Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Идва ли краят на изоставените стари коли в кварталите

Предлагат скъсяване на сроковете за репатриране на автомобилите

Снимка: БГНЕС

От неправителствената гражданска организация „Спаси София“ внесоха мотивирано предложение до МВР, МОСВ и Министерството на транспорта за сериозно ускоряване на процедурата по премахване на изоставени автомобили.

Нарастващият брой на регистрираните автомобили през последните години затруднява както пътния трафик в големите градове, така и паркирането в кварталите. Проблемът е особено остър в столицата, където автопаркът нараства интензивно. Изоставените автомобили често са с изпочупени стъкла, разграбени и пълни с боклуци.

„Седи на капли и никой не го вдига. Организацията е под всякаква критика“ – това мнение от анкета на „Хоризонт“ обобщава позицията на мнозина от жителите на София, за които гледката на стари, разбити изоставени автомобили е ежедневие.

Трябва да се вдигат. Не е коректно спрямо останалите хора, които няма къде да паркират. Тези коли явно не се ползват.“

„В този огромен град, в тези презастроени квартали друг начин няма“, смятат други от анкетираните.

Съгласно действащите правила сега, за да бъде премахнато изоставено МПС от градската улична мрежа, трябва да са изминали две години от последния годишен технически преглед на автомобила. От „Спаси София“ предлагат срокът да се скъси 3 месеца, а срокът за репатриране на автомобила след стикиране от сегашните три месеца да се намали на 1 месец. Вече е налице първото положително становище от МВР, което подкрепя намаляването на сроковете.

Борис Бонев   Снимка: БНР

Изоставените автомобили в кварталите без зелена и синя зона заемат много места за паркиране. Почти няма междублоково пространство или паркинг на блок, където да няма поне един изоставен автомобил, заяви пред БНР независимият общински съветник и член на транспортната комисия към Столичната община Борис Бонев. Според него срокът сега е твърде дълъг и дава „необоснован комфорт на собствениците на тези автомобили, че могат да зарязват своята собственост върху публична собственост, без да плащат за това и без да се съобразяват, че пречат на всички останали“.

Според Бонев предложенията за скъсяване на сроковете биха довели до това само 4 месеца след изтичането на срока на техническия преглед на видимо изоставен автомобил, той да бъде отстранен от публичното пространство.

Наредбата трябва да се промени първо на национално ниво, текстовете на общинската наредба могат да се променят едва след това, уточни Борис Бонев.

Има сериозен проблем с контрола в момента, потвърди той. Ако следват правилата, районните кметове трябва да сформират комисия с участието на Столичния инспекторат, главния еколог на района и други лица. Практиката показва, че има проблем със събирането на тези хора, затова често само един човек обикаля и маркира изоставени автомобили.

Планира се да се улесни процедурата по стикирането на изоставени автомобили, след което те да се репатрират до специален паркинг и ако в определен срок не бъдат потърсени от собствениците си, да бъдат разформировани, поясни общинският съветник.

Сред основните причини за изоставянето на автомобилите е фактът, че не е безплатно да се даде колата за скрап и да се дерегистрира, посочи още Борис Бонев. „Това е една дълга, тромава и досадна процедура, която би следвало да се облекчи.“

Сигнали за изоставени автомобили могат да се подават към контактния център на Столичната община - call.sofia.bg, както и към районните кметства и Столичния инспекторат, допълни още Бонев.

Той апелира след скъсяването на сроковете по наредбата жителите на отделните квартали да сигнализират за изоставени автомобили, които да бъдат репатрирани, за да се оптимизира и без това затрудненото паркиране. 

Чуйте още детайли по темата от звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Електрическите тротинетки - предимство или заплаха?

Повече от 3-4 години се противопоставяме на този хаос, който започна с въвеждането на електрическите тротинетки, по закон забранени за деца под 16-годишна възраст. Създаде се пълна анархия. Това превозно средство се движи с немалка скорост и трябва да се съобразява не само с трафика на автомобили, но и на пешеходци, заяви пред БНР Диана..

публикувано на 02.09.24 в 11:11

Туристическият данък в София раздели ГЕРБ и ПП-ДБ-СС

Туристическият данък не се плаща от софиянци, а се плаща от туристите, които идват в града.  Това отбеляза пред БНР общинският съветник от ПП-ДБ-Спаси София Пламена Терзирадева относно предложението за увеличение на данъка за туристи в столицата върху имотите за краткосрочно настаняване. В изменението се засяга и повишаването на Патентния..

публикувано на 02.09.24 в 10:01
Боряна Кръстева и Живета Василева (отляво надясно)

Живета Василева и Боряна Кръстева за пътя към обичта и прошката в анимацията "Енканто"

В предаването „Летни нощи“ на 17.08.2024 г. водещите Зорница Близнашка и Мария Петрова обсъдиха с терапевтите Живета Василева и Боряна Кръстева как анимационните филми и изкуството ни помагат за осъзнаване и преодоляване на важни лични, социални и психични проблеми. Като отправна точка за разговора бяха използвани анимациите на „Дисни“ и..

публикувано на 02.09.24 в 07:00
Арх. Пламен Мирянов-младши, управител на фирма „Артекс инженеринг“

Арх. Пламен Мирянов: Вярата е единствената скала, на която можем да изграждаме живота си

Вярата е единствената скала, на която можем да изграждаме целия си живот . Това каза пред БНР арх. Пламен Мирянов - младши. "Трябва да мислим за физически градежи, бидейки строители, архитекти, но и за духовни градежи, бидейки съзнателни хора, православни християни, които сме намерили истината в лицето на православната вяра и в името на Господ...

публикувано на 30.08.24 в 14:48

Зам.-министър на туризма: Не сме се отказали от туристическия гаранционен фонд

Предложението за промени в Закона за туризма, които предизвикаха недоволство в туристическия бранш, ще бъдат преработени. Те предвиждаха създаване на гаранционен фонд за туроператорите, който да защитава интересите на туристите. В него трябва да се правят вноски от самите туроператори, като тези вноски трябва да заменят компенсации при щети. До..

публикувано на 30.08.24 в 09:48

Инфлуенсъри, медии, етика - реакции след скандала с енергийната напитка

"Имаме съдържание, което предполагаме, че е незаконно . Имаме промоция, реклама на продукт, търговско слово . Имаме фигура, която се обръща към голям брой хора – известна е, да речем – инфлуенсър. И действието се развива в платформа, която е известна – Инстаграм." Това посочи проф. Нели Огнянова, преподавател по медийно право в Софийския..

публикувано на 30.08.24 в 09:09

Ваканциите на учениците: Възможни са съществени промени от първоначалния вариант

Очаква се решението на МОН за това кога и колко ще почиват учениците през новата учебна година. От ведомството вече публикуваха за обществено обсъждане графика за учебното време. Това обсъждане приключи и в момента се обобщават постъпилите становища и предложения на заинтересованите страни. След това предстои издаването на заповед за окончателно..

публикувано на 29.08.24 в 15:14