Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българските катерачи след успеха в Аугсбург: Готвехме се като за световно

Българският отбор
Снимка: Katereneto.com

Златен медал за България и още две места в челната петица завоюваха нашите катерачи на Европейската купа по спортно катерене за младежи в дисциплина “трудност” в Аугсбург, Германия. Състезанието се проведе в края на миналата седмица и, заради коронавируса, беше единственият старт в тази дисциплина за сезона. Това накара състезателите и техните треньори да се подготвят като за Световно първенство, а успехите, съвсем заслужено, увенчаха усилията по скалите и в залата.

В квалификациите в категорията "Юноши 14-15 г." Николай Русев постигна два топа и оглави класирането. Слав Киров също изкатери догоре единия маршрут, но на втория се подхлъзна при включване и зае шеста позиция. На финалите победи словенецът Лука Йерман, Слав зае четвъртото място, а Николай Русев - петото. Христо Урумов се класира на 22 място, а Димитър Русев - на 26-о.

Стената
"Това беше първата и последна Европейска купа за годината и затова исках да дам всичко от себе си. Въпреки че съм на едно място от подиума, съм доволен от представянето си и се надявам догодина да се справя още по-добре. Състезанието беше много хубаво, само че през цялото време, освен докато се катерим, трябваше да носим маски и да спазваме необходимата дистанция, което беше малко неудобно и досадно. Сега започвам подготовка за българските състезания, като ще работя и по проектите ми на скали" - каза за БНР Слав Киров.

Слав Киров
"С нетърпение всички очаквахме това състезание. За първи път усетих каква е тръпката, докато се катериш, и наистина много ми хареса. Хареса ми това, че бях спокоен и че не се страхувах от никого. Нещо не се разбрах със финалния маршрут, но няма проблеми. Продължаваме напред!" - сподели Николай Русев.

Николай Русев
При девойките страната ни беше представена от Алекс Тоткова - във възрастовата група 14-15 години. В квалификациите пловдивчанката направи два топа и така си подели първото място с французойката Ориан Бертон и словенката Сара Копар. На финала Алекс постигна равен резултат със Сабина Ван Есен от Нидерландия, но заради по-добрия си резултат в квалификациите, оглави класирането. Считаната за фаворит от Ореан Бертон пък остана трета. Миналата година французойката спечели всички световни и европейски първенства и купи, в които участваше, освен в Имст, Австрия, където Алекс Тоткова завоюва златото и стана единствената катерачка, побеждавала Ореан Бертон в състезание. Е, сега я победи за втори път.

Алекс Тоткова
"Първоначално, преди състезанието направихме две тренировки в Инсбрук, там се видяхме и с Ореан Бертон. Разбира се, поздравихме се. Говорехме си за катеренето и състезанията и накрая тя ме попита дали съм готова за Аугсбург. Аз се усмихнах и ѝ казах: "Разбира се!".

След два почивни дни дойде и самото състезание. На първата квалификация стартирах втора, не се бях притеснила, но - нормално - бях се стегнала, въпреки че исках да се отпусна и само да си цъкам по движенията. Е, явно успях да я мина без проблем. На втората квалификация стартирах 17-а, след Ореан. Отново тръгнах със същата тактика - да се отпусна и да се катеря. Е, пак проработи - минах и втория маршрут. Разбира се, това го знам от треньорите си.

След малко почивка дойдоха и финалите. С Фазата (Ивайло Радков, един от треньорите на Алекс - бел.ред.) разчетохме финала, тъй като маршрутът беше полунареден, а не, както обикновенно, да го няма. Влязохме в зоната с Фазата. Загрях, говорихме си разни неща с него и бързо дойде моят ред... Той излезе и в зоната бяхме останали аз и Ореан. Тя изглеждаше напрегната и ме гледаше, а аз се опитвах да си мисля само за маршрута. Е, изкатерихме се и двете... Никой не направи топ, но бях близо" - разказа Алекс.
Алекс (в средата)
В състезанието участваха над 170 катерачи от 19 държави.

А ето какво сподели за БНР и Ивайло Радков-Фазата, един от треньорите на националния ни отбор:
“Поради факта, че това ще е единственото състезание по трудност, не го приехме като Купа, а се подготвихме за него като за Световно първенство. Естествено, подготовката беше доста затруднена заради вируса: затворени зали, затруднено ходене на скали, PCR тестове, ще има, няма да има състезания... Доволен съм от представянето на отбора. Мисля, че всеки показа това, което можеше. Е, винаги има едно “Ако”... Ако Ники Русев не се беше замотал с включването на примката, може би... Или ако Алекс се беше стегнала за още две движения и да качи маршрута... Но от треньорския екип сме доста повече от доволни.

До края на годината има още едно европейско състезание по  скорост, на което не обръщаме много внимание. По-интересното ще бъде катеренето на скали до края на годината, защото сме си поставили високи цели, които ни поддържат изкючително надъхани".
---
Новините следете в рубриката "Екстремните спортове".

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кабала и рождената дата

Кабала е много древно мистично учение, което определя важна част от това, което чака даден човек в живота. Кабала не определя бъдещето, а прави връзка между очевидно житейското и човешко- предначертаното. Как можем да разберем това! Към кабалистичното чисто 142857 се добавя цялата рождена дата, например 1962417. Числата се..

публикувано на 22.04.24 в 14:31

21.04.2024 Законите на Мърфи

Чуйте рубриката от 21 април 2024 г. Водещ - Даниела Якова

публикувано на 22.04.24 в 10:25

"С кротка нежност ще те изпълня, с ябълков дъх и с нещо без име"

Ваня Костова е родена на 18 април 1957 г. в Димитровград, израснала е в Бургас, където завършва езикова гимназия. Още като ученичка пее навсякъде, където ѝ се удаде възможност, но това ѝ пречи да посещава редовно училището.  По-късно Ваня Костова завършва Българската държавна консерватория (днес НМА „Панчо Владигеров“) в класа на Георги Кордов. Първите..

публикувано на 18.04.24 в 03:00
Верадина Начева

Екстремните спортове 7 - 15 април 2024

Верадина Начева се пребори за четвъртото място на Световното първенство по скайрънинг за мастъри (над 40-годишна възраст) в Португалия. Тя участва в класическата скай дисциплина и измина 37-километровото трасе с 2500 м изкачване за 5:01:21 часа. С разлика от секунди бяха излъчени победителите в тазгодишното издание на едно от първите..

публикувано на 15.04.24 в 13:49

14.04.24 Законите на Мърфи

Чуйте рубриката от 14 април 2024 г. Водещ - Даниела Якова

публикувано на 15.04.24 в 09:32

Нови данни за българския маршрут по най-трудния ръб на Еверест

Нови данни за българския маршрут по най-трудния ръб на Еверест ще бъдат оповестени от алпиниста Николай Петков, участник в националната експедиция през 1984 г. Идния месец, в Дома на киното в София, той ще има презентация по повод 40-ата годишнина от най-значимото постижение в българския алпинизъм. Петков сверява данни от други експедиции и ще представи..

публикувано на 13.04.24 в 12:08
В Пирин

Пътят към големите мечти е с голяма денивелация

В края на миналата седмица 27-годишният банскалия Никола Калистрин измина скоростно цялото северно било на северния дял на Пирин - най-високата и най-красива част на планината, като изкачи 30 върха за по-малко от 10 часа. Това, предадено в числа, се равнява на  42 километра, с 4600 м положителна денивелация в снежния и на места заледен Пирин,..