Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Йонас Кауфман блести в нов запис на "Отело" от Верди

През 2017 г. тенорът Йонас Кауфман беше провъзгласен за най-великия Отело на своето поколение, след като се завърна триумфално на оперната сцена в главната роля в постановката на "Отело" в Кралската опера "Ковънт Гардън". В миналогодишното издание на фестивала за документални филми, посветени на изкуствата Master of Art гледахме лента, която ни разказа вълнуващо точно за това завръщане. То стана причина и звукозаписната компания Sony Classical да осъществи нов запис на операта "Отело" от Верди с Йонас Кауфман, Федерика Ломбарди в ролята на Дездемона и Карлос Алварес като Яго, хора и оркестъра на Академията "Санта Чечилия" под диригенството на маестро Антонио Папано. Албумът вече е на световния музикален пазар. По този повод беше организирана международна интернет конференция за представянето му.

Карантината заради пандемията от Covid-19 донесе на света нов етап в културата на общуване в интернет пространството. Обиграваме там в световен мащаб всяка дейност – от осъществените чрез интернет концерти и записи на солисти, хорове и оркестри от различни домове, градове и държави, до интернет пресконференции за тяхното представяне. За мен беше голямо вълнение от дома си да се включа в конференцията, домакинствана от Академията "Санта Чечилия" в Италия, в която журналистът Андреа Пенна разговаря с главния диригент на Кралската опера в Лондон "Ковънт Гардън" Антонио Папано, който се включи от Великобритания, и с тенора Йонас Кауфман от Германия, за да представят новия запис на операта "Отело" от Верди.

Записите са правени при нормални условия, но конференцията започна с хоров фрагмент, изпълнен дистанционно от хористите от Академията "Санта Чечилия", а преди това, по време на звуковите проби, Антонио Папано и Йонас Кауфман се заговориха за актуалната ситуация в оперния свят. Това беше и темата, с която завърши конференцията. Разбира се, вълненията са големи и общи за всички артисти по света! Йонас Кауфман коментираше новите изисквания за отстояния между оркестрантите в залите, които от гледна точка на музицирането са абсурдни. А маестро Папано изрази болката си от това, че когато влезеш в метрото в Лондон - там е пълно, а концертната или оперната зала трябва да е полупразна. „Миналата събота направих първия си концерт в новите условия”, сподели маестрото, „и усещането беше толкова странно в празната зала! Все едно си в празен ресторант, а ние сме най-знаменития ресторант в света… Трябва да правим проекти, които са по-камерни, работим в атмосфера на голяма несигурност и не знаем кога ще се завърнем към нормалността.” Звучи толкова познато, нали?!

Йонас Кауфман и Антонио Папано в работен моментА сега към вердиевия Отело! Всеки път, когато гледам спектакъл от киносезона на "Ковънт Гардън", дирижиран от Папано, изпитвам /и не само аз/ огромно удоволствие да слушам в антрактите как маестрото разказва за конкретната оперна творба, седнал на пианото. Успява да обясни смисъла на всеки музикален елемент, произведението сякаш струи от искрящите му очи и оживява изпод пръстите му по клавишите. На тази конференция Папано не беше на пианото си в оперния театър, но пак говореше с вълнение за тези моменти от работния процес с певците при пианото, когато са анализирали всяка фраза и смисловата натовареност на всяко пианисимо и пиано пианисимо в партитурата на Верди.

В лицето на Йонас Кауфман той има истински съмишленик в търсенето на смисъла. Какъв е неговият Отело – военен, влюбен мъж, човек, лесен за манипулиране, раним в своята любов? „Той е всичко това”, казва Йонас Кауфман и обръща внимание, че дори когато прави комплименти в любовната сцена в края на първо действие, Отело винаги говори с езика на воина. Другото, към което насочи вниманието ни, е финалът на операта. „Тези последни мигове, в които Отело избира дали да продължи да живее, променят всичко в представата ни за него, за което искам да благодаря на Джузепе Верди”, каза той и специално ни разходи из дома си, за да ни покаже портрета на великия композитор, за което пък аз искам да му благодаря, въпреки че не се прояви като оператор в класическа продукция, а по-скоро като в модерен нискобюджетен филм.

Водещият конференцията Aндреа Пенна, на когото бяхме изпратили нашите въпроси от различни държави, помоли Йонас Кауфман да направи съпоставка Верди-Вагнер, Отело-Тристан, тъй като големият тенор с баритонална окраска на гласа през последните години се изявяваше и развиваше във вагнерово амплоа. Интервюто се водеше от италианска територия, но Йонас Кауфман е един много интелигентен и дипломатичен мъж и музикант професионалист. Той не изрази своите предпочитания в почти 200-годишната война. Но по отношение на Отело и Тристан отбеляза, че има различия в музикалния език и че при Вагнер се пее два пъти повече, така че ако е говорил за Отело като за музикален Еверест, може би, говорейки за Тристан, трябва да каже Марс. „Винаги търся спецификата на композитора, емоционалната логика", каза той. "Например когато композиторът изписва пиано пианисимо в партията на героя, има определена причина, има емоционално обяснение за това, а изпълнението не е въпрос само на вокална акробатика.” Беше забавно, че английският превод на отговора спря точно когато водещият попита Йонас Кауфман за политическата коректност при поставянето на образа на Отело.

Още за международната интернет конференция и казаното от Кауфман и Папано очаквайте в предаването "Каста дива" в неделя от 20 ч. по програма "Хоризонт".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Росалин Наков

Росалин Наков: В инструменталната музика всеки може да открие нещо за себе си

Композиторът Росалин Наков казва, че много обича инструменталната музика. Сам създава такава и я изпълнява на пиано. Като композитор пише песни и за известни певци. Дълбокият свят на музиката обаче отваря пространството на чистият звук, който се абстрахира от стиха и стила на певеца. В това звучене слушащият музиката се потапя в..

публикувано на 18.10.24 в 09:43

Националният музикален театър поставя “Криворазбраната цивилизация“

В Деня на народните будители  - 1 ноември,  на сцената на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ ще бъде премиерата на мюзикъла “Криворазбраната цивилизация”, по знаменития телевизионен мюзикъл от 1974 г. с Георги Парцалев, Георги Калоянчев, Ружа Делчева, Никола Анастасов, Лора Керанова и Зорка Димитрова. Режисьор на спектакъла е..

публикувано на 17.10.24 в 14:49

Симфоничният оркестър на БНР с концерт за 90-годишнината на акад. Васил Казанджиев

Симфоничният оркестър на БНР ни кани на концерт утре вечер – 18.10, в зала "България". Събитието започва в 19 часа, а поводът е 90-ата годишнина на акад. Васил Казанджиев.   Той е голяма фигура в българската култура, доайен сред композиторите и диригентите у нас, както и педагог, възпитал поколения млади артисти в Националната музикална академия..

публикувано на 17.10.24 в 12:17
Десислава Денева

Десислава Денева открива изложбата си "Някъде тук"

Художникът Десислава Денева открива днес от 17.30 часа изложбата си "Някъде тук" в столичната галерия "Българи". В картините си авторката противопоставя доброто и злото, тъгата и радостта, детайлната разработка и някои елементи от картините, които са общи и символни . Нюансите в емоционалното състояние, нюансите в цветовете и колорита са..

публикувано на 17.10.24 в 10:38
 Калина Томова

Калина Томова за забравените звуци от миналото и как ги преоткрива съвременната наука

Младия и обещаващ музиковед Калина Томова ни води в света на ранната музика – един от най-загадъчните и вълнуващи периоди в музикалната история.  Калина сподели своите проучвания в областта на полифоничната музика от XV век и разказа за важността на този период за развитието на европейската музикална традици я. Като изследовател, Калина..

публикувано на 16.10.24 в 14:40
Стефан Вълдобрев и Пламена Бачийска

Стефан Вълдобрев: Заобичах много повече България, природата ѝ, красотата ѝ и хората!

Стефан Вълдобрев , актьор, композитор, музикант, певец и филмов режисьор е гост в поредицата на "Нощен хоризонт" - "Магията на театъра" .  Познавате Стефан Вълдобрев от театралната сцена, от киното, както и от концертите му с "Обичайните заподозрени". В едно интервю той казва: "За мен обиколките из България са като зависимост. Обичам страната,..

публикувано на 16.10.24 в 10:47

Микрофестивалът "Инфундибулум" обживява подлеза до автогарата в Габрово

В района на подлеза до автогарата в Габрово започна вторият Mикрофест на платформата Capturing Creativity на габровката Росина Пенчева. Тази година микрофестивалът носи името "Инфундибулум" и преобразява нетипичното за събития градско пространство с триизмерна артинсталация, читалня за фантастика, концерти и диджей сет. "Това е второто..

публикувано на 15.10.24 в 12:18