Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Когато Свободата наистина няма адрес...

Група "Мерудия"
Снимка: https://bg-bg.facebook.com/Merudia

По улици, подлези тролеи, коли мечти бездомни возят
Хората, търсещи подвизи, промени почти безтегловно по пътя се носят
Симфония от звуци, кадри, улуци прокапали, 
случки, случайно заснети със камери
Кастинг, краски, градски контрасти и останалата маса лица непознати
От Витоша до метрото, по „Витошка” до Орлов мост
Града суров кръстосвам, кецовете бързо си износвам.
Кларинети, клаксони: Как си? Чуваш ли градската гаргара?
Покажеш ли се, прекрачиш ли прага си и вече участваш във парада!
По изгрев и залез, в подлез и надлез
със или без, гологлав или с фес
от кафеза излез! Свободата е homeless!

Помните ли тази песен?... Има и още, но вече сте се сетили, нали!

Клипът на Minimum Stress на „Мерудия” бе заснет на протестите през 2013 г. Точно затова в „Изотопия” сгащихме някъде на път за морето двама от групата - Веселин Йовчев и Християн Георгиев. И не, не отиват към Иракли. Шегуват се, че май са го саботирали с парчето „Сто двайс’три Иракли”. В същия шеговит тон добавят, че ще направят песен за „Слънчев бряг”. Там да се концентрират хората, които не искат да виждат на други места. Онези красивите, които все още не са опорочени...

Кадър от видеото на Minimum Stress

Но да се върнем към кафеза... И да излезем от него!

„Свободата няма адрес, просто защото не можеш да я затвориш”, казва Веселин. Но не е самотна. Може и да не е съвсем навсякъде, но може да е на много места едновременно.

Седем години са минали от протестите през 2013-а. Минали са някак неусетно за Весо. За съжаление и резултатите оттогава някак не се усещат. „Ще видим какво ще стане с тези”, лаконичен е музикантът.

„Щом си спомняш, помниш ли, помни”

Стих от друга песен на „Мерудия”, с който връщаме Весо отново там – на улицата през 2013-а. „Спомням си, че беше много весело в един известен смисъл, в друг беше доста тъжно. Както и сега, серия от прекалено дръзки решения на управляващите доведе до това масово недоволство.”

Защо докато рисуваме пейзажа около нас, други драскат върху него?

„Всеки иска да бъде творец...”, казва Весо и даже се досеща за виц. Ама май не е много за ефир...

Много за ефир (и не само) обаче е съждението му, че на протестите място за изкуство има: „Такива събития провокират въображението на хората и се раждат много интересни неща, цял фолклор може да се заформи около един протест”.

Идеята да снимат клипа на песента Minimum Stress на протестите е на режисьора Георги Гаврилов, иначе парчето е писано доста преди недоволството на хората да изригне. То пък се оказва подходящ пейзаж за видеото. Групата се старае да премахне кадрите, които биха я вкарали в твърде голяма конкретика и злободневност. Режисьорът иска да улови енергията на множеството, не да документира конкретния протест и да обвърже с него песента завинаги. А Веселин смята, че енергията сега е сходна с онази преди.  

Насред недоволството – лесно ли е да изпееш: „Вземи се разсмей”?

„Аз съм го казал на себе си преди всичко. Това ме освобождава от отговорността да вменявам жизнерадост у другите, но пък ако някой така вземе, че се засмее, като го чуе това, нищо лошо няма”, признава Весо.

Снимка: https://bg-bg.facebook.com/Merudia

Що за животно е регето и има ли почва да се гневи?

За повечето хора регето носи усещане за лежерност и релакс. Как се съчетава – ако въобще „Мерудия” го съчетават, с усещането за гняв и недоволство, което бликаше от 2013-а?

Регето като стил, макар да се възприема от широката публика точно като музика за отпускане и безметежност, всъщност е доста социална музика и с много силно, дори ако щете, политическо послание. Да вземем например Боб Марли, който прави тази музика популярна. Така че точно в този стил има много често силни послания. Нормално е чрез този жанр и ние да изразим своето гледище”, обяснява Християн, когото също изваждаме от колата на път към морския бряг само и само да ни поговори по радиото.

Балансът между това да си уравновесен, но не и апатичен, се намира с мислене, четене и съзнателност за това, което правиш в ежедневието си, смята Християн. „Всеки човек трябва да мисли и да се променя. И да прави своя личен бунт, дори преди да излезе на улицата. Тогава всичко би трябвало да придобие завършек. (...) Със спокойствие, без агресия и със съзнателност нещата биха се подобрили”, допълва той.

А неговият личен бунт е срещу ежедневни неща. Християн предполага, че това е и личният бунт на повечето мислещи хора, хората, които се трудят и творят. „Това са неща, които възмущават ежедневно хората, срещаме ги и ги слушаме ежедневно по медиите.”

Според Християн противодействието е да се стараеш да си по-добър и да даваш пример. „И да не се подминават тези несправедливости, когато човек може да реагира, да го направи”, допълва Веселин.

Не е изключено сегашната ситуация да роди нещо ново в творчеството на „Мерудия”. Засега работят над парчета, които отдавна съществуват като завършени и полузавършени музикални идеи. „Тепърва ще става интересно, така че може да се появи вдъхновение”, не изключва Весо, макар че принципно не вярва, че музика се създава по този начин.

А какво роди интервюто им за „Изотопия” – чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Китаристът Георги Димитров - Жожо с дебютен албум за Naxos

От днес, 26 април, на световния музикален пазар е Баховият албум на Георги Димитров - Жожо. Изключително щастливи и горди сме с младия български китарист, чийто талант беше разпознат и подкрепен още в ранна детска възраст. След завършването на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София и Университета за музика в Грац, сега българинът е..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Ваня Пешева

Артис - софийският фестивал за класическа музика и изкуства

На 30 април от 19 часа в зала 9 на НДК ще бъде открито третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства “Артис”. Началото ще бъде поставено с клавирен концерт на надарени деца - възпитаници на Национално музикално училище “Любомир Пипков” - София, и изложба с творби на талантливи млади художници от Частното училище по..

публикувано на 26.04.24 в 18:16
Маестро Георги Димитров пред Симфоничния оркестър на БНР

Музикална рядкост: "Стабат матер" от Шуберт ще звучи на софийска сцена

Името на доайена сред българските диригенти Георги Димитров присъства много активно в концертните афиши и в звукозаписния план на Симфоничния оркестър на БНР през този сезон. На 26 април от 19 часа в зала "България" маестрото ще ръководи концерт под мотото "В навечерието на Великден". За подходящо настроение преди Страстната седмица ще допринесе..

публикувано на 26.04.24 в 13:34
Елиана Лилова

Франция във фокуса на One Dance Festival 2024

Фестивалът на танците в Пловдив започва на 10 май . Билетите за 16-ото издание на One Dance Festival вече са в продажба. Все още има билети, като по повод на Международния ден на танца – 29 април, ще има 30% намаление за всички билети, закупени след 20 часа вечерта. Това каза пред БНР Елиа Лилова – директор на One Dance Week. Спектаклите..

публикувано на 26.04.24 в 10:25
Антонина Бонева

Антонина Бонева отбелязва с концерти 40 години педагогическа дейност

В петъчната вечер, на 26 април, в Централния военен клуб от 19 ч. именитата наша пианистка и преподавателка в Националното музикално училище "Любомир Пипков" - София Антонина Бонева ще отпразнува 40 години педагогическа дейност. На сцената тя ще бъде с четирима свои ученици. Всеки от тях ще е солист на Симфониета София с диригент Свилен Симеонов,..

публикувано на 25.04.24 в 17:58
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..

обновено на 25.04.24 в 16:47

В “Опера в киното“ гледаме дебюта на Соня Йончева на Арена ди Верона в “Травиата“

Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..

обновено на 25.04.24 в 15:36