Защо смятам, че трябва да има нова Конституция? Защото ние сме в съвсем друга обществено-икономическа среда от тази, в която е правена миналата. 1991-ва бяхме член на СИВ и на Варшавския пакт. Днес сме член на ЕС и НАТО и ние трябва да отговорим, като общество, с една организация, която да направи ефективно присъствието ни в тази нова среда.
Отдавна съм представил мотивите си за нова конституция. За мен моментът беше още след влизането ни в ЕС. Още покойният академик Воденичаров организира едно обсъждане в БАН. Десни партии го обсъдихме. Правили сме и още обсъждания и мисля, че проектът е готов. Към нова конституция трябва да се погледне сериозно!
Това каза бившият служебен премиер и бивш кмет на столицата Стефан Софиянски според когото „набързо предложената Конституция“ от ГЕРБ е била „доста прозрачен ход“. Недоверието на хората и ниското обществено доверие към парламента пречат на обсъждането на проекта на ГЕРБ.
„Няма доверие, че този парламент, замерян с яйца и домати, би дал добър продукт. Не бива да си позволяваме втора Конституция да приемаме с палатки пред парламента“, заяви той и припомни, че през 1991-ва година отново в София е имало гладуващи, палатки, град на истината:
"За мен този парламент е изчерпал доверието на хората и той трудно може под натиск да приеме някакъв разумен документ. Мисля, че дневният ред на обществото днес е служебно правителство, избори колкото се може по-бързо, а след изборите веднага - новото Народно събрание, с първоначалния кредит на доверие, който има, да започне работа върху новата Конституция".
Депутатите в новия парламент ще трябва да обсъдят с хората в районите си новата конституция, допълни Софиянски. „За да бъде трайна, не трябва да я приемаме под напрежение“, заяви той.
Няма нищо страшно от служебен кабинет! Ситуацията през 1997 година беше много по-тежка, но все пак успяхме да се справим.
„В самата Конституция, която предлага ГЕРБ, отново има едно силно противоречие между това, което искат хората и това, което се предлага“, обясни бившият служебен премиер. Причината е, че всички предложения в нея намаляват представителността:
„Хората искат представителност, повече хора в управлението, а какво им се отговаря - 120 души в парламента и се премахва Великото народно събрание. Тоест, ограничава се представителността на хората в институтите. Трябва да си безродственик, за да премахнеш ВНС. Такава институция няма никъде другаде. Тя е точно представителност, дава много по-голяма представителност на обществото“.
В проектоконституцията на Софиянски, въпросът с броя на депутатите е решен по примера на Търновската Конституция – кратно на населението. Софиянски предлага 1 депутат на 40 000 души население или около 160 за България.
"Разбира се, една Конституция не можем да я гледаме с 2-3 промени. Трябва да се гледа обвързано с институциите. Като намаляваме народните представители, ние още не сме въвели второ ниво на местно самоуправление. В сегашната Конституция има заложени две огромни противоречия. Едното е президент - министър-председател, защото президентът няма законодателна инициатива, той само може да спира. Това вече води на противоречията. Той не може да каже: „Това трябва да бъде така“, може да каже: „Вие не го правите правилно“ и ето ти противоречие. Второто е областен управител – кмет. Кметът е избран директно, общинският съвет се избира пропорционално от населението, а областният управител, който назначава от правителството, може да отменя решенията и на общинския съвет, и на кмета да отменя заповедите. Ето тези противоречия трябва да се избегнат. Мястото на институциите трябва да се потърси внимателно така, че те да се вкарат в режим на сътрудничество, а не на противопоставяне. Това е философията на материала, по който аз съм работил с колеги и с приятели. Гледам на Конституцията не като на юридически документ, а като на организация на обществото - каква организация то трябва да създаде, така че институциите да работят ефективно, да си взаимодействат и да оставят независими съдебната и прокурорската система".
За съдебната власт
"Една система е независима, когато е самоуправляваща се или когато се избира директно. Според мен, като принцип, Съдебната система трябва да бъде самоуправляваща се. Всеки квотен принцип внася политика в една система, защото квотата е проекция на парламента. Съдиите трябва да си избират сами, условия и ценз трябва да има, и те да си избират Висшия съдебен съвет на вътрешни избори".
По отношение на прокуратурата
„Какво е прокурорът? Обществен обвинител! Той защитава интересите на обществото! Обществото трябва да го избира. България се разделя на 7 области. Те избират директно областен управител и обществен обвинител на областта. Седемте прокурора, избрани директно от областта, правят Висш прокурорски съвет. Дава му се мандат 7 години и всеки от тях по 1 година е главен прокурор. Ето ви една система, на която гарантираш независимост, защото те са отговорни вече пред обществото - то директно ги е избрало, а не са отговорни пред партийната квота“.
В проекта на Софиянски се предлага увеличаване правата на президента
„Той поема вътрешната и външната сигурност на страна или, грубо казано, Вътрешното и Външното министерство. Стопанските и хуманитарните министерства се поемат от най-голямата парламентарна група. Министрите са определени конституционно и се избират мажоритарно от парламента - всеки един с биографията си и с името си, а не анблок“.
Интервюто можете да чуете в звуковия файл.
Президентът ще възложи на парламентарната група на партия "Има такъв народ" да посочи кандидат за министър-председател, съобщават от администрацията на държавния глава. Мандатът ще бъде връчен на 29 юли , понеделник, в 12:00 часа на "Дондуков" 2. Станислав Балабанов за третия мандат: Ще преговаряме с всички, включително независимите Ако..
Сложна и рискова остава ситуацията с пожара в граничната планина Славянка. На гръцка територия периметърът се разширява и огънят отново настъпва към България. Вътрешният министър Калин Стоянов е поискал помощ по европейския механизъм за гражданска защита и включването на самолет в гасенето. От Франция утре пристига самолет да помага за..
Вторият очевидец на началото на събитията - пожарът и последвалите взривове, в Елин Пелин е бил разпитан. Знае се, че и той е подал сигнал на 112 - това стана ясно, след като следователи и Прокуратурата влязоха на оглед за първи от четвъртък в района на произшествието. Младежът, който е бил на мястото на инцидента, е станал свидетел на първите..
САЩ обявиха големи промени в структурата на военното си командване в Япония, за да задълбочат координацията със съюзническите сили. Това стана след разговори в Токио между американския държавен секретар Антъни Блинкън и министъра на отбраната Лойд Остин с японските им колеги Йоко Камикава и Минору Кихара. Двете страни определиха Китай като..
Цената на златния олимпийски медал е много скъпа, плаща се с много труд, лишения, отдаденост, дисциплина. Всяко едно човешко качество не е чуждо да се каже за такъв спортист, които иска да постигне мечтите си. Това сподели олимпийската шампионка от Пекин 2008 Румяна Нейкова в интервю пред БНР. „Аз от малка съм мечтала да бъда..
България ще се възползва от механизма на Европейския съюз за гражданска защита, за да поиска самолет за справяне с пожара в планината Славянка на българо-гръцката граница. Това съобщи министърът на вътрешните работи Калин Стоянов. Стоянов обясни, че огънят се гаси само от въздуха, тъй като засегнатата българска територия е минирана...
"Има положения, с които на пръв прочит не съм съгласна. Има един основен мотив, който може да се види през цялото решение – че самият съд е разделен..
Системата BG-ALERT (бгалърт) е мощен инструмент и е време кметове и местна власт да се обучат и да го припознаят като полезен инструмент, а..
Новозибраният председател на Правната комисия в ЕП Илхан Кючюк ще работи за антикорупционно и адекватно законодателство, което да решава проблемите..