Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лято 2020 - дъжд от жалби за провалени ваканции

Снимка: БГНЕС

Лято 2020 е белязано от много отменени или отложени почивки и пътувания, а това се отразява на броя на потребителските жалби и сигнали, свързани с неосъществени ваканции. За последните 6 месеца близо 40 на сто от жалбите и сигналите в Европейския потребителски център у нас са такива за провалени ваканции зад граница и отменени полети, казва директорът на центъра Соня Спасова пред БНР. 

„Тенденцията се запазва. Все още хората не пътуват или пък не са им върнати парите за отложени полети, отменени полети от страна на авиокомпаниите“, уточнява тя за предаването „Чуй лятото“.

В голяма част от случаите потребителите настояват да им се възстановят парите. Авиокомпаниите са затрупани с жалби и тяхната обработка се забавя, отчитат от Европейския потребителски център в България. „При някои от авиокомпаниите има забавяния от порядъка на месеци, независимо че в законодателството е предвиден срок от 7 дни.“

Другият тип доминиращи жалби, чийто брой надхвърля този от предишни години, е за отпаднали почивки. „Хората са си резервирали, да кажем, седмица в Париж или в Рим. Всичко зависи от вида на резервацията. Има резервации, които за съжаление са най-често използваните – без право на безплатна отмяна. В този случай потребителят няма право да получи парите си обратно. С помощта на нашата мрежа обаче ние се опитваме да водим преговори с търговците, с хотелите, с местата за настаняване и в голяма част от случаите успяваме да постигнем вид компромис“, отбелязва Соня Спасова.

За Европейския потребителски център у нас август тематично е бил посветен на темата за фалшивите стоки.

„Хората поръчват стоки, които се надяват да бъдат качествени, приятни за ползване, удобни за носене, ако са обувки или дрехи. Впоследствие получават фалшиви стоки, които носят разочарование. Последните сигнали, които получаваме, са свързани с недостатъчно качествена козметика – било то парфюми, било кремове. Включително имахме сигнал за крем за бебе – жената е получила опаковка, която е видимо използвана и след това допълнително запечатвана.“

Когато поръчваме стока, е добре да видим предварително дали имаме контакт с търговеца, за да се оплачем, ако възникне проблем, съветва Соня Спасова. „Да провери отзиви на други потребители, да разгледа самия сайт – ако той изглежда сравнително професионално направен, картинките са хубави, няма правописни грешки – това повече вдъхва доверие.“

Логично е да се обърне внимание на цената, подчертава Спасова. „Ако един парфюм на страницата на официалния производители или дистрибутор струва 100 евро, ако го намерим за 10 или 20 евро, няма как да очакваме, че ще бъде със същото качество, същата миризма, същата трайност.“

Относно концертните събития, отменени или отложени заради пандемията, важат различни правила и разпоредби в различните държави на провеждане на културните прояви, уточнява Соня Спасова. 

Помощта, предоставяна от Европейския потребителски център у нас, е безплатна. 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Захари Карабашлиев

Захари Карабашлиев: Не бъдете спокойни… за да продължите да сте номер едно!

Захари Карабашлиев описва радиото като създател на "саундтрака на неговото детство". " При баба и дядо имаше една радиоточка. Така съм запомнил и точния час, и програма "Христо Ботев" . Това бележи най-ранните ми детски спомени", сподели авторът на романа "Рана" в предаването „Понеделник вечер“. Даниела Стойнова с отличието..

публикувано на 27.01.25 в 22:00
Доц. Йосиф Аврамов

Доц. Йосиф Аврамов за финансовата грамотност на българина

Финансовата грамотност е едно от онези умения, които сякаш приемаме за даденост – докато не осъзнаем колко важна е тя в живота ни. "Не е богат този, който има най-много, а този, който се нуждае от най-малко", казва древногръцкият философ Диоген.  В днешния свят на кредити, инвестиции и дигитални финансови услуги това послание звучи..

публикувано на 27.01.25 в 09:21

Мигрената не е главоболие, а наследствена болест

Здравната каса да заплаща профилактиката на мигрена със съвременни терапии, като моноклонални антитела и гепанти. Това послание отправиха лекари и фармацевти по време на дискусия за заболяването, което предизвиква тежки кризи и води до неработоспособност при хора в активна възраст. Болестта се среща три пъти по-често при жените, в сравнение с мъжете. У..

публикувано на 26.01.25 в 05:57
Болницата в Белоградчик

Опит за приватизация на болницата в Белоградчик. Ще я спаси ли от фалит?

70% от дяловете на болницата в Белоградчик ще бъдат приватизирани. Процедурата ще бъде открита след решение на Общинския съвет. Целта е лечебното заведение да бъде спасено от фалит .  Решението е взето по предложение на кмета на Белоградчик Боян Минков, който го аргументира с лошото финансово състояние на болницата и реалната опасност от фалит..

публикувано на 23.01.25 в 06:19
Дора Симеонова

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината? Препоръки ни дава пътуващия инфлуенсър Дора Симеонова: " Първите ми посещения бяха в приказни зимни места в нашата страна, в къщи за гости. Вече бяхме на Боровец и Пампорово . Миналата година най-вълнуващото ми посещение беше в Тайланд, на остров Пукет , което за две седмици ни..

публикувано на 22.01.25 в 10:37
Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ (Никозия) обявява приключване на сътрудничеството си с футболиста Георги Костадинов, съобщи клубът на страницата си в интернет. Костадинов си тръгва от Никозия след 2,5 години сериозно присъствие, като е изиграл общо 89 мача с АПОЕЛ във всички турнири, вкарал е 6 гола и е подал 4 асистенции. С жълто-синия екип той..

публикувано на 21.01.25 в 22:04
Проф. Колин Прайс

Могат ли и трябва ли мобилните телефони да предупреждават за бедствия или катастрофи?

При природни бедствия: тежки бури, наводнения и пожари по телефона предупреждават намиращите се наблизо хора за опасността, като дори я изчисляват в процент и поставят жълт или червен код. Израелска иновация показва точно обратната корелация: мобилните телефони (с вградените си сензори) могат по-рано от метеорологичните станции и постовете на..

публикувано на 21.01.25 в 10:51