела Меркел, която доказа по време на финансовата и след това на бежанската криза, че може да управлява добре.
Вие съветвате политици, какво поведение да имат по време на кризи. Какъв съвет им давате сега и кое е по-важно - бързината на реакцията или тя да бъде добре обмислена?
При вече избухнала криза, т.е. сега, бързината е много важна. Трябва интензивно да захранвате обществеността с информация, за да не допуснете хората изобщо да започнат да търсят съмнителна информация в социалните мрежи. За всичко това преди кризата, т.е. в „мирно“ време, се изработва протокол за действие, който след това се следва. Пишат се образци за прессъобщения, за съобщения до населението, но и се подготвят отговори на очаквани журналистически въпроси още преди да са зададени. Така се печели време по време на самата криза.
Какво въздействие имат думите и призивите на политическите лидери в такава ситуация - по-скоро успокоително или пък предизвикващо паника, след като премиер, канцлер или президент се обърне към народа няколко пъти за една седмица?
При криза хората очакват управляващите да са уверени и стабилни. Това не означава, че правителствените ръководители или президенти трябва още в първия момент да излязат с обръщение в публичното пространство. Пандемиите продължават дълго. Затова в кризисната комуникация се следват отделни етапи. Първо говорят ресорните министри и едва в пика на кризата на ход са лидерите, за да подчертаят сериозността на ситуацията.
Важно в такива моменти е да се съобщават и положителни информации. Вече станаха ясни различни финансови пакети в помощ на засегнатите икономически отрасли. Това са програми, които са доказали ефективността си по време на финансовата криза. Кризисните специалисти знаем, че пандемиите имат едно голямо предимство - за разлика от природните бедствия се запазва инфраструктурата. Така че сигурен съм, че след пандемията компаниите и в България ще могат бързо да се възстановят.
Интервюто можете да чуете в звуковия файл.
Има ли шанс българи да получат държавно финансиране за обучение в чужбина? Темата повдига 12-окласникът от Софийската математическа гимназия Борис Михов, носител и на отличието "Джон Атанасов", който не крие недоволството си от липсата на възможност държавата да помогне с финансиране, за да отиде той като студент в чужбина...
Университетски преподаватели, които са дисциплинарно уволнени от Великотърновския университет, Стопанската академия в Свищов и Тракийския университет в Стара Загора, създадоха сдружение за академична етика и реформи във висшето образование . Те не търсят лично възмездие, а настояват за законодателни промени и търсят срещи със Съвета на..
На празника Голяма Богородица през 1934 г русенци за първи път чуват камбанния звън на храма "Успение Богородично". От 90 години църквата стои на мястото си, но вече има нужда от ремонт. Преди век никой не си е представял, че квартал "Възраждане" на Русе ще бъде един от най-населените, с много жилищни блокове и изключително привлекателен..
В момента активно се обсъжда идеята за т.нар. споделено родителство . Това обясни пред БНР Георги Еленков от Националната мрежа за децата. "Има три входирани законопроекта в НС . Идеята им е да се направи поправка в Семейния кодекс и съдът да постановява и на двамата родители да упражняват родителските права, когато желаят да бъдат титуляри на..
Истинската причина за отлагането на искането на извънреден оценителски доклад от ЕК за еврозоната е, че управляващата коалиция възнамерява да внесе в парламента бюджет с по-голям от 3% дефицит . Това мнение изрази пред БНР икономистът Никола Янков, бивш заместник-министър на икономиката. Той оглавява икономическия екип на "Синя България"...
Достъпът до "Терминал 2" на летище "София" може да бъде затруднен по обед заради протест на таксиметрови шофьори . От Националния таксиметров синдикат са недоволни от новата организация на движението , която е в сила от 9-и януари. Достигането до терминала с кола става вече през бариери, които регистрират номера на колата. От летище..
Пълната забрана за използване на телефони в училище няма да ни реши проблема. Това обясни пред БНР Надежда Николчева, зам.-директор на Първа английска гимназия, след като стана ясно, че н ад 16 хиляди ученици са преместени в друго училище в Гърция заради използване на мобилни телефони в клас. Сред задълженията на учениците у нас, описани в..
Ролята на тези управляващи не е да изправят държавата на крака, първата им грижа е да се наместят те! Това мнение изказа пред БНР политологът Слави..