Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Международен eкип учени откри фосфин на Венера

Венера
Снимка: БГНЕС

Международен eкип учени отрил присъствието на фосфин (газ, който съществува на Земята) в облачните пластове на Венера. Това се съобщава в публикация на списание „Нейчър астрономи“, цитирана от световните медии.

Фосфинът е бил открит в атмосферата на Венера с помощта на два радиотелескопа.

"Възможно е да има някаква връзка с микроорганизми в атмосферата на Венера, но, както самите автори и изследователи коментират в своята публикация в най-престижното световно научно издание "Нейчър", има и редица други причини, които могат да водят до съществуването на този интересен газ, до тази молекула в атмосферата на Венера", коментира в предаването "Хоризонт до обед" доц. д-р Евгени Овчаров, ръководител на катедра "Астрономия" в Софийския университет "Свети Климент Охридски".

Фосфинът, който учените регистрират на около 50 километра над повърхността на Венера, е много малка част от атмосферата на Венера - около 20 единици на 1 милиард.

"Съвсем малко относително съдържание, но регистрирането му е абсолютно сигурно и това дава надежди, че ще могат да бъдат регистрирани индикации за живот и на далечни планети. Това не означава, че в момента е открита индикация на живот, може да бъде така, но може да бъде причината и някаква друга - вулканична активност, някакви атмосферни явления, които не са добре изследвани", отбеляза доц. Овчаров.

Фосфинът е молекула, която е съставена от атоми на водород и фосфор, обясни Евгени Овчаров. "На земята е много рядко срещана молекула и тя е резултат основно от индустрията и от някои микроорганизми".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

Президентът Румен Радев ще бъде гост на Великотърновския университет

Президентът Румен Радев ще приветства студентите и преподавателите във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" за откриването на академичната година.  Над 4 500 първокурсници започват обучението си присъствено в най-стария извънстоличен университет. За 57-ата академична година пред паметника на светите братя Кирил и Методий..

публикувано на 01.10.20 в 05:13
Полина Петкова и София Лесова

Полина Петкова: "TikTok“ не трябва да се забранява - то съхранява най-доброто от всички приложения

„ Средно статистическият тийнейджър, който редовно гледа видеа в интернет, не се интересува за геополитическата страна на решението на САЩ да забрани китайското приложение "TikTok“ , обясни в предаването „Преди всички“ Полина Петкова от Първа английска гимназия в столицата по повод публичния дебат в училището на тема „Това правителство ще..

публикувано на 30.09.20 в 11:27

Капка Панайотова: Премахването на индивидуалната оценка е безобразие

Директорът на Центъра за независим живот Капка Панайотова нарече  "крачка наникъде" предложеното от МТСП отпадане на индивидуална оценка за хората с увреждания като условие за получаване на парични помощи и подкрепящи мерки. В предаването "Преди всички", тя коментира, че предложението "показва много ясно какво се случва в българската социална..

публикувано на 30.09.20 в 08:05

Археолозите се изненадват от откритията в древния град Пистирос

Заради пандемията от Covid-19 археологическите разкопки край древния град Пистирос, намиращ се край село Ветрен, започнаха по-късно. Проучванията ще продължат до края на октомври. Тази година в тях няма да участват чуждестранни учени и студенти. Археологическите находки до момента говорят, че  Пистирос е търговски град с висок духовен и..

публикувано на 29.09.20 в 17:11

Подемът на онлайн търговията продължава

Продължава подемът на онлайн търговията, отбелязан след началото на пандемията от коронавируса. За следващите месеци се прогнозира  още по-категоричен ръст. Същевременно потребителската кошница се свива, но се разнообразяват методите за разплащане. Все повече предприемачи се насочват към електроните продажби и все повече търговци се..

публикувано на 29.09.20 в 13:22

Дезинформацията като заплаха за демокрацията

Дезинформацията заема челно място в списъка със заплахи за демокрацията. Държави като Естония, Украйна и Грузия са били обект на вълна от дезинформация преди темата да стане основна в САЩ. Русия се сочи като главен виновник за разпространението на невярна информация с политически цели. „Дезинформацията, независимо дали идва от Русия, Китай..

публикувано на 29.09.20 в 13:05
Така изглежда проверката на сайта на БНР за достъпност за хора с увреждания.

Започват проверки за достъпност на сайтовете за хора с увреждания